Tilbage
Magasinet Penge
Bus eller bil
DR1
Prisen på billetter til bus og tog bare stiger og stiger, og samtidig falder prisen på de små biler. Der bliver også stadig færre, som bruger offentlige transportmidler, så billetpriserne vil stige endnu mere, og så er spørgsmålet, om det så ikke snart er billigere at køre i sin egen lille bil? Mange pendlere vil ikke have råd til at købe selv en lille bil, så det er de socialt svagest stillede, der må gribe dybt i lommerne, når billetpriserne for offentlig transport stiger. Regeringspolitikerne har meldt ud, at de bl.a. for miljøets skyld vil give danskerne et incitament til at køre med offentlig transport, men de har faktisk gjort det stik modsatte ved at nedsætte afgifterne på nye biler og ved i løbet af de sidste ti år at sætte billetpriserne på offentlig transport op med 30-40%. I udsendelsen vises et par konkrete sammenligninger mellem en daglig transport til og fra arbejde med henholdsvis privatbil og med offentlig transport. Det er måske ikke så overraskende, at det offentlige transportnet virker mest effektivt i de større byer, mens der er meget længere kørselstid, hvis man fx bor ude på landet i Egtved og hver dag pendler til arbejde i Aarhus med bus og tog. Trafikforskere opgør værdien af hver en time ekstra, som man bruger til pendling, til 82 kroner, så selv om det er dyrere at køre i egen bil fra Egtved til Aarhus, betyder den mindre transporttid, at man med omregningsfaktoren faktisk kan spare penge ved at køre turen i egen bil.
Bus eller bil
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR1
Prisen på billetter til bus og tog bare stiger og stiger, og samtidig falder prisen på de små biler. Der bliver også stadig færre, som bruger offentlige transportmidler, så billetpriserne vil stige endnu mere, og så er spørgsmålet, om det så ikke snart er billigere at køre i sin egen lille bil? Mange pendlere vil ikke have råd til at købe selv en lille bil, så det er de socialt svagest stillede, der må gribe dybt i lommerne, når billetpriserne for offentlig transport stiger. Regeringspolitikerne har meldt ud, at de bl.a. for miljøets skyld vil give danskerne et incitament til at køre med offentlig transport, men de har faktisk gjort det stik modsatte ved at nedsætte afgifterne på nye biler og ved i løbet af de sidste ti år at sætte billetpriserne på offentlig transport op med 30-40%. I udsendelsen vises et par konkrete sammenligninger mellem en daglig transport til og fra arbejde med henholdsvis privatbil og med offentlig transport. Det er måske ikke så overraskende, at det offentlige transportnet virker mest effektivt i de større byer, mens der er meget længere kørselstid, hvis man fx bor ude på landet i Egtved og hver dag pendler til arbejde i Aarhus med bus og tog. Trafikforskere opgør værdien af hver en time ekstra, som man bruger til pendling, til 82 kroner, så selv om det er dyrere at køre i egen bil fra Egtved til Aarhus, betyder den mindre transporttid, at man med omregningsfaktoren faktisk kan spare penge ved at køre turen i egen bil.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetVært
Dorte Fals
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000028652
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 25 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
25 min..
TV-dato
26. feb. 2014 kl. 21.55