Du er ikke logget ind
Tilbage
DR2 Undersøger
Inklusion - hvor svært kan det være?
DR2
Familien Stendys i Holstebro kender alt til de sorger og glæder, som følger med, når et barn skal inkluderes i en almindelig folkeskole. Sønnen Rasmus har Aspergers syndrom og skal finde sin plads i 7.a, mens lillesøsteren Ida har ADHD og efter en børnepsykiatrisk indlæggelse er blevet flyttet på specialskole. Programmet undersøger, hvad idealet om en mangfoldig folkeskole betyder for en familie og de lærere, som på skolens vegne skal tilpasse sig det enkelte barns behov. Man følger familien derhjemme, i skole og til et forældremøde, hvor de har valgt at fortælle deres historie. Der tales med lærerne om at kæmpe og om at måtte give op, for hvordan skal man kunne individuelt mandsopdække hver elev i klasse på over 20 elever, sådan som inklusionens fortalere forventer det? Ida kom til at røve rigtig meget tid fra alle sin folkeskoleklasses øvrige elever, hvilket de senere også lavmælt gav udtryk for over for klasselæreren. Rasmus fungerer meget bedre i sin folkeskoleklasse og bliver måske en succeshistorie. Til sidst i udsendelsen ses problemstillingen gennem øjnene på de børn, det hele handler om: Rasmus og Ida.
Inklusion - hvor svært kan det være?
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Familien Stendys i Holstebro kender alt til de sorger og glæder, som følger med, når et barn skal inkluderes i en almindelig folkeskole. Sønnen Rasmus har Aspergers syndrom og skal finde sin plads i 7.a, mens lillesøsteren Ida har ADHD og efter en børnepsykiatrisk indlæggelse er blevet flyttet på specialskole. Programmet undersøger, hvad idealet om en mangfoldig folkeskole betyder for en familie og de lærere, som på skolens vegne skal tilpasse sig det enkelte barns behov. Man følger familien derhjemme, i skole og til et forældremøde, hvor de har valgt at fortælle deres historie. Der tales med lærerne om at kæmpe og om at måtte give op, for hvordan skal man kunne individuelt mandsopdække hver elev i klasse på over 20 elever, sådan som inklusionens fortalere forventer det? Ida kom til at røve rigtig meget tid fra alle sin folkeskoleklasses øvrige elever, hvilket de senere også lavmælt gav udtryk for over for klasselæreren. Rasmus fungerer meget bedre i sin folkeskoleklasse og bliver måske en succeshistorie. Til sidst i udsendelsen ses problemstillingen gennem øjnene på de børn, det hele handler om: Rasmus og Ida.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtTilrettelægger
Helle Lyster
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000029018
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
7. apr. 2014 kl. 21.00