Af Susanne Foldberg
Da Simon skifter skole bliver han udfordret på internettet. Det starter uskyldigt, men udvikler sig til både ulovlige og livsfarlige challenges. Hvor langt tør Simon gå for at blive en berømt YouTuber?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtSimon er lige begyndt på en ny skole i 5.klasse. På den gamle skole har han haft en ven, Rasmus, som han har haft en YouTube-kanal med. Alle drengene i den nye klasse går kun op i fodbold, og de synes det er barnligt, at Simon spiller Minecraft og drømmer om at blive en berømt youtuber. Han bliver venner med Rosa, og med hendes hjælp laver han sin første chili-challenge. Den nye video får nogle likes, men også en kommentar fra en der kalder sig Seb05, som synes den er latterlig: Nettet er jo allerede fyldt med videoer, hvor folk spiser chilier. Seb05 begynder at give Simon nye challenges og i takt med, at udfordringerne bliver vildere og vildere, får hans kanal flere og flere subscribers. Men Simon begynder at blive bange. Det han laver er både ulovligt og livsfarligt. Hvor langt tør han gå i sin jagt på Guldtuben?
Den særlige kvalitet i romanen er, at den på en god måde tager en virkelighedsnær problemstilling op for aldersgruppen. Mange drømmer om at lave en youtube-kanal, men hvor langt vil de selv gå for at blive berømte og indstillet til årets Guldtube - jagten på likes er et gennemgående tema.
Kompositorisk er romanen bygget op med en kronologisk fortælling med en tredje personsfortæller med synsvinklen hos Simon, hvis tanker vi følger. Fortællingen afbrydes af sms-beskeder, der foregår mellem romanens hovedpersoner. Der er gode identifikationsmuligheder for eleven, og der kan arbejdes med det at træffe valg, modstå gruppepres, venskab samt jagten på likes.
Der kan arbejdes med fokus på digital dannelse og det tværgående tema It og medier. I forhold til dansk kan der arbejdes inden for kompetenceområderne:
Fortolkning, hvor eleven kan undersøge fortællerpositioner og fortælletyper og kommunikation, hvor eleven kan arbejde med at vurdere konsekvenser af ytringer på internettet.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Kommunikation
-
Temaer
-