Det Estiske Filminstitut
Teenageren Aske får en Ninja-dukke, som både er ternet og levende. Dukken har brug for Askes hjælp i en mordsag, og Aske har brug for Ninjaens hjælp til at klare teenagelivet - det går ikke stille for sig!
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt'Ternet Ninja' er en virkelig morsom og samtidig alvorlig fortælling om drengen Aske, som i løbet af filmen lærer at sætte andre før ham selv. Filmens unge karakterer taler til børn og unge i deres eget sprog og har opbyggelige budskaber om venskaber, hævn, mobning og børnearbejde. Den er realistisk i sin fremstilling af Askes familie og hverdag, men også fantastisk med en talende og kampklar ninjadukke.
Ud over vejledningen til filmen fra Filmcentralen (se herunder), så har Alinea Gorilla et forløb til mellemtrinnet 'Anders Matthesen på lyd, skrift og film' med fokus på de filmiske virkemidler, stereotype personskildringer, kompositionen, budskaber og temaer.
Der er også et kapitelsæt med spørgsmål til filmen, som eleverne kan arbejde med på egen hånd. Spørgsmålene er inspireret af Filmcentralens vejledning og har fokus på filmens syn på børnearbejde, Askes udvikling gennem filmen, Anders Matthesens brug af alvor og humor og filmens budskaber. Bed først eleverne læse spørgsmålene, og derefter se filmen uden afbrydelser. Bagefter kan de gense udvalgte klip og arbejde med de tilhørende spørgsmål i kapitelsættet. Tal sammen i klassen om deres svar.
På Alineas betalingssite Gorilla er der et forløb til mellemtrinnet og på Gyldendals danskportal er der et forløb til udskolingen.
I Trine Mays undervisningsbog 'Anders Matthesen - Kongen af comedy' er der opgaver til Ternet Ninja. Hvis dit lokale CFU har købt den i klassesæt, kan du også låne den til dine elever på mitcfu.dk (Se link under Sammenhæng).
Filmcentralen
Dansk: 5., 6., 7., 8., 9., 10. klasse
Link til vejledningElevspørgsmål til selvstændigt arbejde
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:02
(Se frem til 00:04:38) Hvad er det for en verden, der skildres her i anslaget? Hvordan spiller vi som danskere en rolle i de forhold som børnearbejdere lever under? Hvordan kan vi være med til at ændre på dem?
00:07:03
(Se frem til 00:12:58) Hvordan er Askes liv, før Ternet Ninja kommer ind i det? Hvilke udfordringer kæmper han med? Hvilke personlige karaktertræk har Aske, der fortæller noget om, hvordan han møder verden? Hvordan er Askes rolle i skolen og i hjemmet? Hvorfor er det svært for Aske at sige fra, når han oplever uretfærdighed? Hvad lærer Aske af hans venskab med Ternet Ninja, og hvilke eksempler i resten af filmen kan du finde, der viser, at Aske tør meget mere efter Ternet Ninja er kommet ind i hans liv?
00:55:14
(Se frem til 01:00:00) Du skal undersøge, hvordan Anders Matthesen bruger både bruger humor og alvor til at understrege sine pointer og give os noget at tænke over. Find eksempler på humoristiske replikker i klippet fra det psykiatriske hospital. Find bagefter eksempler på replikker, der tager alvorlige emner op. Hvad synes du om den måde at blande alvor og humor på, og hvad betyder det for din oplevelse af filmen?
01:10:56
Hvad kan filmen lære os om at være et godt menneske? Hvis du skal sige det kort - Hvad er filmens budskab så?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
Thorbjørn Christoffersen
Anders Matthesen
Emma Sehested Høeg