Tilbage
TV!TV!TV! ( 35 )
DR2
Der er fart over feltet, når vært Ane Cortzen giver sin meget subjektive, underholdende og intelligente vurdering af tidens forskellige tv-genrer i Danmark og det store udland. Der er ganske korte indslag blot til lyst, men også længere og mere seriøse analyser. Denne gang går Cortzen i dybden med seertal. De bliver første gang målt i USA i 1985 med computerprogrammet "The people meter", og da DR's monopol brydes med det reklamefinansierede TV2 i Danmark i 1988, bliver det hurtigt interessant at måle seertal for at finde de bedste reklametidspunkter. Allerede i 1992 er der et tv-meter i udvalgte danske hjem, og de viser, at reklameblokkene med fordel kan placeres omkring populære programtyper som nyheder, sport, underholdning og dansk drama. I dag er det 1000 tv-meter-familier spredt rundt i Danmark, som fortæller DR og TV2, hvilke programmer seerne vil have. Redaktør Palle Strøm fortæller, at på TV2 bliver programmer med for lave seertal lukket ned, uanset om de måtte have andre kvaliteter (fx Basta, LPS, Den som dræber osv.), men nogle målgrupper er vigtigere end andre, og fx er seere mellem 20 og 60 år vigtigere end dem over 60 år. Udviklingschef hos Gallup, Frank Clausen, afslører, at i en af de 1000 tv-meter-familier svarer én person til 2600 danske seere og har en årlig reklameindtægtsværdi på en million kroner, så de har stor magt, og derfor er deres identitet hemmelig. Ugens anmeldelse gælder TV2 Charlies seersucces "Jarls quiz show", som er harmløs nostalgi i langsomt tempo for det ældre publikum og med folkekære, ældre kendisser.
seertal
6.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Der er fart over feltet, når vært Ane Cortzen giver sin meget subjektive, underholdende og intelligente vurdering af tidens forskellige tv-genrer i Danmark og det store udland. Der er ganske korte indslag blot til lyst, men også længere og mere seriøse analyser. Denne gang går Cortzen i dybden med seertal. De bliver første gang målt i USA i 1985 med computerprogrammet "The people meter", og da DR's monopol brydes med det reklamefinansierede TV2 i Danmark i 1988, bliver det hurtigt interessant at måle seertal for at finde de bedste reklametidspunkter. Allerede i 1992 er der et tv-meter i udvalgte danske hjem, og de viser, at reklameblokkene med fordel kan placeres omkring populære programtyper som nyheder, sport, underholdning og dansk drama. I dag er det 1000 tv-meter-familier spredt rundt i Danmark, som fortæller DR og TV2, hvilke programmer seerne vil have. Redaktør Palle Strøm fortæller, at på TV2 bliver programmer med for lave seertal lukket ned, uanset om de måtte have andre kvaliteter (fx Basta, LPS, Den som dræber osv.), men nogle målgrupper er vigtigere end andre, og fx er seere mellem 20 og 60 år vigtigere end dem over 60 år. Udviklingschef hos Gallup, Frank Clausen, afslører, at i en af de 1000 tv-meter-familier svarer én person til 2600 danske seere og har en årlig reklameindtægtsværdi på en million kroner, så de har stor magt, og derfor er deres identitet hemmelig. Ugens anmeldelse gælder TV2 Charlies seersucces "Jarls quiz show", som er harmløs nostalgi i langsomt tempo for det ældre publikum og med folkekære, ældre kendisser.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBidragsyder
Ane Cortzen
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000020460
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 30 min
Sprog
Dansk, Engelsk (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
30 min..
TV-dato
27. feb. 2012 kl. 20.00