Du er ikke logget ind
Del


Tilbage
Billede af materialet Sommer i Systemet ( 20 )
TVOptagelse
Sommer i Systemet ( 20 )

DR2

Dansk dokumentarserie i 24 afsnit. To kendte danskere besøger en af samfundets institutioner uden for åbningstiden. Sammen går de på opdagelse i de tomme bygninger og deres egne historier for at lede efter de værdier og normer, der er med til at forme os som mennesker. Medlem af Liberal Alliances Ungdom og tidligere formand for Danske Skoleelever Vera Rosenbeck besøger Ungdomshuset på Dortheavej i København. Sammen med advokat Knud Foldschack diskuterer hun behovet for parallelle institutioner, der kan rumme nogle af de borgere, som ikke passer ind i samfundets normale institutioner.


"Sommer i Systemet ( 20 )" er en del af

Materialesæt
Ungdomskulturer
Serie
Sommer i Systemet

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt

Denne udsendelses kapitelinddeling lægger sig op ad den udfordring, de to deltagere har fået af Danmarks Radio. Det kan anbefales, at man i dansk arbejder med dokumentargenren og ser på fx den iscenesættelsen/redigering som blandt andet består i at de personer skal følge en protokol, hvor de udfordres redaktionelle udfordringer.
I samfundsfag kan man arbejde Ungdomshuset i dag, hvor I sammenligner gruppen af unge i huset og den identitet de har i dag set i forhold fx "69 - Ungeren indefra" til "BZ". I kan undersøge begrebet identitet i forhold til samfundsforandringer (det traditionelle, det moderne og senmoderne samfund).
I samfundsfag kan det ligeledes anbefales af arbejde med problemstillinger vedr. ideologier og politiske holdninger til samfundets opbygning: Hvilken rolle har parallelle institutioner, som ungdomshuset, i samfundet? Hvorfor opstår de? Findes der andre parallelle institutioner i dag? Hvilke politiske holdninger kommer til udtryk hos henholdsvis Vera Rosenbeck og Knud Foldschack i tv-dokumentaren "Sommer i systemet"? Hvordan hænger disse holdninger sammen med de grundlæggende ideologiers opfattelse af samfundets systemer og institutioner?

Sommer i systemet - Ungdomshuset

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:36
Kapitelbillede
Præsentation
Vera Rosenbeck, Knud Foldschack og Ungdomshuset på Dortheavej præsenteres

02
00:04:42
Kapitelbillede
Protokol
Vera og Knud skal løse nogle opgaver: Vis hinanden steder som I hver især mener siger noget om instututionen

03
00:06:40
Kapitelbillede
Historien om Ungdomshuset
Fakta om historien bag Dortheavej. Diskussion af måden man udfolder og kæmper for sine politiske, demokrati og fællesskab,

04
00:12:22
Kapitelbillede
Vera viser Knud et sted
Plakaten med anarkist a'et. Hun spørger Knud til anarkismen. Der tales om kløften mellem de unge i Huset og omgivelserne

05
00:16:54
Kapitelbillede
Rydningen af Jagtvej 69
Knuds beskrivelse af sit forhold til Ungdomshuset og Christiania. Foldschack forklarer om sin baggrund og sin indgang til systemet som advokat. Vera kritiserer, at de unge ikke forholder sig til volden, som de brugte i kampen for Jagtvej 69. Diskussion af volden og dens væsen

06
00:21:49
Kapitelbillede
Opgave - at bryde en regel
Der skal findes tegn på regler i Ungdomshuset og så skal man bryde en regel... Hvad må man ikke? Regler der er så brede eller nogle man ikke kan være uenige i -hvad skal man så med dem?

07
00:24:26
Kapitelbillede
De sidste opgaver i protokollen
Hvordan løser Ungdomshuset sin opgave for samfundet - på en skala fra et til ti.. Ungdomshusets motto af Vera og Knud: Frie fællesskaber rummer flest.

Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2015
Faustnummer
TV0000034700
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
30. jul. 2015 kl. 22.00