TV 2 NEWS
Interviewprogram. Komikeren Anders Matthesen interviewes om børneopdragelse, respekt for de voksne, børns sprog og hvordan man kan hjælpe dem til at omgås andre på en god måde.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtHvis klassen har arbejdet med Ternet Ninja eller Terkel i knibe, så er det oplagt at bruge dette tv-interview som afsæt for en debat i klassen om sprogbrug og krænkelse. Hvad kan forfatteren egentlig tillade sig at lade sine karakterer sige i en bog eller film? Hvordan påvirker det børn og unges sprogbrug overfor andre? Skal der tages hensyn til dem, som kan føle sig krænkede? Brug det tilhørende kapitelsæt med spørgsmål, der kan sætte gang i debatten.
Lad eleverne se udsendelsen i sin helhed derhjemme som lektie. Se den så igen i danskundervisningen, afsnit for afsnit, som den er opdelt i kapitelsættet, og tal sammen om spørgsmålene. Lad gerne eleverne diskutere spørgsmålene 2-3 sammen et par minutter, inden man diskuterer i klassen, så alle har noget at byde ind med.
Debat om krænkende sprog i Ternet Ninja og blandt børn og unge generelt
Hent PDF med kapitelmærkning
00:01:14
Hvad mener Anders om, at børn i dag taler i en hårdere og mere agressiv tone til hinanden? Hvad synes I? Hvad mener Anders om, at det er fordi de voksne i dag ikke kan tåle så meget?
00:05:55
Hvad synes Anders om grimme ord, som børn kan finde på at sige? Hvad mener han med, at det kommer an på i hvilken situation, de siges? Find på to meget forskellige situationer, hvor et ord kan opfattes helt forskelligt. Hvad tænker I om Anders synspunkt på grimme ord?
00:11:59
Kommer børn til at tale, ligesom de gør i Ternet Ninja, efter de har set filmen? Synes I, at er sproget for groft i Ternet Ninja? Hvad siger Anders til, at nogen synes, at Anders påvirker børns sprog negativt? Hvad tænker I?
00:13:58
Hvad mener Anders om, at nogen mener, at der skal være forbudte ord, som man ikke må sige? Hvad mener Anders med, at det kommer an på intentionen og situationen, hvilke ord der er ok at sige?
00:15:43
Hvem synes Anders, har ansvar for at opdrage børn i forhold til sprogbrug? Hvordan synes Anders selv, at han gennem hans film og bøger er med til at påvirke børn i Danmark positivt? Hvad synes I om det?
00:19:29
Hvordan synes Anders, at der er forskel på ord som perkersvin, luder og bøsse? Hvad tænker I om det? Er der ord, som I mener, er uacceptable at sige til hinanden i jeres klasse?
00:20:42
Hvad mener Anders med, at der er stor forskel på om den, man siger noget til, er modtager eller tilhører? Hvad tænker I om det? Hvad synes I om, at Anders mener, at det er ens eget ansvar, hvis man ikke synes om at høre nogle bestemte ord i fx film, musik, eller når nogen fortæller en historie?
00:22:58
Hvem har gjort noget forkert, hvis et barn i 3. kl. kalder en af pigerne fra klassen Fede Dorrit?
00:24:13
Hvad svarer Anders på det spørgsmål? Hvad synes I?
00:25:32
Hvorfor ændrede Anders ordet homo til kælling i filmen?
00:27:19
En dreng bliver kaldt Sorte Sambo af klassekammeraterne efter at have fået læst Sorte Sambo højt i 3. klasse. Det bliver drengen ked af. Er det forkert at læse sådan en bog højt for børn i skolen? Hvad synes Anders om det?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Kommunikation
-