Du er ikke logget ind
Del


Tilbage
Billede af materialet Svømmestjerner - under overfladen
TVOptagelse
Svømmestjerner - under overfladen
8.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Med mere end 100 EM-, VM- og OL-medaljer har Dansk Svømmeunion de seneste to årtier været et af de mest succesfulde forbund i dansk idrætshistorie. Men bag de skinnende medaljer gemmer sig også en anden fortælling. En historie om hvordan flere af Danmarks største svømmestjerner har været ramt af angst, depression, spiseforstyrrelser og indlæggelser på psykiatrisk afdeling. Og en historie om højt profilerede landstrænere, som indfører ekstreme metoder, der får alvorlige konsekvenser helt ned i ungdomsrækkerne.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt

Denne kapitelmærkning er en del af den pædagogiske vejledning "Dokumentargenren i dansk". I vejledningen stilles der skarpt på tre danske dokumentarer, som fra hver deres undergenre er med til at belyse feltet. "Svømmestjerner - under overfladen" tilhører undergenren "den forklarende dokumentar", og i kapitelmærkningen fokuseres der blandt andet på brug af erfarings-, ekspert- og partskilder, lydspor, farvebrug samt dokumentarens vinkel.

MitCFU logo
MitCFU
Dansk i 8.- 10. klasse
Hent PDF
Svømmestjerner - under overfladen

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:02
Kapitelbillede
Anslag (SLUT 02:00)
Hvordan bygger dokumentaren sit anslag op? Virker anslaget interesseskabende? Hvorfor/hvorfor ikke? Læg også mærke til billedet af Sidse Kehlet på sejrsskamlen med de store skygger på Dannebrog i baggrunden. Hvorfor tænker I, at dokumentaristen har valgt dette billede?

02
00:05:24
Kapitelbillede
Fortællerstemme og musikspor (SLUT 05:56)
Dokumentaren benytter sig af en gennemgående fortællerstemme. "Svømmestjerner - under overfladen" hører derfor til undergenren "den forklarende dokumentar". Tal sammen om, hvilken slags fortællerstemme, der er tale om, og hvilken funktion den har? Tal også om, hvordan musiksporet er med til at skabe en stemning.

03
00:12:13
Kapitelbillede
Kildebrug (SLUT: 12:53)
Dokumentaren bygger i høj grad på interviews med forskellige kilder. Hvilke forskellige typer af kilder har udtalt sig indtil nu i dokumentaren? Hvilken funktion har de forskellige kildetyper?

04
00:19:18
Kapitelbillede
Dokumentarens objektivitet (SLUT 20:32)
Filmholdet tager til Australien for at tale med Mark Regan. Det er en stor udgiftspost. Hvorfor tror I, det er så vigtigt for dokumentaristerne at få Mark Regan i tale?

05
00:21:17
Kapitelbillede
Lyd, farver og billedbeskæring (SLUT:21:29)
Interviewoptagelserne af elitesvømmerne suppleres med optagelser af pigerne i andre miljøer, som fx Sidse Kehlet i dette klip. Hvad karakteriserer det miljø, der er valgt som ramme for Sidse? Tal fx om farver, komposition, billedbeskæring, afspilningshastighed og lyd. Hvorfor tror I, dokumentaristerne netop har truffet disse valg?

06
00:43:11
Kapitelbillede
Dokumentarens vinkling
En dokumentar kan ikke vise alting. Derfor er det altid vigtigt at forholde sig til, hvilket udsnit af virkeligheden, man er blevet præsenteret for, men også hvilke elementer ved virkeligheden, dokumentaren udelader. Hvilken vinkel har dokumentaren på historien om svømmenationen Danmark? Er der noget ved historien, I undrer jer over? Er der nogle mennesker, I gerne ville have hørt udtale sig? Hvilke andre vinkler kunne man have lagt på samme historie?

Pædagogisk note
Mette Bechmann Westergaard
Redaktør
Ulrik Andersen
Tilrettelægger
Anders Rud
Jan Harkamp
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2019
Faustnummer
TV0000116099
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 44 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
44 min..
TV-dato
22. apr. 2019 kl. 20.45