Tilbage
TV!TV!TV! ( 41 )
DR2
Der er fart over feltet, når vært Ane Cortzen giver sin meget subjektive, underholdende og intelligente vurdering af tidens forskellige tv-genrer i Danmark og det store udland. Der er ganske korte indslag blot til lyst, men også længere og mere seriøse analyser. Denne gang går Cortzen i dybden med tematrends. I efteråret 2012 har DR fx valgt temaet "social change" og socialt bevidst fjernsyn ("socially conscious television"). Kreativ direktør i Love Productions (et af de mange produktionsselskaber der laver opgaver for DR), Richard McKerrow, forklarer, at det er socialt relevante, men konstruerede dokumentarprogrammer om fx hjemløse, at leve som man gjorde omkring 1900 osv. Der er i dagens kommercialiserede tv-produktion altid et element af underholdning, som når fx nogle rige og nogle hjemløse bytter tilværelse i et par dage. Producent i produktionsselskabet Koncern, Lars Seidelin, hjælper Cortzen med at iscenesætte et socialt emne for tv: Der skal være en eksperimenterende udfordring; værten skal have noget personligt og fagligt på spil; der skal være en deadline; der skal være konflikter, men med mulighed for en løsning eller i det mindste en forsoning; visuelt stærke billeder; der skal have fundet en personlig udvikling sted hos de medvirkende. Cortzen planlægger en mockumentary, hvor hun på én dag skal overbevise en 9. klasse om, at de bør se mere fjernsyn, for det gør unge mindre og mindre, og et ærkedansk fællesskab er truet! Ugens anmeldelse gælder TV3's "Drømmedate", hvis overfladiske leg med det lumre og brunstige keder Cortzen.
socialt bevidst fjernsyn
6.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Der er fart over feltet, når vært Ane Cortzen giver sin meget subjektive, underholdende og intelligente vurdering af tidens forskellige tv-genrer i Danmark og det store udland. Der er ganske korte indslag blot til lyst, men også længere og mere seriøse analyser. Denne gang går Cortzen i dybden med tematrends. I efteråret 2012 har DR fx valgt temaet "social change" og socialt bevidst fjernsyn ("socially conscious television"). Kreativ direktør i Love Productions (et af de mange produktionsselskaber der laver opgaver for DR), Richard McKerrow, forklarer, at det er socialt relevante, men konstruerede dokumentarprogrammer om fx hjemløse, at leve som man gjorde omkring 1900 osv. Der er i dagens kommercialiserede tv-produktion altid et element af underholdning, som når fx nogle rige og nogle hjemløse bytter tilværelse i et par dage. Producent i produktionsselskabet Koncern, Lars Seidelin, hjælper Cortzen med at iscenesætte et socialt emne for tv: Der skal være en eksperimenterende udfordring; værten skal have noget personligt og fagligt på spil; der skal være en deadline; der skal være konflikter, men med mulighed for en løsning eller i det mindste en forsoning; visuelt stærke billeder; der skal have fundet en personlig udvikling sted hos de medvirkende. Cortzen planlægger en mockumentary, hvor hun på én dag skal overbevise en 9. klasse om, at de bør se mere fjernsyn, for det gør unge mindre og mindre, og et ærkedansk fællesskab er truet! Ugens anmeldelse gælder TV3's "Drømmedate", hvis overfladiske leg med det lumre og brunstige keder Cortzen.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBidragsyder
Ane Cortzen
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000021701
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 28 min
Sprog
Dansk, Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
28 min..
TV-dato
12. sep. 2012 kl. 20.00