Du er ikke logget ind
Del


Tilbage
Billede af materialet PH - Poul Henningsen
TVOptagelse
Store danskere
PH - Poul Henningsen
8.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR2

"PH" eller Poul Henningsen (1894-1967) fødes til oprør, for hans mor er den kontroversielle forfatter Agnes Henningsen, der til stor forargelse for samtiden får barnet med sin elsker, forfatteren Carl Ewald, selv om hun er gift og har børn med en anden mand. PH bliver håndværker, og da han i 1926 slår igennem med sin PH-lampe, bliver han hurtigt velhavende og kan forfølge sin store interesse: at skrive. Han revolutionerer den danske revy med provokerende og dybsindige tekster, og hans kulturradikale journalistik skaber ham mange fjender. Hans Danmarksfilm for Udenrigsministeriet rakkes ned af den højreorienterede og nationaltsindede presse som "udansk" i 1935, men i dag er det svært at se, hvorledes det smukke portræt af Danmark har kunnet provokere nogen. Udenrigsministeriet trækker straks filmen tilbage for bl.a. ikke at provokere den store nazistiske nabo mod syd. Stadig flere bliver urolige for, hvorledes Nazityskland vil reagere på PH's antinazistiske udfald, men da tyskerne besætter Danmark i 1940, bliver PH's spidsfindige revytekster folkeje, for alle forstår visernes skjulte antinazistiske budskab (fx "Man binder os på mund og hånd"). I 1943 er PH så tæt på at blive anholdt af tyskerne, at han må flygte med sin familie til Sverige. Efter krigen gør PH sig igen upopulær ved at fordømme den danske hævnmentalitet og kæmpe for en anstændig behandling af tyske flygtninge. Fra 1950'erne bekæmper han den materialistiske forbrugerkultur, som ensretter os fuldstændig, og han grundlægger forbrugerbladet "Tænk", som skal afsløre industriens løgne.


"PH - Poul Henningsen" er en del af

Materialesæt
Store danskere
Serie
Store danskere

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt

Til denne film er der lavet en pædagogisk vejledning til voksne kursister, der skal lære dansk. Vejledningen sætter fokus på lytning, læsning (ved danske undertekster), ordforråd, historisk forståelse og kultur- og samfundsforståelse. Ideerne i den pædagogiske vejledning rummer forslag til arbejdet med tv-udsendelsen før, under og efter tv-udsendelsen vises for kursisterne. Der arbejdes med følgende Poul Henningsen - ord og udtryk • en forargelse • at sjofle • en revyvise • en anmelder • en gadedreng • vittig • berygtet • anstændig • de gamle dyder • en åbenbaring • at ryge i totterne på hinanden • beruset • at få ordene ud over rampen • at gøre op med noget (den gamle revy) • at fornærme nogen • at foretage sig dristige ting • en perfid fjende • et nationalt klenodie • en øretæve • samarbejdspolitikken • retsopgøret • med tilbagevirkende kraft • indføling • forhutlet • en landsforræder • lumsk • tæv • rygklapperi.

MitCFU logo
MitCFU
Hertil findes pædagogisk vejledning
Hent PDF
Poul Henningsen - arbejdsspørgsmål

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:01:25
Kapitelbillede
Hvem var Poul Henningsens mor? Hvordan var hun speciel?

02
00:02:15
Kapitelbillede
Hvordan blev Poul Henningsen rig så han fik tid til at gøre det han ville?

03
00:03:00
Kapitelbillede
Hvordan var Poul Henningsen som anmelder på Politiken (hvilke adjektiver anvendes)?

04
00:03:35
Kapitelbillede
Hvad mente PH om Josephne Baker og hvorfor appellerede hun til ham?

05
00:04:28
Kapitelbillede
Hvad skrev han i anmeldelsen om hende?

06
00:04:48
Kapitelbillede
Hvilken betydning fik hans anmeldelse for hendes show?

07
00:04:57
Kapitelbillede
Hvem fik PH et mangeårigt samarbejde med på den danske revyscene? Og hvordan gik deres første møde?

08
00:06:52
Kapitelbillede
Hvordan ændrer PH den danske revy-genre – og hvad vil han opnå med revyen?

09
00:07:35
Kapitelbillede
Hvad mener Hans Hertel med at PH havde ”det grandiose selv”?

10
00:08:40
Kapitelbillede
Hvad skulle Danmarksfilmen bruges til, og hvem havde bestilt den?

11
00:09:50
Kapitelbillede
Hvorfor blev Danmarksfilmen en fiasko?

12
00:11:23
Kapitelbillede
Hvad sker der med filmen?

13
00:11:35
Kapitelbillede
Hvorfor bliver PH fyret fra sit job på Politiken?

14
00:12:03
Kapitelbillede
Hvad havde den tyske censur gjort ved manuskriptet til forestillingen "Dyveke"?

15
00:12:34
Kapitelbillede
Hvad gør PH derefter ved manuskriptet?

16
00:12:45
Kapitelbillede
Hvordan reagerede publikum på sangen ”Man binder os på mund og hånd”? Hvorfor?

17
00:15:50
Kapitelbillede
Hvad skulle der være sket med PH den 23. september 1943?

18
00:16:18
Kapitelbillede
Hvorfor tog han til Sverige? Hvordan kom han derover?

19
00:16:48
Kapitelbillede
Hvad lærte PH i Sverige om det sovjetiske system?

20
00:17:07
Kapitelbillede
Hvad mener PH med artiklen ”Nazisten i os alle”?

21
00:17:36
Kapitelbillede
Hvad mener PH om retsopgøret efter krigen?

22
00:19:04
Kapitelbillede
Hvordan var forholdene for de 250.000 flygtninge som kom til Danmark efter krigen?

23
00:19:53
Kapitelbillede
Hvad gjorde Poul Henningsen ved det?

24
00:20:25
Kapitelbillede
Hvilken betydning fik Poul Henningsens indsats for de tyske flygtninge?

25
00:21:28
Kapitelbillede
Hvorfor kaldte hans mor Agnes Henningsen ham for Jesus?

26
00:22:44
Kapitelbillede
Hvorfor ser PH masseindustrien i 50'erne som en fjende?

27
00:24:00
Kapitelbillede
Hvilket blad redigerede han i tre år i 60'erne? Hvad skrev bladet om?

28
00:25:01
Kapitelbillede
Hvad sagde han om succes og fiasko i forbindelse med sin 70-års fødselsdag?

29
00:25:35
Kapitelbillede
Hvordan havde han det med at blive rost?

30
00:26:00
Kapitelbillede
Hvad siger han om de ”skyldige ting” og ”de uskyldige ting”? Hvad mener han med det?

31
00:27:59
Kapitelbillede
Synes du at Poul Henningsens synspunkter og holdninger har relevans i dag? Argumenter!

Poul Henningsen - arbejdsspørgsmål og facitliste

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:01:25
Kapitelbillede
Hvem var Poul Henningsens mor? Hvordan var hun speciel?
Agnes Henningsen. Hun var en frisindet forfatterinde, der havde født PH uden for ægteskab og dermed var vant til omverdenens forargelse og modvind.

02
00:02:15
Kapitelbillede
Hvordan blev Poul Henningsen rig så han fik tid til at gøre det han ville?
Gennem design og salg af sine lamper.

03
00:03:00
Kapitelbillede
Hvordan var Poul Henningsen som anmelder på Politiken (hvilke adjektiver anvendes)?
Berygtet, fræk, morsom, vittig.

04
00:03:35
Kapitelbillede
Hvad mente PH om Josephne Baker og hvorfor appellerede hun til ham?
Josephine Baker var et uforfalsket opgør med de gamle dyder og derfor appellerede hun til PH.

05
00:04:28
Kapitelbillede
Hvad skrev han i anmeldelsen om hende?
Han skrev om hende som en åbenbaring af naturlighed, krop og rytme.

06
00:04:48
Kapitelbillede
Hvilken betydning fik hans anmeldelse for hendes show?
Den gjorde showet til en succes.

07
00:04:57
Kapitelbillede
Hvem fik PH et mangeårigt samarbejde med på den danske revyscene? Og hvordan gik deres første møde?
Liva Weel. Deres første møde var dramatisk og de blev uvenner øjeblikkeligt.

08
00:06:52
Kapitelbillede
Hvordan ændrer PH den danske revy-genre – og hvad vil han opnå med revyen?
Han skaber en handlingsrevy/meningsrevy i stedet for ren underholdning, fordi han gerne vil provokere folk til at tænke selv.

09
00:07:35
Kapitelbillede
Hvad mener Hans Hertel med at PH havde ”det grandiose selv”?
Han mangler indføling, træder folk over tæerne og opfatter sig selv som bedre end andre mennesker, så han foretager sig drastiske og dristige ting, som andre ikke ville gøre.

10
00:08:40
Kapitelbillede
Hvad skulle Danmarksfilmen bruges til, og hvem havde bestilt den?
Filmen skulle være en nationalfilm der skulle præsentere Danmark i udlandet. Den var bestilt af Udenrigsministeriet.

11
00:09:50
Kapitelbillede
Hvorfor blev Danmarksfilmen en fiasko?
Man ønskede sig en film med mange borgerlige, konservative og nationale symboler, fordi Danmark var presset udefra af blandt andet den voksende nazisme i Tyskland. Det var dog ikke PHs stil.

12
00:11:23
Kapitelbillede
Hvad sker der med filmen?
Filmen trækkes tilbage dagen efter premieren.

13
00:11:35
Kapitelbillede
Hvorfor bliver PH fyret fra sit job på Politiken?
PH er blevet besværlig. Han nægter at bakke op om den forsigtige kurs som Danmark vælger at lægge overfor Tyskland. Han udtrykker anti-nazistiske holdninger.

14
00:12:03
Kapitelbillede
Hvad havde den tyske censur gjort ved manuskriptet til forestillingen "Dyveke"?
De havde bortcensureret alle de viser som PH havde skrevet.

15
00:12:34
Kapitelbillede
Hvad gør PH derefter ved manuskriptet?
Han skriver teksten om så den går uden om censuren.

16
00:12:45
Kapitelbillede
Hvordan reagerede publikum på sangen ”Man binder os på mund og hånd”? Hvorfor?
Publikum rejste sig spontant op, fordi de straks forstod at sangen var en modstand mod tyskerne.

17
00:15:50
Kapitelbillede
Hvad skulle der være sket med PH den 23. september 1943?
Han og hans familie skulle have været myrdet.

18
00:16:18
Kapitelbillede
Hvorfor tog han til Sverige? Hvordan kom han derover?
Fordi han flygtede fra tyskerne. Han kom til Sverige i en robåd.

19
00:16:48
Kapitelbillede
Hvad lærte PH i Sverige om det sovjetiske system?
Han lærte hvordan det totalitære regime i Sovjet ikke var bedre end nazismens i Tyskland.

20
00:17:07
Kapitelbillede
Hvad mener PH med artiklen ”Nazisten i os alle”?
Han mener, at alle kan blive nazister, hvis omstændighederne er tilstede.

21
00:17:36
Kapitelbillede
Hvad mener PH om retsopgøret efter krigen?
Han mener ikke, at love med tilbagevirkende kraft er retfærdighed.

22
00:19:04
Kapitelbillede
Hvordan var forholdene for de 250.000 flygtninge som kom til Danmark efter krigen?
De var meget dårlige. De blev stuvet sammen i skoler, fabrikshaller og barakker under forfærdelige forhold – fx for lidt mad, opvarmning og hygiejne og med høj børnedødelighed.

23
00:19:53
Kapitelbillede
Hvad gjorde Poul Henningsen ved det?
Han skrev en serie på 4 kontroversielle kronikker i Politiken om de tyske flygtninges forhold.

24
00:20:25
Kapitelbillede
Hvilken betydning fik Poul Henningsens indsats for de tyske flygtninge?
Forholdene i lejrene bliver bedre.

25
00:21:28
Kapitelbillede
Hvorfor kaldte hans mor Agnes Henningsen ham for Jesus?
Fordi han sagde ja til alle mennesker der kom og fik dem til at føle sig bedre, klogere og mere geniale end ellers.

26
00:22:44
Kapitelbillede
Hvorfor ser PH masseindustrien i 50'erne som en fjende?
Fordi den fører forbrugerisme, konformisme, ensretning og fjernstyring fra industri og medier med sig. Han synes samfundet er mere ufrit og demokratiet mere truet end under nazismen.

27
00:24:00
Kapitelbillede
Hvilket blad redigerede han i tre år i 60'erne? Hvad skrev bladet om?
Forbrugerbladet Tænk der handlede om forbrugeroplysning.

28
00:25:01
Kapitelbillede
Hvad sagde han om succes og fiasko i forbindelse med sin 70-års fødselsdag?
Succes kommer af sig selv, mens fiasko er noget man skal arbejde længe på.

29
00:25:35
Kapitelbillede
Hvordan havde han det med at blive rost?
Han kunne ikke lide stilheden forbundet med manglende kritik eller rygklapperiet.

30
00:26:00
Kapitelbillede
Hvad siger han om de ”skyldige ting” og ”de uskyldige ting”? Hvad mener han med det?
De skyldige ting er de ting hvor han har villet noget og har mødt modstand. De uskyldige ting er hans succeser, hvor han har haft medvind i pressen og befolkningen. De skyldige ting er dem han tænker mest positivt om, når han tænker tilbage

31
00:27:59
Kapitelbillede
Synes du at Poul Henningsens synspunkter og holdninger har relevans i dag? Argumenter!

Bidragsyder
Lone Leegaard
Pædagogisk note
Mette Bech
Pædagogisk vejledning
Knud Øllgaard
Leila Al-Zagheer Solgaard
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2013
Faustnummer
TV0000023685
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
7. mar. 2013 kl. 21.30