Noget er på vej
P3
Det er den store dag, hvor eleverne skal begynde på Klejtrup Musikefterskole. Sofus er blevet mobbet hele sin folkeskoletid og er nervøs for, om efterskolen bliver anderledes. Sanna er flyttet helt fra Færøernes trygge tilværelse. Marius tvivler på, om han er god nok efter bruddet med sin kæreste.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtEfterskolen er et rigtig godt eksempel på en observerende dokumentar, der vil interessere målgruppen i 8.-10. klasse. Dokumentaren vil være relevant i danskfaget, når der skal arbejdes med multimodale fag- og brugstekster. Der er udarbejdet en pædagogisk vejledning samt en kapitelmærkning, der vil understøtte dig og dine elever i både at arbejde tematisk med begreber som efterskoleliv, fællesskab, venskab og tillid - men der er også fokus på at få et fagsprog om forskellige typer af dokumentarer. Særligt sammenlignes den forklarende og den observerende dokumentar i forhold til fremstillingsform, interviews, formål og modtagerrolle.
Afsnittet er en del af en serie på 6. Vejledningen lægger op til, at klassen arbejder grundigt og fælles med afsnit 1, hvorefter eleverne gruppevis kan slippes løs på de resterende afsnit.
MitCFU
Efterskolen - afsnit 1
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:01
Anslaget begynder med en tale i anledning af, at året snart er slut. Hvad lægger I særligt mærke til i den tale, den unge pige holder? Hvad lægger I særligt mærke til hos publikum og deres reaktioner og kropssprog? Anslaget består derefter af en række lynhurtige klip af det efterskoleår, der netop er gået. Lav en liste over de situationer, I kan skimte i de hurtige klip. Hvilke af situationerne bliver I nysgerrige på at kende mere til? Tænk tilbage på jeres arbejde med teksten til "Hurtige hænder". Kan I få øje på koblinger mellem teksten og dokumentarens emne om efterskoleliv?
00:03:19
Del klassen i tre grupper, der hver skal spionere på en af afsnittets tre hovedpersoner: Sanna, Marius og Sofus. Grupperne har hver især ansvaret for at gøre sig notater undervejs i resten af dokumentaren. I kan fx lægge mærke til: Familieforhold, særlige personlige egenskaber, musikprofil, konfliktstof, mål med opholdet.
00:13:02
Forstanderen på Klejtrup Musikefterskole, Thomas Hagge, holder en tale på første skoledag, hvor han sammenligner det år, eleverne står overfor, med den første bemandede månerejse i 1969. Hvilke nøgleord lægger I mærke til? (det kunne være uden radiokontakt, sammenhold og tillid, forkert blik, tage vare på hinanden, nøglen til den andens lykke) Hvorfor tror I, han vælger netop denne sammenligning?
00:38:36
Forstanderen beder eleverne reflektere over begrebet tillid, og Sofus kommer med det samme i tanke om efterskolens åben-scene-arrangementer. Hvad er åben-scene på Klejtrup Musikefterskole? Hvorfor laver Sofus den kobling? Hvilke gode måder har I i jeres klasse for at bakke hinanden op og have hinandens ryg, så alle tør mere? Er der noget, I kunne blive bedre til?
00:40:36
Hvilke spor i historien om Klejtrup Musikefterskole er I blevet mest nysgerrige på at forfølge videre frem? Er det Sofus' udvikling? Sanna og hendes langdistanceforhold til kæresten på Færøerne? Marius og hans kærestesorger? Eller nogle helt andre? Fordel nu de andre fem afsnit i serien mellem jer. Hver gruppe ser deres afsnit igennem og leder efter tre korte klip, som I synes resten af klassen skal se. Husk at argumentere for jeres klipvalg.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-