Tilbage
Sundhedsmagasinet
Indlæring og bevægelse
DR1
Lærer børn mere, hvis de bevæger sig under indlæringen? Danske forskere laver et eksperiment med førsteklasser, hvor børnene lærer matematik med henholdsvis brug af traditionel indlæring, brug af Lego og brug af bevægelse i undervisningen. Og eleverne med bevægelse i undervisningen viser sig at have haft dobbelt så stor fremgang som de andre grupper. Adjunkt Anna Bugge fortæller, hvordan bevægelse kan fremme hjerneaktivitet, biologi, trivsel, motivation og konkretisering af abstrakte begreber. Bevægelse har navnlig effekt på børn, men også voksne kan mærke kreativiteten vokse, når de går en tur i stedet for at sidde stille hele tiden. Professor Katharina von Kriegstein fra Leipzig forklarer, hvordan fx indlæring af nye ord forbedres ved at gestikulere frem for blot at se eller lytte, fordi gestikulation indebærer alle dele af processen.
Indlæring og bevægelse
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR1
Lærer børn mere, hvis de bevæger sig under indlæringen? Danske forskere laver et eksperiment med førsteklasser, hvor børnene lærer matematik med henholdsvis brug af traditionel indlæring, brug af Lego og brug af bevægelse i undervisningen. Og eleverne med bevægelse i undervisningen viser sig at have haft dobbelt så stor fremgang som de andre grupper. Adjunkt Anna Bugge fortæller, hvordan bevægelse kan fremme hjerneaktivitet, biologi, trivsel, motivation og konkretisering af abstrakte begreber. Bevægelse har navnlig effekt på børn, men også voksne kan mærke kreativiteten vokse, når de går en tur i stedet for at sidde stille hele tiden. Professor Katharina von Kriegstein fra Leipzig forklarer, hvordan fx indlæring af nye ord forbedres ved at gestikulere frem for blot at se eller lytte, fordi gestikulation indebærer alle dele af processen.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtTil Tv-udsendelsen er der oprettet et kapitelsæt.
Kapitelsættet kan du bl.a. bruge til at spring ind i den del af udsendelsen, du vil vise eleverne.
Intro: Bevægelse integreret i undervisningen
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:01:15
00:01:15
Beskrivelse af det 6 ugers interventionsstudie med bevægelse i undervisningen
02
00:02:20
00:02:20
Beskrivelse af koblingen mellem motion og læring
03
00:02:57
00:02:57
Beskrivelse af forsøgsgrupper
04
00:04:11
00:04:11
Forsøg med LEGO-klodser
05
00:05:11
00:05:11
Hvad skal forsøget vise?
06
00:05:32
00:05:32
Kort historisk gennemgang af undervisningsformer
07
00:06:33
00:06:33
Hvad siger videnskaben om bevægelse og læring?
08
00:07:53
00:07:53
Hvad sker der i hjernen?
09
00:10:01
00:10:01
Børnenes vurdering om undervisningsformerne
10
00:10:45
00:10:45
Lærer interview
11
00:11:56
00:11:56
Elev interviews
12
00:12:36
00:12:36
Gåture virker også!
13
00:13:03
00:13:03
Hvornår er man mest kreativ?
14
00:13:41
00:13:41
Eleverne testes
15
00:16:07
00:16:07
Bevægelse og gestikulering
16
00:18:36
00:18:36
Hjerneskanninger viser forskellen ved forskellige læringsformer
17
00:20:54
00:20:54
Resultaterne af forsøget med bevægelse koblet med læring
18
00:22:00
00:22:00
Glæde ved resultatet
19
00:22:54
00:22:54
Afrunding
-
Idræt
-
Dans og udtryk
-
Idrætsteori
-
Kropsbasis
-
-
Matematik
-
Tværgående temaer
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Pædagogisk note
Mikkel Rygaard Pedersen
Vært
Lillan Gjerulff Kretz
Peter Qvortrup Geisling
Peter Qvortrup Geisling
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
TV0000101570
Fysisk beskrivelse
24 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk, Engelsk (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
24 min..
TV-dato
7. jun. 2016 kl. 21.55