Du er ikke logget ind
Del


Tilbage
Billede af materialet Tæt på sandheden ( 17.09.2017 )
TVOptagelse
Tæt på sandheden ( 17.09.2017 )
8.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR2

Aktuel satire med Jonatan Spang. Sidste chance for at grine af ugen der er gået, inden du bliver ramt af den næste. Comedyshow hvor ugens nyheder og tidsaktuelle tendenser tages under kærlig, men bestemt behandling af Jonatan Spang.


"Tæt på sandheden ( 17.09.2017 )" er en del af

Serie
Tæt på sandheden

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt

Ved at arbejde med denne episode af Tæt på sandheden og det tilhørende kapitelsæt kan eleverne lære om feminismens 4 bølger, og de kan undersøge, hvordan Jonatan Spang anvender og bryder med de journalistiske koder, og hvordan de satiriske elementer slår igennem. Det kan du læser mere om i den tilhørende pædagogiske vejledning. Vil du gøre eleverne kloge og kritiske på en sjov og motiverende måde, så skal du bruge dette indslag i din danskundervisning.
Under menupunktet Sammenhæng herover er der linket til et seriøst interview i Deadline med de samme 4. bølge-feminister, som Jonatan Spang laver et satirisk interview med. Det er oplagt at sammenligne de to interviews. Læs mere i vejledningen herunder.

Satiriske nyheder

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:08:42
Kapitelbillede
Om feminismens 4 bølger
Hvad går de 4 bølger ud på? Hvad i lokalet og måde personerne er placeret i det på får det til at ligne et ægte journalistisk interview? Og hvad peger på, at det ikke er helt ægte, men satire?

02
00:11:13
Kapitelbillede
Intro til interview med Nikita Klæstrup og Twerk Queen

03
00:11:24
Kapitelbillede
1. spørgsmål
I skal undersøge, hvad der får det til at ligne eller lyde som et seriøst journalistisk interview, og hvad, der ikke gør. I skal undersøge de satiriske elementer. I skal se på det som siges (ordvalget), måden det siges på, kropssprog og mimik, stedet og tøjet. Begynd med spørgsmålet:"Jeg har det lidt svært med, det er nok bare min personlige begrænsning, at holde fokus nogen gange. Jeg kan rigtig godt lide det du kan med numsen, der hopper ligesom, og jeg kan også rigtig godt kan lide det der ligesom knudrede akademiske sprog. Mit problem er, når de to ting kommer sådan meget tæt op af hinanden, så mister jeg simpelthen fokus. Tror I, det bare er mig, der har det sådan, eller tror I, at det er et generelt problem?" Hvilke ord peger på henholdsvis subjektivt eller objektivt sprog? Hvad i formuleringen af spørgsmålet antyder, at det er satire? Hvad antyder det er et seriøst journalistisk interview i forhold til personernes mimik, kropssprog og måde at tale på, og hvad peger på, at det ikke er det? Hvad er hovedpointen i deres svar?

04
00:11:52
Kapitelbillede
2. spørgsmål
I skal undersøge, hvad der får det til at ligne eller lyde som et seriøst journalistisk interview, og hvad, der ikke gør. I skal undersøge de satiriske elementer. I skal se på det som siges (ordvalget), måden det siges på, kropssprog og mimik, stedet og tøjet. Begynd med spørgsmålet:"Kan I nævne eksempler på situationer, hvor normative kønsstrukturer begrænser kvinders mulighed for at blive betragtet som selvstændige subjekter?" Hvad betyder spørgsmålet? Hvad betyder "normative kønsstrukturer" og hvad betyder det at blive betragtet som "et selvstændigt individ" til forskel fra at blive set på som et objekt? Hvilke ord peger på henholdsvis subjektivt eller objektivt sprog? Er der noget i formuleringen af spørgsmålet, som antyder, at det er satire? Hvad antyder det er et seriøst journalistisk interview i forhold til personernes mimik, kropssprog og måde at tale på, og hvad peger på, at det ikke er det? Hvad er hovedpointen i deres svar?

05
00:12:35
Kapitelbillede
3. spørgsmål
I skal undersøge, hvad der får det til at ligne eller lyde som et seriøst journalistisk interview, og hvad der ikke gør. I skal også undersøge de satiriske elementer. I skal se på det som siges (ordvalget), måden det siges på, kropssprog og mimik, stedet og tøjet. Begynd med formuleringen af spørgsmålet:"Hvordankan jeg så undgå at reproducere kønshieraki, som er medvirkende til at magenalisere de minoriserede individer, når jeg bl.a. gennem humoristisk talehandlingog ved at definere mig i forhold til Mik Øgendahl som en der perfomer mit køn i Tæt på Sandheden?" Hvad betyder spørgsmålet egentlig? Hvilke ord peger på henholdsvis subjektivt eller objektivt sprog? Hvad i formuleringen af spørgsmålet antyder, at det er satire? Hvad får det til at ligne et seriøst journalistisk interview i forhold til personernes mimik, kropssprog og måde at tale på, og hvad peger på, at det ikke er det? Hvad fortæller os at det er satire? Hvad er hovedpointen i deres svar?

06
00:13:38
Kapitelbillede
4. spørgsmål
I skal undersøge, hvad der får det til at ligne eller lyde som et seriøst journalistisk interview, og hvad der ikke gør. I skal også undersøge de satiriske elementer. I skal se på det som siges (ordvalget), måden det siges på, kropssprog og mimik, stedet og tøjet. Begynd med formuleringen af spørgsmålet:"Vil I pege på nogen, som indtager en feministisk position på et grundlag, som I finder problematisk?" Hvad betyder spørgsmålet egentlig? Hvilke ord peger på henholdsvis subjektivt eller objektivt sprog? Hvad i formuleringen af spørgsmålet antyder, at det er satire? Hvad får det til at ligne et seriøst journalistisk interview i forhold til personernes mimik, kropssprog og måde at tale på, og hvad peger på, at det ikke er det? Hvad fortæller os at det er satire? Hvad er hovedpointen i deres svar?

07
00:14:32
Kapitelbillede
5. spørgsmål
I skal undersøge, hvad der får det til at ligne eller lyde som et seriøst journalistisk interview, og hvad der ikke gør. I skal også undersøge de satiriske elementer. I skal se på det som siges (ordvalget), måden det siges på, kropssprog og mimik, stedet og tøjet. Begynd med formuleringen af spørgsmålet:"Ville det ikke være sværere at blive taget seriøst som mand, hvis man fx var sådan meget seksuel?" Hvad betyder spørgsmålet egentlig? Hvilke ord peger på henholdsvis subjektivt eller objektivt sprog? Hvad i formuleringen af spørgsmålet antyder, at det er satire? Hvad får det til at ligne et seriøst journalistisk interview i forhold til personernes mimik, kropssprog og måde at tale på, og hvad peger på, at det ikke er det? Hvad fortæller os at det er satire? Hvad er hovedpointen i deres svar?

08
00:14:58
Kapitelbillede
6. spørgsmål
I skal undersøge, hvad der får det til at ligne eller lyde som et seriøst journalistisk interview, og hvad der ikke gør. I skal også undersøge de satiriske elementer. I skal se på det som siges (ordvalget), måden det siges på, kropssprog og mimik, stedet og tøjet. Begynd med formuleringen af spørgsmålet:"Hvordan mener du at jeg om cis-kønnet mand, kan agere som allieret for de minoriserede individer?" Hvad betyder spørgsmålet egentlig? Hvad betyder fx "cis-kønnet mand" eller "minoriserede individer"? Hvilke ord peger på henholdsvis subjektivt eller objektivt sprog? Hvad i formuleringen af spørgsmålet antyder, at det er satire? Hvad får det til at ligne et seriøst journalistisk interview i forhold til personernes mimik, kropssprog og måde at tale på, og hvad peger på, at det ikke er det? Hvad fortæller os at det er satire? Hvad er hovedpointen i deres svar?

09
00:15:20
Kapitelbillede
7. spørgsmål
I skal undersøge, hvad der får det til at ligne eller lyde som et seriøst journalistisk interview, og hvad der ikke gør. I skal også undersøge de satiriske elementer. I skal se på det som siges (ordvalget), måden det siges på, kropssprog og mimik, stedet og tøjet. Begynd med formuleringen af spørgsmålet:"Men er det ikke et problem at ikke-akademiserede individers andethed reproducerer sin egen førstehed ved at gemme sig bag et akademiseret sprog?" Hvad er pointen i spørgsmålet? Hvilke ord peger på henholdsvis subjektivt eller objektivt sprog? Hvad i formuleringen af spørgsmålet antyder, at det er satire? Hvad får det til at ligne et seriøst journalistisk interview i forhold til personernes mimik, kropssprog og måde at tale på, og hvad peger på, at det ikke er det? Hvad fortæller os at det er satire? Hvad er hovedpointen i deres svar?

10
00:16:03
Kapitelbillede
8. spørgsmål
I skal undersøge, hvad der får det til at ligne eller lyde som et seriøst journalistisk interview, og hvad der ikke gør. I skal også undersøge de satiriske elementer. I skal se på det som siges (ordvalget), måden det siges på, kropssprog og mimik, stedet og tøjet. Begynd med formuleringen af spørgsmålet:"Men kan man ikke løse det ved at mænd deltager i konkurrencen?" Hvllken konkurrence taler han om? Hvilke ord peger på henholdsvis subjektivt eller objektivt sprog? Er der noget i formuleringen af spørgsmålet, der antyder, at det er satire? Hvad får det til at ligne et seriøst journalistisk interview i forhold til personernes mimik, kropssprog og måde at tale på, og hvad peger på, at det ikke er det? Hvad fortæller os at det er satire? Hvad er hovedpointen i deres svar?

11
00:16:39
Kapitelbillede
9. spørgsmål
I skal undersøge, hvad der får det til at ligne eller lyde som et seriøst journalistisk interview, og hvad der ikke gør. I skal også undersøge de satiriske elementer. I skal se på det som siges (ordvalget), måden det siges på, kropssprog og mimik, stedet og tøjet. Begynd med formuleringen af spørgsmålet:"Altså 4. bølge feminismen, er det stadig kun jer 3 som er med?" Hvilke ord peger på henholdsvis subjektivt eller objektivt sprog? Er der noget i formuleringen af spørgsmålet, der antyder, at det er satire? Hvad får det til at ligne et seriøst journalistisk interview i forhold til personernes mimik, kropssprog og måde at tale på, og hvad peger på, at det ikke er det? Hvad fortælle os at det er satire? Hvad er hovedpointen i deres svar?

12
00:25:43
Kapitelbillede
Den omvendte Cavling

Pædagogisk note
Trine Ferdinand
Vært
Jonatan Spang
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2017
Faustnummer
TV0000107986
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
17. sep. 2017 kl. 21.00