Du er ikke logget ind
Tilbage
Tværs på DR3
Sebastians far ignorerer ham
DR3
Dansk dokumentar. Sebastian har aldrig mødt sin far, der bor i Egypten, og nu vil han sende ham en venneanmodning på Facebook. Han har altid drømt om at have sin far i sit liv og bliver ofte mindet om savnet, når han ser andre med deres fædre. Men vil hans far overhovedet kendes ved ham? Sebastian har mange tanker og bekymringer omkring at tage kontakt til sin far. Det han frygter allermest, er en afvisning, men er uvisheden værre end at blive afvist?
Sebastians far ignorerer ham
6.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR3
Dansk dokumentar. Sebastian har aldrig mødt sin far, der bor i Egypten, og nu vil han sende ham en venneanmodning på Facebook. Han har altid drømt om at have sin far i sit liv og bliver ofte mindet om savnet, når han ser andre med deres fædre. Men vil hans far overhovedet kendes ved ham? Sebastian har mange tanker og bekymringer omkring at tage kontakt til sin far. Det han frygter allermest, er en afvisning, men er uvisheden værre end at blive afvist?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtDenne tv-udsendelse stiller først og fremmest skarpt på temaet om fraværende forældre. I kapitelsættet guides eleverne til refleksioner over Sebastians stærke trang til at få kontakt med sin far, men der trækkes også tråde til elevernes egne liv med deres forældre - nærværende eller fraværende. Derudover sættes der fokus på, hvordan dokumentarens filmsprog med mange private optagelser, giver den en dagbogspræget intimitet.
Dokumentaren kan både bruges tematisk i et forløb om unge og deres forældre, men den vil også være glimrende i et genreorienteret forløb om dokumentarudsendelser i dansk.
Sebastians far ignorerer ham
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:01
00:00:01
Anslaget (SLUT 02:10)
I anslaget dumper vi direkte ned i Sebastians selskab og hans fortælling. Hvad får vi konkret at vide om hans familiehistorie? Hvilket billede bruger han på sit liv uden en far? Hvad ser vi på billedsiden, mens han fortæller? Hvordan hænger det sammen med Sebastians fortælling?
I anslaget dumper vi direkte ned i Sebastians selskab og hans fortælling. Hvad får vi konkret at vide om hans familiehistorie? Hvilket billede bruger han på sit liv uden en far? Hvad ser vi på billedsiden, mens han fortæller? Hvordan hænger det sammen med Sebastians fortælling?
02
00:04:36
00:04:36
Fysiske lighedstegn (SLUT: 06:40)
Sebastian studerer sin fars billeder på Facebook: Hvilke lighedstræk finder han med sig selv? Hvorfor er det mon vigtigt for ham, at de ligner hinanden? Har I selv lighedstræk med jeres forældre? Hvad tænker I om det?
Sebastian studerer sin fars billeder på Facebook: Hvilke lighedstræk finder han med sig selv? Hvorfor er det mon vigtigt for ham, at de ligner hinanden? Har I selv lighedstræk med jeres forældre? Hvad tænker I om det?
03
00:07:56
00:07:56
Mors rolle (SLUT 11:17)
Hvilken form for kontakt har moderen haft med faderen siden Sebastians fødsel? Hvad går hendes bekymringer på, nu hvor Sebastian overvejer at tage kontakt til sin far? Tænker I, at hun er en god sparringspartner for sin søn? Hvad tænker I om, hvorvidt Sebastian skal tage kontakt til sin far?
Hvilken form for kontakt har moderen haft med faderen siden Sebastians fødsel? Hvad går hendes bekymringer på, nu hvor Sebastian overvejer at tage kontakt til sin far? Tænker I, at hun er en god sparringspartner for sin søn? Hvad tænker I om, hvorvidt Sebastian skal tage kontakt til sin far?
04
00:11:31
00:11:31
Dokumentarens filmsprog (SLUT: 12.25)
Dokumentaren er bygget op af en blanding af et filmholds optagelser og Sebastians egne optagelser. Hvilken slags optagelse udgør dette klip? Hvordan kan I se det helt konkret? Hvilken rolle får modtageren i denne type klip?
Dokumentaren er bygget op af en blanding af et filmholds optagelser og Sebastians egne optagelser. Hvilken slags optagelse udgør dette klip? Hvordan kan I se det helt konkret? Hvilken rolle får modtageren i denne type klip?
05
00:12:52
00:12:52
Sebastians brev til faderen (SLUT: 14:05)
I dette klip hører vi præcis de ord, Sebastian vælger at skrive til sin far. Hvad tænker I om brevet? Er der nogle vendinger, I specielt godt kan lide? Var der noget, I synes, han skulle skrive anderledes? Hvorfor?
I dette klip hører vi præcis de ord, Sebastian vælger at skrive til sin far. Hvad tænker I om brevet? Er der nogle vendinger, I specielt godt kan lide? Var der noget, I synes, han skulle skrive anderledes? Hvorfor?
06
00:16:13
00:16:13
Skuffelsen (SLUT:17:29)
Sebastian og hans mor diskuterer, hvorfor faderen ikke reagerer? Sebastian vil helst have en reaktion - lige meget hvilken. Han mor ser anderledes på det. Hvorfor? Hvilke grunde kan faderen have til ikke at reagere på en venneanmodning på Facebook?
Sebastian og hans mor diskuterer, hvorfor faderen ikke reagerer? Sebastian vil helst have en reaktion - lige meget hvilken. Han mor ser anderledes på det. Hvorfor? Hvilke grunde kan faderen have til ikke at reagere på en venneanmodning på Facebook?
07
00:20:47
00:20:47
Ægyptisk kultur (SLUT:23:43)
Sebastians mor fortæller om en alternativ måde at kontakte faderen på som muligvis vil være bedre i forhold til den kultur, han er en del af. Hvad ved I om Ægypten? Om familiestrukturer? Religion? Andet?
Sebastians mor fortæller om en alternativ måde at kontakte faderen på som muligvis vil være bedre i forhold til den kultur, han er en del af. Hvad ved I om Ægypten? Om familiestrukturer? Religion? Andet?
08
00:24:09
00:24:09
Fraværende forældre
Trangen til at lære sin far at kende er så stærk for Sebastian, at han forsøger sig med en ny metode: Det traditionelle brev. Hvorfor tror I, det er så vigtigt for os mennesker, at vi kender vores forældre? Hvilke roller i jeres liv udfylder jeres forældre? Lav en så fuldstændig liste som muligt. Skriv afslutningsvis en tale til Sebastians far, der skal overbevise ham om, at han bør reagere på sønnens henvendelser. Læs nogle af dem højt i klassen.
Trangen til at lære sin far at kende er så stærk for Sebastian, at han forsøger sig med en ny metode: Det traditionelle brev. Hvorfor tror I, det er så vigtigt for os mennesker, at vi kender vores forældre? Hvilke roller i jeres liv udfylder jeres forældre? Lav en så fuldstændig liste som muligt. Skriv afslutningsvis en tale til Sebastians far, der skal overbevise ham om, at han bør reagere på sønnens henvendelser. Læs nogle af dem højt i klassen.
-
Dansk
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Bidragyder
Sebastian Butler
Sebastians mor
Sebastians mor
Pædagogisk note
Mette Bechmann Westergaard
Tilrettelægger
Marie Mainz
Udgiver
DR3
Udgivelsesår
2019
Faustnummer
TV0000118607
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 26 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
26 min..
TV-dato
25. nov. 2019 kl. 22.00