Du er ikke logget ind
Del


Tilbage
Billede af materialet YouTube-stjerne
TVOptagelse
Indefra med Anders Agger (Sæson 4)
YouTube-stjerne
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR2

Anders Agger bevæger sig tøvende ind i en digital verden, hvor alt deles og måles i antal likes, kliks og følgere. Gennem to af de største danske YouTube-stjerner, teenagerne Armin Merusic og Kristine Sloth, forsøger han at forstå den nye tid. Anders Agger er med dem hjemme, mens de optager deres videoer til nettet, og forældrene prøver at guide og hjælpe. Og han er med, når YouTubernes bureau Splay forsøger at samle den strittende energi og omsætte de mange likes til cool cash. De hører alle til den generation, som er meget på de sociale medier, men sjældent eller aldrig bruger masse- og flowmedier som DR, TV2, aviser osv.


"YouTube-stjerne" er en del af

Serie
Indefra med Anders Agger

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt

Dette dokumentarprogram egner sig til arbejdet med udvikling af elevernes digitale dannelse. Inden for dansk især kommunikationskompetencen, men også fortolkningskompetencen. Der er god muligheder for at dykke ned i genren "dokumentar" og undersøge, hvad der kendetegner sådan et program i forhold til indhold og form.
Programmet stiller skarpt på youtube-stjernerne og fortæller om de ting, der foregår bagved kameraet, men også hvordan der finder en kommercialisering sted. De fleste youtube-stjerner er med i bureauet Splay, som hjælper dem med at skaffe sponsorater og ind i virksomheder, som kan være med til at betale deres løn, så de kan leve af at lave youtube-videoer.

Youtube-udskoling

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:52
Kapitelbillede
Kommunikationsformer
dør-til-dør person-til-person Tænk over hvordan teknologien har understøttet udviklingen i de måder, vi kommunikerer på. Fra face-to-face til ansigtsløst

02
00:02:18
Kapitelbillede
Bræk og makeup
Kristine Sloth kaster op, men hun iscenesætter også sig selv, som en der går meget op sit udseende og sig selv. Hvordan hænger det sammen?

03
00:03:25
Kapitelbillede
Forældrenes rolle
En agent fra Splay skal til møde med Kristine og Kristines forældre.

04
00:03:47
Kapitelbillede
Rolleafkaring - agent vs. forældre

05
00:04:59
Kapitelbillede
Menstruation
Er det grænseoverskridende eller er det ungdomsimødekommende at lave en youtubevideo om menstruation, som de unge piger kan se og identificere sig med?

06
00:05:34
Kapitelbillede
Youtube og reklamer
Prøv at undersøge Kristine Sloths youtubekanal for åbenlyse og skjulte reklamer

07
00:05:48
Kapitelbillede
Katrines værelse - on location
Virkeligheden eller den redigerede virkelighed

08
00:06:29
Kapitelbillede
Jagten på likes
YouTube belønner youtuberne når de når et vist antal følgere og likes. Hvad tænker I om det?

09
00:07:24
Kapitelbillede
Iscenesættelse
Her fortæller Kristine om sit eget syn på youtube og selviscenesættelse

10
00:07:58
Kapitelbillede
Kommentarerne til videoerne
Find en af Kristine Sloths videoer og læs kommentarstrømmen. Hvilke temaer tages op? Hvordan kommunikeres der? Hvem er de mennesker, der kommenterer?

11
00:08:36
Kapitelbillede
Stefan Petersen - Kristines manager
Flere youtubere har agenter, ligesom professionelle fodboldspillere. De er på jagt efter sponsorer til deres youtubestjerne. Når det forholder sig sådan, hvordan lærer vi eleverne at afdække dette forhold i dansk?

12
00:10:25
Kapitelbillede
Armin
Hvilken stil har Armin? Og hvilke målgruppe kommunikerer han til? Hvordan afpasser Armin sin kommunikation/sine youtube-videoer til sin målgruppe?

13
00:12:47
Kapitelbillede
Om Splay
Hvilken rolle spiller Splay i forhold til youtuberne?

14
00:14:22
Kapitelbillede
Skolearbejde
Armin går også i skole. Tænker han over, hvordan han kommunikerer via sin youtube-kanal om skolearbejde? Hvorfor/hvorfor ikke?

15
00:14:22
Kapitelbillede
Skolearbejde
Armin går også i skole. Tænker han over, hvordan han kommunikerer via sin youtube-kanal om skolearbejde? Hvorfor/hvorfor ikke?

16
00:16:46
Kapitelbillede
Fritid eller arbejde
Hvor går grænsen for, hvornår youtube er fritid og arbejde ifølge Armin?

17
00:18:01
Kapitelbillede
Samarbejdpartnere
En youtubers interesse og temaer i videoer kan føre til en kontrakt med et stort firma.

18
00:18:21
Kapitelbillede
Splays samarbejde
Hvem arbejder de sammen med? Hvad håber de at få ud af disse samarbejder?

19
00:20:40
Kapitelbillede
Kast op - smart i et fremtidigt perspektiv?
I hvilke mulige fremtidige situationer kunne det være uhensigtsmæssigt at have lavet kastopvideoer?

20
00:24:04
Kapitelbillede
Publicering
Kristine Sloth: hvor mange måder udgiver hun på?

21
00:33:03
Kapitelbillede
Fankultur
Fankultur har altid eksisteret. Hvad muliggøres for fans med sociale medier, som ikke før var muligt?

22
00:36:05
Kapitelbillede
Fritid, profil og det kommercielle
Kristine Sloth har arbejdet sammen med Libresse ifm. sine youtube-videoer, men de ønsker ikke længere at arbejde sammen med hende. Skal Kristine ændre sin stil for at få midler fra firmaet?

23
00:38:48
Kapitelbillede
Familiens offentlighed
Diskuter hvilke potentielle faldgruber der kan være i forbindelse med at alt offentliggøres i og via familien.

24
00:39:21
Kapitelbillede
Hvor går grænsen?

Pædagogisk note
Karina Kiær
Tilrettelægger
Søren Hartmann
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
TV0000103782
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 41 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
41 min..
TV-dato
14. nov. 2016 kl. 20.45