TV2
Dansk dokumentarserie i tre dele. Nicolai, Marie og Daniel kommer fra socialt belastede familier. Kostskolen Slottet er dedikeret unge mønsterbrydere, der får chancen for at bryde fri af fortiden. Men hvordan gør man det, når man kommer fra familier med psykisk sygdom og misbrug?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtTV2-dokumentarserien 'Overleverne' følger i tre afsnit mønsterbryderne Nicolai, Marie og Daniel, der på hver sin måde kæmper for at slippe væk fra deres sociale ophav på overførselsindkomst med enten misbrug, psykisk sygdom eller vold i familien. På Kostskolen 'Slottet' får de øje på egne ressourcer og får modet til at drømme om en bedre fremtid. Allerede i første episode overvinder de tre hovedpersoner nogle forhindringer. Nicolai går ind i blomsterforretningen og søger et job, selvom han er nervøs, Marie tør alligevel at fremlægge sin projektopgave, og det lykkes Daniel at styre sin vrede. Dokumentaren gør brug af en objektiv fortælleform, hvor vi er fluen på væggen. Se mere om autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler i den pædagogiske vejledning og brug CFU-kapitelsættet i undervisningen. TV-dokumentaren kan indgå i det smalle fordybelsesområde 'dokumentar', hvor I kigger på de filmiske virkemidler og de fraværende virkemidler eller det brede tematisk fordybelsesområde 'arv og miljø', hvor I fx kan finde prøvetekster i novellesamlingen 'Imellem os'. Eller se 'Overleverne'i forbindelse med, at I læser romanen 'Langt fra Det Hvide hus', hvor hovedpersonen Bushs udvikling fra taber i ghettoen til forstadsfyr i villakvarteret ligger tæt op ad Nicolais historie.
MitCFU
Dansk 7.- 10. klasse
Hent PDFCFU-kapitelsæt
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:09
Alle: Bøgetræerne er sprunget ud, og det er tid til translokation på kostskolen Slotsvænget. Beskriv billeder, lyd og tekst. Hvordan passer elementerne sammen?
00:00:24
I hvilken situation ser vi Nicolai første gang? Hvad drømmer Nicolai om? Beskriv brugen filmiske (og ikke-brugen) af filmiske virkemidler og forklar, hvordan de fremstiller Nicolai. Brug kapitelsættet (Nikolai 1-5) og noter i skema: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger.
00:00:56
Hvilken situation ser vi Daniel første gang? Hvad har Daniel lært på kostskolen? Beskriv brugen (og ikke-brugen) af de filmiske virkemidler og forklar, hvordan de fremstiller Daniel. Brug kapitelsættet (Daniel 1-4) og noter i skema: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger.
00:01:21
Hvilken situation ser vi Marie i første gang? Hvad er Marie mål? Beskriv brugen og (og ikke-brugen) af de filmiske virkemidler og forklar, hvordan de fremstiller Marie. Brug kapitelsættet (Marie 1-3) og noter i skema: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger.
00:01:44
Alle: Løvfaldet er sat ind og et skoleår på Slotsvænget er i fuld gang. Hvem tror I Nicolai, Daniel og Marie er? Hvad er deres mål, drømme og udfordringer, og tror I at de når de dem? Hvad tror I dokumentarens tema (budskab) og præmis (morale) er?
00:01:48
Se frem til næste kapitelsæt og noter: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger. Hvordan er samspil mellem Nicolai, omgivelser og filmiske virkemidler?
00:04:21
Se frem til næste kapitelsæt og noter: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger. Hvordan er samspil mellem Daniel, omgivelser og filmiske virkemidler?
00:05:35
Se frem til næste kapitelsæt og noter: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger. Hvordan er samspil mellem Marie, omgivelser og filmiske virkemidler?
00:09:43
Se frem til næste kapitelsæt og noter: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger. Hvordan er samspil mellem Nicolai, omgivelser og filmiske virkemidler?
00:11:04
Se frem til næste kapitelsæt og noter: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger. Hvordan er samspil mellem Daniel, omgivelser og filmiske virkemidler?
00:12:34
Se frem til næste kapitelsæt og noter: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger. Hvordan er samspil mellem Nicolai, omgivelser og filmiske virkemidler?
00:13:43
Se frem til næste kapitelsæt og noter: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger. Hvordan er samspil mellem Marie, omgivelser og filmiske virkemidler?
00:18:14
Se frem til næste kapitelsæt og noter: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger. Hvordan er samspil mellem Nicolai, omgivelser og filmiske virkemidler?
00:22:17
Se frem til næste kapitelsæt og noter: Kapitelsæt, billeder, lyd og bemærkninger. Hvordan er samspil mellem Daniel, omgivelser og filmiske virkemidler?
00:24:33
Dette var første episode at TV-dokumentarserien om Nicolai, Daniel og Maries skoleår på Slotsvænget frem mod afgangsprøven i maj måned. Hvilke prøvelser tror du, de møder i de kommer to episoder, og hvordan tror du den slutter? Hvad har de tre personer til fælles, og hvad er dokumentarens intention?
-
Dansk
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Louise Unmark Kjeldsen