Du er ikke logget ind
Tilbage
De nye Fortnite-stjerner ( 1 )
DR Ultra
Mød Danmarks nok bedste Fortnite-stjerner. Isabella er 14 år og hendes hoved og nakke hæmmer hendes spil. Men hendes mor har en plan og sammen besøger de en mand som tager hårdt fat i hendes problem. August på 13 år møder sin duo-makker for første gang nogensinde.
3.-6. klasse
DR Ultra
Mød Danmarks nok bedste Fortnite-stjerner. Isabella er 14 år og hendes hoved og nakke hæmmer hendes spil. Men hendes mor har en plan og sammen besøger de en mand som tager hårdt fat i hendes problem. August på 13 år møder sin duo-makker for første gang nogensinde.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtKapitelsættet, "Skriv løs om Fortnite", tager afsæt i en processuel og situationsbaseret skrivedidaktik. Mellemtrinnets elever fremstiller i forskellige multimodale udtryk deres fortolkning af udsendelsen. Den pædagogiske vejledning understøtter lærerens skrivedidaktisk fokus i denne proces.
I arbejdet med tv-udsendelsen kan du inddrage elementer af det obligatoriske emne 'Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab', fx ift., at eleverne kan diskutere sociale relationer i et gamerunivers. Flere steder i udsendelsen (også i de øvrige afsnit i serien) er der fokus på relationer online kontra relation, hvor børn og unge er fysisk tilstede.
MitCFU
Dansk i 5. og 6. klasse
Hent PDFSkriv løs om Fortnite
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:43
00:00:43
Hurtigskrivning om "Fortnite"
Skriveøvelse: Lav 5 min. hurtigskrivning om "Fortnite" i hånden. Skriveformål: Du skal brainstorme over de første 44 sekunder af udsendelsen og samtidig skrive alt det ned, som du ved om "Fortnite". Måske har du mødt Isabella og August, når du har spillet "Fortnite". Skriveordre: Hvad kender du til Fortnite? Skriv hurtigskrivning i 5 minutter, hvor du skriver løs om alt det, som du ved om Fortnite. Du skal bagefter vise din tekst til din skuldermakker.
Skriveøvelse: Lav 5 min. hurtigskrivning om "Fortnite" i hånden. Skriveformål: Du skal brainstorme over de første 44 sekunder af udsendelsen og samtidig skrive alt det ned, som du ved om "Fortnite". Måske har du mødt Isabella og August, når du har spillet "Fortnite". Skriveordre: Hvad kender du til Fortnite? Skriv hurtigskrivning i 5 minutter, hvor du skriver løs om alt det, som du ved om Fortnite. Du skal bagefter vise din tekst til din skuldermakker.
02
00:01:31
00:01:31
Plakat om fordele og ulemper ved "Fortnite"
Skriveøvelse: Forestil dig, at du arbejder for "Epic Games", som udgiver "Fortnite". Lav en plakat over fordele og ulemper ved "Fornite". Skriveformål: Du skal oplyse din egen aldersgruppe om fordele og ulemper ved computerspil. Skriveordre: Du skal løse opgaven i grupper af fire. Her skal I inden i producerer plakatten beslutte følgende: Afsenderens intention med plakatten, 3-4 fordele og ulemper ved "Fornite", som afsenderen vil oplyse om samt layout. I kan bruge www.canva.dk til design af plakaten.
Skriveøvelse: Forestil dig, at du arbejder for "Epic Games", som udgiver "Fortnite". Lav en plakat over fordele og ulemper ved "Fornite". Skriveformål: Du skal oplyse din egen aldersgruppe om fordele og ulemper ved computerspil. Skriveordre: Du skal løse opgaven i grupper af fire. Her skal I inden i producerer plakatten beslutte følgende: Afsenderens intention med plakatten, 3-4 fordele og ulemper ved "Fornite", som afsenderen vil oplyse om samt layout. I kan bruge www.canva.dk til design af plakaten.
03
00:02:29
00:02:29
Diskussion: Skal mor blande sig?
Samtaleøvelse: Gå i grupper af fire og diskutér, hvorvidt mor skal blande sig i Isabellas ryg- og skulderproblemer. Svar på følgende spørgsmål og skriv noter undervejs på et fælles A3: Hvorfor skal Isabellas mor blande sig eller ikke blande sig? Hvilken betydning har det for dig, at dine forældre blander sig i, hvor meget eller hvor lidt du spiller? Hvordan kan skolen blande sig i dit tidsforbrug af computerspil? A3-arket hænges op i klassen, så alle kan se gruppernes svar.
Samtaleøvelse: Gå i grupper af fire og diskutér, hvorvidt mor skal blande sig i Isabellas ryg- og skulderproblemer. Svar på følgende spørgsmål og skriv noter undervejs på et fælles A3: Hvorfor skal Isabellas mor blande sig eller ikke blande sig? Hvilken betydning har det for dig, at dine forældre blander sig i, hvor meget eller hvor lidt du spiller? Hvordan kan skolen blande sig i dit tidsforbrug af computerspil? A3-arket hænges op i klassen, så alle kan se gruppernes svar.
04
00:03:13
00:03:13
Guide til Isabella eller August
Skriveøvelse: Lav en guide til Isabella eller August trin for trin for at blive en god "Fortnite"-spiller. Skriveformål: Du skal forestille dig, at du er ekspert i børns fritidsaktiviteter og skal vejlede en de to hovedpersoner til at lave andet end at spille "Fornite". Skriveordre: Du skal lave en guide med fem trin til at andre aktiviteter, som Isabella og August kan lave i deres fritid end spille "Fortnite". Opsæt fem forslag i rækkefølge, hvor den der er mindst tidskrævende står først. Du kan bruge www.canva.dk til at lave guiden. Du skal være opmærksom på at skrive alle udsagnsord i bydeform. F.eks. "Gå til sport som f.eks...."
Skriveøvelse: Lav en guide til Isabella eller August trin for trin for at blive en god "Fortnite"-spiller. Skriveformål: Du skal forestille dig, at du er ekspert i børns fritidsaktiviteter og skal vejlede en de to hovedpersoner til at lave andet end at spille "Fornite". Skriveordre: Du skal lave en guide med fem trin til at andre aktiviteter, som Isabella og August kan lave i deres fritid end spille "Fortnite". Opsæt fem forslag i rækkefølge, hvor den der er mindst tidskrævende står først. Du kan bruge www.canva.dk til at lave guiden. Du skal være opmærksom på at skrive alle udsagnsord i bydeform. F.eks. "Gå til sport som f.eks...."
05
00:04:57
00:04:57
Podcast om konsekvenserne af at være "Fortnite"-stjerne
Afsluttende opgave: Du skal sammen med din gruppe fra opgave 2 og 3 lave et podcast-afsnit med overskriften, "Konsekvensen af at være "Fortnite-stjerne". Formål: I skal informere og diskutere om konsekvenserne af at spille "Fortnite" med afsæt i udsendelsen og med jeres egen aldersgruppe som målgruppe. I kan se andre afsnit og lade jer inspirere. I skal inden produktion beslutte følgende: Hvem er afsender og modtager for udsendelsen? Hvem har hvilke roller i udsendelsen? Forbered 3-4 spørgsmål til deltagerne i udsendelsen. Hvilke lydeffekter skal der anvendes? Hvilken telefon optager I på og hvilket program bruger I til redigering? bruger I programmer fra www.skoletube.dk kan der oprettes en kanal, så alle i klassen kan høre jeres udsendelse.
Afsluttende opgave: Du skal sammen med din gruppe fra opgave 2 og 3 lave et podcast-afsnit med overskriften, "Konsekvensen af at være "Fortnite-stjerne". Formål: I skal informere og diskutere om konsekvenserne af at spille "Fortnite" med afsæt i udsendelsen og med jeres egen aldersgruppe som målgruppe. I kan se andre afsnit og lade jer inspirere. I skal inden produktion beslutte følgende: Hvem er afsender og modtager for udsendelsen? Hvem har hvilke roller i udsendelsen? Forbered 3-4 spørgsmål til deltagerne i udsendelsen. Hvilke lydeffekter skal der anvendes? Hvilken telefon optager I på og hvilket program bruger I til redigering? bruger I programmer fra www.skoletube.dk kan der oprettes en kanal, så alle i klassen kan høre jeres udsendelse.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Pædagogisk note
Marie Elmegaard Pedersen
Udgiver
DR Ultra
Udgivelsesår
2019
Faustnummer
TV0000114986
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 6 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
6 min..
TV-dato
21. jan. 2019 kl. 19.05