Du er ikke logget ind
Del


Tilbage
Billede af materialet Staten ser alt
TVOptagelse
Horisont
Staten ser alt
8.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Den kinesiske journalist Liu Hu kan ikke købe billetter til højhastighedstog og fly, fordi han er blevet stemplet som upålidelig af Kinas avancerede sociale overvågningssystem. I fremtiden skal overvågning bruges til belønne de loyale - og straffe dem, der ikke indordner sig.


"Staten ser alt" er en del af

Materialesæt
Det kinesiske overvågningssamfund
Serie
Horisont

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt

Dette semantiske læremiddel dækker kompetenceområdet Politik i samfundsfag ligger fokusset på kompetenceområdet Politik med særligt henblik på færdigheds- og vidensmålområderne Demokrati, Det politiske system, retsstat og rettigheder samt Medier og politik.
Udsendelsen undersøger, hvordan det kinesiske styre ved hjælp af teknologi overvåger deres befolkning og prøver derigennem at adfærdsregulere sin befolkning. Dermed kredser udsendelsen omkring demokrati/ totalitær stat, retsstat, frihedsrettigheder, befolkning, teknologi og overvågning og forholdet imellem disse, samt endelig det uhyggelige fremtidsperspektiv, som tegner sig, hvis udviklingen får lov til at fortsætte. Eleverne kan i grupper enten arbejde med alle problematikkerne, eller hver gruppe får sit nedslag at arbejde med, herefter kan grupperne fremlægge for hinanden. Se gerne den pædagogiske vejledning.
Dette læremiddel er oplagt at anvende til ONLINEundervisning.

MitCFU logo
MitCFU
Samfundsfag: 8., 9. kl.
Hent PDF
Staten ser alt - kapitelsæt til pædagogisk vejledning

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:00
Kapitelbillede
Introduktion - Kunstig intelligens, statskontrol og overvågning - SLUT 00:02:19
SE AFSNIT og diskuter: Hvorfor er en stat interesseret i at overvåge sine borgere og hvilken type stat gør det (demokrati, diktatur, autoritær stat)? Er det et nyt fænomen at staten gerne vil overvåge sine indbyggere? Kender I eksempler fra historien, hvor man før har gjort det? Hvilke teknologiske muligheder gør overvågning muligt (i gamle dage at man læste folks breve)?

02
00:02:19
Kapitelbillede
Hvorfor og hvordan vil Staten overvåge sine borgere? - SLUT 00:04:21
SE AFSNIT og diskuter: Hvorfor og hvordan vil staten overvåge deres borgere? Hvad måler man scoren på? Hvilken betydning får en lav score eksempelvis? Kan man sammenligne det som foregår i Kina med vores stavnsbånd (google det evt.)? Eller er der mere tale om en udvidet husarrest? Er det rimeligt at staten bestemmer over den enkelte på den måde? Vil du mon være en god eller dårlig borger i dette system? Er det et fremtidsscenarie eller noget, som sker inden længe?

03
00:04:05
Kapitelbillede
Hvordan virker overvågningen for den trofaste støtte af styret? - SLUT 00:07:26
SE AFSNIT og diskuter: Hvordan virker overvågningen for den trofaste støtte af styret? Hvilke fordele er der og er der nogle ulemper? Hvilke privilegier får man i bytte for at staten overvåger en? Ville et pointsystem have betydning for, hvem du eksempelvis ville gifte dig med? Ved du godt selv om du bliver overvåget og hvor meget? Hvilke apps tænker du kan være problematiske ? Accepterer du at blive overvåget og hvilke privilegier skulle der til for, at du ville lade dig overvåge?

04
00:07:27
Kapitelbillede
Hvordan virker overvågningen for en kritiker af systemet? - SLUT 00:12:26
SE AFSNIT og diskuter: Hvad er journalisten Liu Hu kritisk over for? Hvad mener han om myndighederne? Hvad mener han om den brede befolkning? Hvad er en "upålidelig borger"? skal man kunne straffes for sine holdninger som journalist? Hvordan foregår det egentlig i Danmark? Hvilke konkrete konsekvenser har det for Liu Hu? Og hvad betyder det for hans liv?

05
00:12:26
Kapitelbillede
Hvorfor og hvordan behandles mindretal (minoriteter) af Kina SLUT 00:19:15
SE AFSNIT og diskuter: Hvorfor tror I Kina holder det hemmeligt med overvågningen? Er det undertrykkende at man bliver overvåget med blodprøver, fingeraftryk, stemmegenkendelse og ansigtsgenkendelse og hvorfor/ hvorfor ikke? Hvordan ville I have det med at ovenstående skulle tages af jer, for at I kan genkendes? Hvorfor forsøger Kina at få kontrol med mindretallets kultur og hvad vil den kinesiske regering gerne opnå? Hvordan forholder i jer til at man inddeler befolkningen i pålidelige, gennemsnitlige og upålidelige? Hvordan forholder I jer til de såkaldte Uddannelseslejre, som de Upålidelige kommer i? Hvad vil I sammenligne dem med - vær gerne konkret. Ville I gerne leve i et samfund med massiv overvågning og total kontrol af indbyggerne? Hvorfor/ hvorfor ikke?

06
00:19:15
Kapitelbillede
Et socialt pointsystem eller en totalitær stats overvågning af borgerne
SE AFSNIT OG EVT. HELE UDSENDELSE: vurder på baggrund af afsnit og hele udsendelsen om I ser Kinas sociale pointsystem, som en positiv eller negativ udvikling? Hvilke fordele har det og hvilke ulemper? Hvilke demokratiske udfordringer giver det? Ville I gerne leve i sådan et system? Hvor meget overvågning har man i Danmark? Hvem har interesse i at overvåge dig? Og hvilke fordele men også grundlæggende ulemper kan det give ( tænk både på det politiske system ( eks.vis regering - folketing - domstole), på private firmaer og almindelige menneskers dagligdag)? og hvad kan I selv gøre for at forebygge eller udbygge overvågning?

Fortæller
Oliver Routhe Skov
Pædagogisk note
Lasse Hollbaum Vinther
Pædagogisk vejledning
Lasse Hollbaum Vinther
Redaktør
Søren Klovborg
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2019
Faustnummer
TV0000115005
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 23 min
Sprog
Dansk, Kinesisk (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
23 min..
TV-dato
21. jan. 2019 kl. 22.25