Du er ikke logget ind
Tilbage
Kontant
Bestil den perfekte rejse på internettet
DR1
Mange kunder klager i forbindelse med ferierejser til udlandet, både hvad angår flyrejsen, hotellet og billejen. Ofte drejer det sig om manglende kommunikation mellem bookingselskabet og det firma, der konkret sætter bilen, hotelværelset eller flyet til rådighed, men andre gange forekommer det at være bevidst bondefangeri. Og det er meget stressende at stå et fremmed sted og pludselig skulle træffe en række hurtige og ofte dyre beslutninger. En familie på 8 køber flybilletter hos rejsebureauet DTF, men først ved indtjekningen i lufthavnen gør Air Berlin dem opmærksom på, at bagage ikke er inkluderet i det beløb, som DTF har afkrævet familien. I panik må de for at nå flyet løbe til en anden skranke og betale i alt 3000 kroner for bagagen. DTF har behændigt undladt at gøre opmærksom på, at bagagen ikke er inkluderet i den aftalte pris, og det står kun med småt under et henvisningslink. Generelt set har rejsebureauet ofte ikke noget med flyselskabet at gøre, og Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at man tjekker begge parters oplysninger grundigt, så man ved præcis, hvem der har hvilket ansvar i forbindelse med ens flyrejse. En anden familie ankommer til feriestedet, men får ikke det af Hotels.com lovede værelse til 5 personer, og så må de over hals og hoved finde andet logi, hvilket koster dem ca. 14.000 kroner ekstra. Forbruger Europa anbefaler, at man klager øjeblikkelig på hotellet, for venter man, til man er hjemme, vil bookingselskabet ofte henvise til, at man skulle have reageret med det samme. En dansk turist bestiller via Holiday Autos en Ford Mustang til rundturen i USA, men i lufthavnen i New York er den lovede biltype der ikke, og biludlejningsfirmaet Hertz kræver pludselig ekstra for "opgradering" til den lovede biltype og dyrere bilforsikring. Derfor: læs alt med småt, sørg for dokumentation og klag med det samme. Og brug et kendt internationalt kreditkort i udlandet, fx MasterCard.
Bestil den perfekte rejse på internettet
8.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR1
Mange kunder klager i forbindelse med ferierejser til udlandet, både hvad angår flyrejsen, hotellet og billejen. Ofte drejer det sig om manglende kommunikation mellem bookingselskabet og det firma, der konkret sætter bilen, hotelværelset eller flyet til rådighed, men andre gange forekommer det at være bevidst bondefangeri. Og det er meget stressende at stå et fremmed sted og pludselig skulle træffe en række hurtige og ofte dyre beslutninger. En familie på 8 køber flybilletter hos rejsebureauet DTF, men først ved indtjekningen i lufthavnen gør Air Berlin dem opmærksom på, at bagage ikke er inkluderet i det beløb, som DTF har afkrævet familien. I panik må de for at nå flyet løbe til en anden skranke og betale i alt 3000 kroner for bagagen. DTF har behændigt undladt at gøre opmærksom på, at bagagen ikke er inkluderet i den aftalte pris, og det står kun med småt under et henvisningslink. Generelt set har rejsebureauet ofte ikke noget med flyselskabet at gøre, og Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at man tjekker begge parters oplysninger grundigt, så man ved præcis, hvem der har hvilket ansvar i forbindelse med ens flyrejse. En anden familie ankommer til feriestedet, men får ikke det af Hotels.com lovede værelse til 5 personer, og så må de over hals og hoved finde andet logi, hvilket koster dem ca. 14.000 kroner ekstra. Forbruger Europa anbefaler, at man klager øjeblikkelig på hotellet, for venter man, til man er hjemme, vil bookingselskabet ofte henvise til, at man skulle have reageret med det samme. En dansk turist bestiller via Holiday Autos en Ford Mustang til rundturen i USA, men i lufthavnen i New York er den lovede biltype der ikke, og biludlejningsfirmaet Hertz kræver pludselig ekstra for "opgradering" til den lovede biltype og dyrere bilforsikring. Derfor: læs alt med småt, sørg for dokumentation og klag med det samme. Og brug et kendt internationalt kreditkort i udlandet, fx MasterCard.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtVært
Jakobf Illeborg
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2015
Faustnummer
TV0000036626
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 28 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
28 min..
TV-dato
26. nov. 2015 kl. 21.00