Tilbage
Magasinet Penge
De dyre reklamer
DR1
I Danmark ligger prisen på dagligvarer i de store supermarkedskæder ca. 10% over priserne i de lande i Europa, som vi normalt sammenligner os med. Og det er der navnlig en grund til: markedsføringstilskud, som i Danmark fx er dobbelt så store som i Sverige. De store supermarkdskæder markedsfører deres varer i reklameaviser osv., og for det forlanger de i alt ca. 7 milliarder kroner om året i markedsføringstilskud af deres leverandører. Markedsføringen koster kun ca. 2 milliarder kroner, så de store supermarkeder stopper ca. 5 milliarder kroner lige ned i lommen. Når leverandørerne af dagligvarer finder sig i det, er det fordi, at de store supermarkedskæder sidder på næsten hele markedet, så det vil være selvmord ikke at have sine produkter stående på hylderne i de store supermarkeder. Leverandørerne sender regningen videre til kunderne ved at sætte prisen op på deres produkter, så det er kun, hvis man har tid og mulighed for udelukkende at købe tilbudsvarer, at man som forbruger ikke bliver snydt. I gennemsnit køber danske forbrugere 38% tilbudsvarer og 62% hyldevarer, så de fleste kommer i løbet af et år til at betale meget mere, end de sparer. Og der er tale om mange penge, for en dansk familie køber i gennemsnit for 50.000 kroner dagligvarer om året. Ingen i branchen vil åbent fortælle om markedsføringstilskud, så økonomer har ved hjælp af anonyme kilder, regnskaber, priser osv. måttet regne sig frem til de tal, som nævnes i udsendelsen.
De dyre reklamer
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR1
I Danmark ligger prisen på dagligvarer i de store supermarkedskæder ca. 10% over priserne i de lande i Europa, som vi normalt sammenligner os med. Og det er der navnlig en grund til: markedsføringstilskud, som i Danmark fx er dobbelt så store som i Sverige. De store supermarkdskæder markedsfører deres varer i reklameaviser osv., og for det forlanger de i alt ca. 7 milliarder kroner om året i markedsføringstilskud af deres leverandører. Markedsføringen koster kun ca. 2 milliarder kroner, så de store supermarkeder stopper ca. 5 milliarder kroner lige ned i lommen. Når leverandørerne af dagligvarer finder sig i det, er det fordi, at de store supermarkedskæder sidder på næsten hele markedet, så det vil være selvmord ikke at have sine produkter stående på hylderne i de store supermarkeder. Leverandørerne sender regningen videre til kunderne ved at sætte prisen op på deres produkter, så det er kun, hvis man har tid og mulighed for udelukkende at købe tilbudsvarer, at man som forbruger ikke bliver snydt. I gennemsnit køber danske forbrugere 38% tilbudsvarer og 62% hyldevarer, så de fleste kommer i løbet af et år til at betale meget mere, end de sparer. Og der er tale om mange penge, for en dansk familie køber i gennemsnit for 50.000 kroner dagligvarer om året. Ingen i branchen vil åbent fortælle om markedsføringstilskud, så økonomer har ved hjælp af anonyme kilder, regnskaber, priser osv. måttet regne sig frem til de tal, som nævnes i udsendelsen.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBidragsyder
Dorte Fals
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000020138
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 23 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
23 min..
TV-dato
11. jan. 2012 kl. 21.25