DR2
Dansk dokumentarserie i 24 afsnit. To kendte danskere besøger en af samfundets institutioner uden for åbningstiden. Sammen går de på opdagelse i de tomme bygninger og deres egne historier for at lede efter de værdier og normer, der er med til at forme os som mennesker. Medlem af Liberal Alliances Ungdom og tidligere formand for Danske Skoleelever Vera Rosenbeck besøger Ungdomshuset på Dortheavej i København. Sammen med advokat Knud Foldschack diskuterer hun behovet for parallelle institutioner, der kan rumme nogle af de borgere, som ikke passer ind i samfundets normale institutioner.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtDenne udsendelses kapitelinddeling lægger sig op ad den udfordring, de to deltagere har fået af Danmarks Radio. Det kan anbefales, at man i dansk arbejder med dokumentargenren og ser på fx den iscenesættelsen/redigering som blandt andet består i at de personer skal følge en protokol, hvor de udfordres redaktionelle udfordringer.
I samfundsfag kan man arbejde Ungdomshuset i dag, hvor I sammenligner gruppen af unge i huset og den identitet de har i dag set i forhold fx "69 - Ungeren indefra" til "BZ". I kan undersøge begrebet identitet i forhold til samfundsforandringer (det traditionelle, det moderne og senmoderne samfund).
I samfundsfag kan det ligeledes anbefales af arbejde med problemstillinger vedr. ideologier og politiske holdninger til samfundets opbygning: Hvilken rolle har parallelle institutioner, som ungdomshuset, i samfundet? Hvorfor opstår de? Findes der andre parallelle institutioner i dag? Hvilke politiske holdninger kommer til udtryk hos henholdsvis Vera Rosenbeck og Knud Foldschack i tv-dokumentaren "Sommer i systemet"? Hvordan hænger disse holdninger sammen med de grundlæggende ideologiers opfattelse af samfundets systemer og institutioner?
Sommer i systemet - Ungdomshuset
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:36
Vera Rosenbeck, Knud Foldschack og Ungdomshuset på Dortheavej præsenteres
00:04:42
Vera og Knud skal løse nogle opgaver: Vis hinanden steder som I hver især mener siger noget om instututionen
00:06:40
Fakta om historien bag Dortheavej. Diskussion af måden man udfolder og kæmper for sine politiske, demokrati og fællesskab,
00:12:22
Plakaten med anarkist a'et. Hun spørger Knud til anarkismen. Der tales om kløften mellem de unge i Huset og omgivelserne
00:16:54
Knuds beskrivelse af sit forhold til Ungdomshuset og Christiania. Foldschack forklarer om sin baggrund og sin indgang til systemet som advokat. Vera kritiserer, at de unge ikke forholder sig til volden, som de brugte i kampen for Jagtvej 69. Diskussion af volden og dens væsen
00:21:49
Der skal findes tegn på regler i Ungdomshuset og så skal man bryde en regel... Hvad må man ikke? Regler der er så brede eller nogle man ikke kan være uenige i -hvad skal man så med dem?
00:24:26
Hvordan løser Ungdomshuset sin opgave for samfundet - på en skala fra et til ti.. Ungdomshusets motto af Vera og Knud: Frie fællesskaber rummer flest.
-
Dansk
-
Temaer
-
-
Historie
-
Samfundsfag
-
Sociale og kulturelle forhold
-