Du er ikke logget ind
Tilbage
Deadline 2. sektion
Göran Rosenberg om nationalismens spøgelse
DR2
Et populistisk og nationalistisk spøgelse går gennem Europa, mener den svenske forfatter og journalist Göran Rosenberg. Hans forældre var begge jøder, som overlevede nazisternes kz-lejre og blev indvandrere i Sverige, sådan som han beskriver det i sin dokumentariske roman "Et kort ophold på vejen fra Auschwitz", der er blevet solgt i næsten 200.000 eksemplarer i Sverige. Han er bekymret for fremvæksten af højre-nationalistiske partier, der kræver EU's opløsning og stop for indvandring. Han frygter ikke som sådan et nyt Holocaust, men ser populismen som en nostalgisk og urealistisk drøm, der nægter at se virkeligheden i øjnene. De økonomiske forudsætninger har ændret sig for alle lande i Europa, og en velfærdsvision som 1960'ernes svenske "Folkhemmet" er ikke længere en realistisk mulighed. Populismens protestråb er berettiget, men er uden plan eller program. Globaliseringen æder sig vej frem, og fremtiden tilhører overnationale enheder som fx EU, så der er brug for en europæisk offentlighed. Det er selvfølgelig vanskeligt, når der ikke engang i den enkelte nationalstat er fx ét medie, som hele befolkningen kommunikerer igennem. De nye tider symboliseres indirekte i en nostalgisk tv-reklame for Volvo, som lader fodboldstjernen Zlatan Ibrahimovic lovsynge ærkesvensk natur og kultur: Her reklamerer i realiteten en udenlandsmillionær og søn af bosniske flygtninge for en kinesisk ejet bilproducent!.
Göran Rosenberg om nationalismens spøgelse
10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Et populistisk og nationalistisk spøgelse går gennem Europa, mener den svenske forfatter og journalist Göran Rosenberg. Hans forældre var begge jøder, som overlevede nazisternes kz-lejre og blev indvandrere i Sverige, sådan som han beskriver det i sin dokumentariske roman "Et kort ophold på vejen fra Auschwitz", der er blevet solgt i næsten 200.000 eksemplarer i Sverige. Han er bekymret for fremvæksten af højre-nationalistiske partier, der kræver EU's opløsning og stop for indvandring. Han frygter ikke som sådan et nyt Holocaust, men ser populismen som en nostalgisk og urealistisk drøm, der nægter at se virkeligheden i øjnene. De økonomiske forudsætninger har ændret sig for alle lande i Europa, og en velfærdsvision som 1960'ernes svenske "Folkhemmet" er ikke længere en realistisk mulighed. Populismens protestråb er berettiget, men er uden plan eller program. Globaliseringen æder sig vej frem, og fremtiden tilhører overnationale enheder som fx EU, så der er brug for en europæisk offentlighed. Det er selvfølgelig vanskeligt, når der ikke engang i den enkelte nationalstat er fx ét medie, som hele befolkningen kommunikerer igennem. De nye tider symboliseres indirekte i en nostalgisk tv-reklame for Volvo, som lader fodboldstjernen Zlatan Ibrahimovic lovsynge ærkesvensk natur og kultur: Her reklamerer i realiteten en udenlandsmillionær og søn af bosniske flygtninge for en kinesisk ejet bilproducent!.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtVært
Adam Holm
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000028861
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk, Svensk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
23. mar. 2014 kl. 23.00