Du er ikke logget ind
Del


Tilbage
Billede af materialet Fremtidens gaming
TVOptagelse
So ein Ding
Fremtidens gaming
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR2

Nikolaj Sonne giver et historisk rids af udviklingen af VR (Virtual Reality eller virtuel virkelighed), lige fra 1980'ernes primitive VR til de bedste bud i 2014 som fx Sonys Morpheus og ikke mindst Oculus' Rift. Sonne viser også teknikken bag VR, der bl.a. involverer sensorer (accelerometer, gyroskop og digitalt kompas) og to kameraer, der giver VR-verdenen en tredimensional dybde, der modsvarer den, som vore øjne giver os af virkeligheden. Når VR en dag også indeholder data fra sensorer, der omfatter hele vores krop, vil alt kunne simuleres, som om det var en virkelig kropslig oplevelse, og det er udelukkende fantasi og bornerthed, der sætter grænser for fx pornoindustriens fremtidige udnyttelse af VR's potentiale. Sonne afprøver på en VR-messe diverse produkter fra bl.a. Virtualizer, PrioVr, Control VR, Kor-Fx og Araig, lige som han får en samtale med grundlæggerne af Oculus. Firmaet startede som en idé, der blev til virkelighed gennem crowd funding via netsiden Kickstarter, og firmaet er nu solgt til Facebook for over 12 milliarder kroner! Sonne er begejstret for VR anno 2014, men selve VR-oplevelsen kan naturligvis ikke gengives ordentligt på tv.


"Fremtidens gaming" er en del af

Serie
So ein Ding

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt
Vært
Nikolaj Sonne
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000031575
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk, Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
10. nov. 2014 kl. 22.00