Børneministerens store reform
DR2
Abdel Aziz Mahmoud er med konservative Mai Mercado på hendes hidtil største dag som børne- og socialminister, nemlig dagen, hvor hun præsenterer den store og længe ventede reform på vuggestue- og børnehaveområdet. Men spørgsmålet til ministeren er, hvordan skal det lykkes at forbedre læring og trivsel for de allermindste, når reformen ikke løser problemer med for få pædagoger, og at mange ansatte i institutionerne slet ikke har en pædagoguddannelse.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtUdsendelsen skildrer Mai Mercados "udspil" og hendes argumentation til en mere struktureret pædagogisk tilgang til børns læring i daginstitutionerne.
Elever kan med for del diskutere udspillets form og indhold ift virkelighedens tal og pædagogernes kommentarer. Mercados retorik og vendinger ift udspillet kan også med fordel diskuteres. Fx Hvorfor mener Mercado, at en minimums-normering bliver for rigidt? Hendes argumentation hedder bl.a. at pædagogerne skal have mulighed for bevidst at vælge, at opdele i grupper, så en pædagog tager en lille gruppe til side til ekstra støtte og overlader 17 børn til en anden pædagog - men i hvilken realistisk situation ville to pædagoger vælge en sådan opdeling? Hvilken systematisering mener hun, at udspillet medfører, og hvordan mener hun, at det letter pædagogernes arbejde snarere end at skabe mere papirarbejde? Hvad betyder det helt præcist "at komme ned i maven på kommunerne"? I forlængelse af arbejdet med spørgsmålene, kan eleverne kan med fordel diskutere politikernes/ministrenes forhold til den kommunale virkelighed, deres chance for reelt at gøre en forskel, samt de økonomiske forudsætninger for at rokke ved prioriteringerne i dansk økonomi.
-
Samfundsfag
-
Politik
-