Af Susanne Foldberg
Da Simon skifter skole bliver han udfordret på internettet. Det starter uskyldigt, men udvikler sig til både ulovlige og livsfarlige challenges. Hvor langt tør Simon gå for at blive en berømt YouTuber?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtDen særlige kvalitet i romanen er, at den på en god måde tager en virkelighedsnær problemstilling op for aldersgruppen. Mange drømmer om at lave en youtube-kanal, men hvor langt vil de selv gå for at blive berømte og indstillet til årets Guldtube - jagten på likes er et gennemgående tema.
Kompositorisk er romanen bygget op med en kronologisk fortælling med en tredje personsfortæller med synsvinklen hos Simon, hvis tanker vi følger. Fortællingen afbrydes af sms-beskeder, der foregår mellem romanens hovedpersoner. Der er gode identifikationsmuligheder for eleven, og der kan arbejdes med det at træffe valg, modstå gruppepres, venskab samt jagten på likes.
Der kan arbejdes med fokus på digital dannelse og det tværgående tema It og medier. I forhold til dansk kan der arbejdes inden for kompetenceområderne:
Fortolkning, hvor eleven kan undersøge fortællerpositioner og fortælletyper og kommunikation, hvor eleven kan arbejde med at vurdere konsekvenser af ytringer på internettet.
I CFU har vi udarbejdet lydbogsrammer med lyttefortåelsesstrategier, som man kan lade sig inspirere af, når man som dansklærer skal sætte "lytteraturen" i scene. Man kan læse meget mere om dette herunder i bjælken "Vejledninger til materialet". Her findes både selve lydbogsrammen og en vejledning i brugen af den. Til "Selfie Simon" kunne en vej gennem aktiviteterne hedde: 1E (frem til 4.26) - 2D - 3C - 4A - 5C. Du kan også lade dig inspirere af de pædagogiske vejledninger, der er udarbejdet til den fysiske bogversion af "Selfie Simon".
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Kommunikation
-
Temaer
-