Du er ikke logget ind
Tilbage
Kontant
Brændstof-bluff
DR1
FDM og Forbrugerrådet vurderer, at de oplysninger, som bilfabrikanterne angiver i reklamer for, hvor langt deres bil kører på en liter benzin er på grænsen til svindel. Fabrikanternes oplysninger lever op til EU's EEC-norm, men bilerne testes under manipulerende forhold på et rullebånd, med minimal vindmodstand, uden opbremsninger osv., så det er helt umuligt at opnå det angivne kilometertal ved normal kørsel. Den danske importør af fx Kia kalder det et abstrakt tal og anser det ikke for underligt, at en ejer af en splinterny Kia Picanto ved almindelig kørsel kun kan køre 14,5 km/l, mens reklamerne lover 23,3 km/l, således at ejeren årligt må punge ud med 4.700 kroner ekstra til benzin i forhold til hendes kørselsbehov. I en FDM-test med blandet kørsel lever hverken en Fiat Punto, en Kia Picanto eller en Hyundai i30 op til de lovede tal, men kører i gennemsnit over 28% kortere på literen end lovet. FDM vurderer, at jo højere kilometertal over 20 km/l, som fabrikanterne lover, desto mere uholdbare er de. Optagelser med skjult kamera viser imidlertid, at bilforhandlere opgiver fabrikanternes tal over for deres kunder, og at de hævder, at kunden selv er ansvarlig for det opnåede kilometertal pr liter benzin ved fx at køre langsomt eller hurtigt. Usandhederne skyldes bl.a., at forhandlerne sidder i en klemme: De er nødt til at fastholde fabrikanternes fantasital, for indrømmer de, at bilen kører fx under 20 km/l, kommer den i en anden energiafgiftsklasse og bliver dyrere. Tyske tal bekræfter de danske undersøgelser, men der er ikke konkrete tegn på, at EU vil kræve opstramninger på området.
Brændstof-bluff
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR1
FDM og Forbrugerrådet vurderer, at de oplysninger, som bilfabrikanterne angiver i reklamer for, hvor langt deres bil kører på en liter benzin er på grænsen til svindel. Fabrikanternes oplysninger lever op til EU's EEC-norm, men bilerne testes under manipulerende forhold på et rullebånd, med minimal vindmodstand, uden opbremsninger osv., så det er helt umuligt at opnå det angivne kilometertal ved normal kørsel. Den danske importør af fx Kia kalder det et abstrakt tal og anser det ikke for underligt, at en ejer af en splinterny Kia Picanto ved almindelig kørsel kun kan køre 14,5 km/l, mens reklamerne lover 23,3 km/l, således at ejeren årligt må punge ud med 4.700 kroner ekstra til benzin i forhold til hendes kørselsbehov. I en FDM-test med blandet kørsel lever hverken en Fiat Punto, en Kia Picanto eller en Hyundai i30 op til de lovede tal, men kører i gennemsnit over 28% kortere på literen end lovet. FDM vurderer, at jo højere kilometertal over 20 km/l, som fabrikanterne lover, desto mere uholdbare er de. Optagelser med skjult kamera viser imidlertid, at bilforhandlere opgiver fabrikanternes tal over for deres kunder, og at de hævder, at kunden selv er ansvarlig for det opnåede kilometertal pr liter benzin ved fx at køre langsomt eller hurtigt. Usandhederne skyldes bl.a., at forhandlerne sidder i en klemme: De er nødt til at fastholde fabrikanternes fantasital, for indrømmer de, at bilen kører fx under 20 km/l, kommer den i en anden energiafgiftsklasse og bliver dyrere. Tyske tal bekræfter de danske undersøgelser, men der er ikke konkrete tegn på, at EU vil kræve opstramninger på området.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtBidragsyder
Kåre Quist
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000022759
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 28 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
28 min..
TV-dato
11. dec. 2012 kl. 21.00