Nordisk Film
Terkel er en blød dreng, der mobbes i middelsvær grad, og hjemme er der ikke megen støtte. Men Terkel kommer ind i varmen, da han bliver skyld i Fede Dorits selvmord, men han bliver også udsat for dødstrusler, og hvem sender dem til den plagede knægt?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtFilmen egner sig til undervisningsforløb i faget dansk, hvor fokus fx er på temaer om mobning, venskaber, relationer mellem børn og voksne, brug af ironi og satire eller på gysergenren og gysergenrens virkemidler.
Filmen er inddelt i kapitler, der knytter sig til et undervisningsmateriale udarbejdet til filmen af Det danske Filminstitut. De enkelte kapitler relaterer sig til emner og spørgsmål, der er redegjort grundigere for i materialet. Materialet er gratis og kan downloades fra Det danske Filminstituts hjemmeside. Kapitelmærkningen inddrager desuden den markante kritik af filmens humor og sprogbrug, som forældrerepræsentanter og skoleledere rejste af filmen i Norge. Det resulterede bl.a. i, at en mor indklagede filmen for børneombudsmanden med krav om, at filmen blev forbudt for børn i Norge.
Under supplerende materialer er der et link til materialet på Det Danske Filminstituts hjemmeside samt link til to indlæg om debatten i Norge.
Inden arbejdet med filmens temaer og filmiske virkemidler, skal det anbefales at filmen først opleves i sin fulde længde uden afbrydelser.
Nedenfor er der et link til et dokument, der giver et samlet overblik over den pædagogiske note og indholdet i kapitelmærkningen.
MitCFU
Hertil findes pædagogisk vejledning:
Hent PDFFilmcentralen
Grundskolen: Dansk, Mediefag
Link til vejledningTerkel i knibe
Hent PDF med kapitelmærkning
00:08:57
Episodelængde: 1:18 - Filmen er kendt for at skildre hverdagsagtige og realistiske forhold blandet med stærkt urealistiske og ekstreme elementer. Samtidig benytter filmen en rå og blodig ironi. Kan du finde eksempler på realistiske og ekstreme elementer i denne scene? Kan du finde eksempler på brugen af humor og ironi? Iagttag desuden brugen af de filmiske virkemidler på både billed- og lydsiden og diskuter hvilken betydning det har for fremstillingen af Terkel. Kom desuden ind på, hvordan Terkel har det i klassen?
00:27:16
Episodelængde: 3:38 - Hvad mener du om Gunnars råd til Terkel om, hvordan han undgår at blive mobbet? Omskriv teksten i rappen til en dialog mellem Terkel, Sten og Saki. Arne siger, at voksne mennesker ved ufattelig lidt om, hvad der virker for børn, og allermest ting og sager om, hvordan man undgår at blive mobbet. Har han ret? Hvad gør voksne forkert, når de prøver at hjælpe børn? Prøv at komme med forslag til, hvad voksne kunne gøre. Kan du finde eksempler på brugen af humor og ironi?
00:37:33
Episodelængde: 2:31 - Da filmen kom til Norge, affødte den en større offentlig debat. Ledere ved flere norske ungdomsskoler ville ikke vise filmen i undervisningssammenhæng, da de mente, at filmens moral og jargon kunne skade eleverne. Denne scene var en af de centrale scener i den norske debat, men også i Danmark vakte det blodige selvmord, humoren og personernes reaktioner en del kritik. Hvad mener du om scenen? Kan den virke skadelig på børn? Eller er den morsom? Griner du? Er det OK at grine af mobning og selvmord på film? Diskuter scenen i klassen. Kom også ind på de voksnes reaktioner.
00:41:59
Episodelængde: 2:15 - Terkels mareridt indeholder henvisninger til andre film fx til splatterfilmen "Motorsavsmassakren". Når film henviser til andre film eller tekster, kalder man det for intertekstualitet. Kan du genkende andre film i hans mareridt? Kan du finde eksempler på realistiske og urealistiske elementer? Kan du finde eksempler på brugen af humor og ironi? Iagttag desuden brugen af de filmiske virkemidler på både billed- og lydsiden og diskuter, hvilken betydning brugen af disse har for oplevelsen.
00:47:50
Episodelængde: 3:35 - Sangen om Quang var også en af de scener i filmen, der vakte stor forargelse i Norge. Genfortæl historien om Quang i klassen. Hvordan adskiller den sig fra andre beretninger om u-landsbørn, som du har hørt? Beskriv hvordan humoren og ironien kommer frem i sangen. Er den for grænseoverskridende eller synes du, at den er OK? Diskuter om det er rigtigt, at Terkel og hans klassekammerater har det godt. Er det ok, at argumentere på den måde, som sangen gør? I posten til filmen findes link til to indlæg om filmens modtagelse i Norge. Producer et indlæg i debatten, hvor du argumenterer for dine holdninger.
01:00:20
Episodelængde: 10:46 - Filmen udvikler sig til at blive en regulær gyser. Find i dette kapitel gysereffekter på både billed- og lydsiden og beskriv virkningen. Kan du desuden finde eksempler på realistiske og urealistiske elementer samt eksempler på brugen af humor og ironi? Hvordan virker i den forbindelse scenerne, hvor Terkel taler i telefon med faren og moren samt scenen, hvor Stewart kommer forbi? Hvornår fik du mistanke om, at der var en morder på spil? Og hvornår gættede du, at moderen var Gunnar? Kan du nævne nogle spor i filmen, der peger på Gunnar?
01:11:40
Episodelængde: 0:38 - Arne prøver uden held at formulere filmens morale. Synes du, at filmen har en morale? Prøv at formulere den i en sætning.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
Thorbjørn Christoffersen
Mette Heeno
Tilladt for børn over 11 år