Du er ikke logget ind
Del


Tilbage
Billede af materialet Apps snager i dit privatliv
TVOptagelse
Kontant
Apps snager i dit privatliv
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Apps og sociale medier som facebook indsamler - med vores eget forhastede tilsagn - alle detaljer om vores gøren og laden på nettet, og vores mest personlige oplysninger er til salg. Over 3 millioner danskere har en Facebook-konto med populære amerikanske apps som Messenger, Instagram, WhatsApp osv., og alle oplysninger udvekslet her kan ryge videre til tredjepart som fx marketingsfirmaer, der ønsker at målrette deres reklamer til den enkelte bruger. Den slags målretning sandsynliggør et salg, og derfor kan Facebook kræve ekstra betaling for dem. En ekspert advarer om, at fx forsikringsverdenen og banker kan bruge oplysningerne til på forhånd at sortere "risikable" kunder fra ved at tjekke deres Facebook-data (om sygdomsbeskrivelser, økonomiske problemer osv.). Mange Facebook-brugere er blevet harme over at se deres venner poppe op i reklamer for noget, som de aldrig har givet lov til, og fx er en pensioneret, dansk lærerinde uden at vide det blevet brugt i en reklame for en pink dildo! I 2015 har 25.000 Facebook-brugere besluttet at hive Facebook for retten i et fælles søgsmål. I et forsøg med en dansk studerende viser det sig, at der gemmer sig 2125 siders information om hende i Facebooks arkiv under "Download dine oplysninger". Og man kan endda kun selv få lov at se en tredjedel af, hvad Facebook ved om en! Apps kan principielt være lavet af forbrydere, eller legitime App-firmaer kan blive hacket, så vores data ender hos forbrydere.


"Apps snager i dit privatliv" er en del af

Serie
Kontant

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt

Udsendelsen kan bruges i forhold til undervisning i samfundsfag i overbygningen. I denne kapitelinddeling tages udgangspunkt i tre af de fire elevpositioner som er beskrevet i FFM i det tværgående tema "It og medier": Eleven som kritisk undersøger, Eleven som analyserende modtager og Eleven som ansvarlig deltager. Konkret kan man i et tværfagligt forløb arbejde med udgangspunkt i kompetenceområderne politik (samfundsfag) og kommunikation (dansk) med færdigheds- og vidensområderne medier og politik og it og kommunikation. Eleverne skal igennem forløbet skærpe deres evne til at navigere i forhold til påvirkning som fx hvordan vores data kan/må bruges på sociale medier? Der kan tages afsæt i arbejdsspørgsmålene i kapitelinddelingen.

Hvad med vores privatliv?

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:00
Kapitelbillede
Intro
Præsentation med formålet med programmet og hvad vi som seere kan vente os at få med.

02
00:00:38
Kapitelbillede
Eksperimentet med kaffesælgeren
Hvad synes I om et eksperiment som dette? Hvordan er det med ophavsrettigheder og privatlivetsfred? Undersøg dette

03
00:03:28
Kapitelbillede
Interview med "ofre" for kaffesælgeren
Alle ofrene beskriver situationen som grænseoverskridende. Hvorfor tror i at de føler sådan? Hvorfor er det anderledes grænseoverskridende, når et menneske beder om noget som mange uden at spekulere særligt meget over udleverer til fx Facebook?

04
00:04:44
Kapitelbillede
Hjælp fra Tænk
En jurist fra forbrugermagasinet Tænk vejleder to unge universitetsstuderende. Hvad har apps adgang til? Prøv at se om du har givet Facebook adgang til dine sms'er via Messenger? Hvad kan der være af problemer ved det?

05
00:08:34
Kapitelbillede
3. parts adgang
Hvad er 3. parts adgang? Hvorfor vil fimaer gerne have fat i disse oplysninger? Et problem kunne være, at der sorteres mennesker fra. Er denne sortering et problem? Begrund

Pædagogisk note
Pernille Lomholt
Vært
Jakob Illeborg
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2015
Faustnummer
TV0000033287
Fysisk beskrivelse
29 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
19. mar. 2015 kl. 21.00