Asger Jorn ( 6 )
DR1
Dan. dok.-serie i 6 afsnit. Søs Egelind er på hjemmebane i Silkeborg, når hun møder Asger Jorn, et godt bud på en dansk landsholdsholdsanfører i malerkunst. Jorn gik forrest og forstod at samle folk, kunst og liv omkring sig. Han var en rastløs rebel og drillepind, der malede ovenpå andres værker, og som var så ligeglad med penge, at han hellere bad folk skride ad h... til med deres dollars, end at ville se sin kunst spærret inde i reservater hos de rige.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDenne pædagogiske note er delt i to - en note for grundskolen og en for ungdomsuddannelser:
Grundskolen:
Udsendelsen om Asger Jorn kan anvendes i billedkunstundervisningen fra 5. klasse og opefter samt til valgholdet for billedkunst i udskolingen. Til udsendelsen hører et kapitelsæt med spørgsmål til udsendelsen og forslag til aktiviteter i undervisningen. Derudover findes nederst links til museer, med undervisningsmateriale til arbejde med Asger Jorn og CoBrA.
Ungdomsuddannelser:
Denne udsendelse har fokus på en af Danmarks mest kendte kunstnere i såvel ind- som udland. Jorns kunstneriske produktion er ikke alene verdenskendt, den er også omfattende. Den inkluderer primært malerier, men også grafiske arbejder, vægmalerier, glasmalerier og keramiske værker. Derudover har han et stort forfatterskab bag sig.
Hans tilgang til maleriet er præget af intuition og spontanitet, derfor kastede han også al den kunstakademiske lærdom væk, da han udviklede sit eget kunstneriske virke. Han arbejdede ekspressivt, og inviterede hele tiden beskuerne ind i sine billeder. Han ønskede at aktivere og stimulere beskuerne, give dem lyst til at digte med. For Jorn fik et billede mere værdi jo mere værdi det gav.
Jorns formsprog er som nævnt præget af en ekspressiv, intuitiv tilgang, som udviklede sig til et spontant-abstrakt billedsprog.
Udsendelsen vil kunne anvendes i forbindelse med en teoretisk tilgang til Jorn og COBRA og det spontant-abstrakte maleri.
Men udsendelsen vil også være et fint udgangspunkt for et teoretisk/praktisk forløb om udviklingen fra et naturalistisk over et ekspressivt til et abstrakt billedsprog. Eller et forløb specifikt om at arbejde abstrakt, hvor der både laves praktiske som teoretiske undersøgelser om det abstrakte maleris muligheder.
Og endelig vil et praktisk/teoretisk forløb med specielt fokus på Jorns modifikationer, give mulighed for at undersøge, hvad der sker både i processen og efterfølgende, når man arbejder med et eksisterende billedmateriale, som Jorn gjorde i sine modifikationer.
Vejledningen til serien er rettet mod billedkunst og dansk på gymnasiale uddannelser.

MitCFU
Asger Jorn - billedkunst i folkeskolen
Hent PDF med kapitelmærkning
00:02:13
Lav en beskrivelse af Asger Jorn i din portefolie. Skriv om hans liv og hans kunst. Dekorer gerne din beskrivelse med fotos og malerier af Asger Jorn, så sin portefolio bliver spændende at læse og kigge på.
00:03:08
Hvem har malet på væggene i børnehuset Cobra? Hvem var CoBrA gruppen? Hvad er det særlige ved deres malerier?
00:07:42
CoBrA bevægelsen eksisterede kun i tre år, før den gik i opløsning. Hvad var grunden til, at kunstnerne gik hver til sit?
00:08:31
Hvad vil det sige at modificere? Hvordan er Jorns modifikationer lavet? Hvad synes du om det han gør, når han laver dem? Er det ok, eller hærværk? Hvad er "Nordens Mona Lisa"? Lav evt. en øvelse, hvor I arbejder med modifikationer på holdet.
00:12:19
Prøv at gætte på titlerne på nogle af Jorns malerier. Både dem fra udsendelsen, men prøv også at søge sammen på nettet og gætte sammen på holdet.
00:15:01
I hvilken sammenhæng malede Jorn de tre billeder? Hvad mener Jorn med: "At mine billeder taler for sig selv, og hvis du ikke kan høre hvad de siger, så er det fordi de ikke siger dig noget"?
00:20:04
I hvilken sammenhæng siger Jorn: Skrid ad helvede til? Hvorfor siger han sådan, og til hvem?
00:22:02
Få din lærer til at fortælle om slaget ved Stalingrad. Se evt. fotos derfra. Print nu billedet Stalingrad ud i A3 størrelse. Lav en søgeramme i karton (ca A6 størrelse). Gå på opdagelse i billedet. Placer din søgeramme der, hvor du finder noget, som du særligt lægger mærke til. Klip det ud. Lav nu en parafrase af billedet. Præsenter jeres billeder for hinanden. Husk at fortælle, hvorfor du har valgt netop dette sted i billede, og hvordan du har valgt at skildre udsnittet i din udgave af billedet.
-
Billedkunst
-
Kunstperioder
-
-
Dansk
Søs Egelind