DR1
Dansk dok.-serie i 4 afsnit. At være født anderledes end de fleste, har Lisa i 45 år forsøgt at affinde sig med. Hun bevæger sig sjældent uden for hjemmets fire vægge af frygt for omverdenens reaktion. Lisa får i en uge besøg af fire andre med samme store modermærke i ansigtet. Gruppen får Lisa ud af huset i håb om, at hun kan lære at acceptere sit noget anderledes udseende.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtDokumentaren kan bruges til, at eleverne får en dybere forståelse for, hvordan det er at leve med et anderledes udseende - i dette tilfælde et modermærke i ansigtet. De kan også sætte fokus på betydningen af, hvordan vi andre vælger at omtale og reagere, når vi møder et menneske med modermærke i ansigtet.
Kapitelsættet rummer spørgsmål, der skal få elever til at reflektere over følgende:
- hvilke forskellige indstillinger man kan have til at leve med et anderledes udseende.
- hvordan vores valg af ord har betydning. Det er afgørende, hvilke ord vi vælger at bruge til at omtale et modermærke og disse ords forskellige associationer og medbetydninger.
- hvordan vi andre kan vælge at reagere, når vi møder et menneske med et anderledes udseende.
Forslag til arbejdsproces: Lad alle eleverne i mindre grupper arbejde med spørgsmål nr. 1, 5,7 og 8. Det er også disse spørgsmål, som det giver bedst mening at diskutere fælles i klasse bagefter. De kan bare vælge et af spørgsmålene: 2,3, 4 eller 6, hvor de enkelte deltagere bliver præsenteret.
Udsendelsen kan i særdeleshed bruges i forbindelse med, at eleverne læser e-bogen De hemmelige youtubere, som handler om en drenge med et stort modermærke i ansigtet. Er den skønlitterære bog realistisk i sin fremstilling af, hvordan det er at leve med et modermærke som barn? Eller overgår virkeligheden fiktionen?
Refleksionspørgsmål
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:51
Hvordan har Lisa haft det med at have et modermærke i ansigtet igennem sit liv? Hvordan har andres reaktioner på det påvirket hende? Hvorfor deltager hun i udsendelsen? Hvad vil hun ændre i sit liv?
00:03:32
Hvordan har han det med at have et modermærke?
00:04:20
Hvordan har hun det med at have et modermærke?
00:05:15
Hvordan har han det med at have et modermærke?
00:05:42
Hvad fortæller de, man kan kalde mærket? Skriv en liste med mulige ord. Hvilke associationer giver de forskellige ord for mærket? Hvad synes I er det bedste ord og hvorfor?
00:06:04
Hvordan har hun det med at have et modermærke?
00:06:25
Hvilke øgenavne eller andre skældsord er deltagerne blevet kaldt som børn på grund af deres modermærke? Hvilke associationer får man ved ordene? Hvorfor er de nedgørende? Hvad er forskellen på at leve med et modermærke som barn/ung og som voksen? Hvordan tror I man bedst møder et barn eller ung med et modermærke?
00:31:26
Lisas datter fortæller om en oplevelse, hun havde med en billedkunstlærer, der bad hende viske sin mors modermærke væk fra en tegning. Hvad synes I, om lærerens reaktion? Hvordan synes I, læreren skulle have reageret?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-