Tilbage
TV!TV!TV! ( 45 )
DR2
Der er fart over feltet, når vært Ane Cortzen giver sin meget subjektive, underholdende og intelligente vurdering af tidens forskellige tv-genrer i Danmark og det store udland. Der er ganske korte indslag blot til lyst, men også længere og mere seriøse analyser. Denne gang går Cortzen i dybden med tv-debatter. De første tv-debatter i dansk fjernsyn er meget formelle og styrede samtaler mellem siddende journalist og eksperter, men efterhånden får publikum i studiet også lov til at give deres besyv med, når journalisten bevæger sig rundt med mikrofonen. Scenograf Martin Sælan forklarer, at man i dag iscenesætter debatter i tv, så fx ens stive stole og et rundt bord lægger op til konfrontation, men også demokratisk konsensus, mens et blødt sofaarrangement lægger op til en mere afslappet debat. Pulte hjælper stående debattører til at have et fysisk område at orientere sig ud fra og eventuelt skjule sig bag, og er debattørerne ikke lige høje, kan man camouflere en forhøjning, så de ser cirka lige høje ud, hvis nogen ønsker det. Det er vigtigt, at debattørerne ikke i skøn forvirring med kroppe og blikke krydser hinandens kameravinkler og -linjer, og ofte dvæler kameraet ikke ved den, som taler, men ved de øvriges reaktioner. Scenografi og kulisser må ikke være så showprægede, at de fjerner fokus fra debattørerne. Reimer Bo og Cecilie Beck fortæller om at styre debatter med håndbevægelser, koreografi, irettesættelser, usynlighed, kropslige konfrontationer, retssalsdramaturgi osv. Ugens anmeldelse gælder DR1's livsbekræftende "Undskyld vi er her" om tre piger med Downs.
tv-debatter
6.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Der er fart over feltet, når vært Ane Cortzen giver sin meget subjektive, underholdende og intelligente vurdering af tidens forskellige tv-genrer i Danmark og det store udland. Der er ganske korte indslag blot til lyst, men også længere og mere seriøse analyser. Denne gang går Cortzen i dybden med tv-debatter. De første tv-debatter i dansk fjernsyn er meget formelle og styrede samtaler mellem siddende journalist og eksperter, men efterhånden får publikum i studiet også lov til at give deres besyv med, når journalisten bevæger sig rundt med mikrofonen. Scenograf Martin Sælan forklarer, at man i dag iscenesætter debatter i tv, så fx ens stive stole og et rundt bord lægger op til konfrontation, men også demokratisk konsensus, mens et blødt sofaarrangement lægger op til en mere afslappet debat. Pulte hjælper stående debattører til at have et fysisk område at orientere sig ud fra og eventuelt skjule sig bag, og er debattørerne ikke lige høje, kan man camouflere en forhøjning, så de ser cirka lige høje ud, hvis nogen ønsker det. Det er vigtigt, at debattørerne ikke i skøn forvirring med kroppe og blikke krydser hinandens kameravinkler og -linjer, og ofte dvæler kameraet ikke ved den, som taler, men ved de øvriges reaktioner. Scenografi og kulisser må ikke være så showprægede, at de fjerner fokus fra debattørerne. Reimer Bo og Cecilie Beck fortæller om at styre debatter med håndbevægelser, koreografi, irettesættelser, usynlighed, kropslige konfrontationer, retssalsdramaturgi osv. Ugens anmeldelse gælder DR1's livsbekræftende "Undskyld vi er her" om tre piger med Downs.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBidragsyder
Ane Cortzen
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000021963
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 30 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
30 min..
TV-dato
10. okt. 2012 kl. 20.00