Tilbage
Magasinet Penge
Ramt i købehjernen
DR1
Neuromarketing er reklame rettet direkte mod vores førbevidste hjerneaktivitet. Duften af læder fremkalder fx en glad købelyst hos skohandlerens kunder, men i afdelingen for golfsko kombineres duften af læder med duften af frisk græs. Sanseindtryk aktiverer forskellige dele af vores hjerne på en opkvikkende måde, uden at vi er bevidste om det. Lyden af kartoffelchips i en pose gør os lækkersultne, og der designes lyde til bildøre, så de lyder solide og raffinerede. Nogle fjernbetjeninger til tv får lagt metal på, for at de skal være tungere og påvirke følesansen, så de virker "vægtigere" og konnoterer større kvalitet. Mens forsøgspersoner i traditionelle spørgeundersøgelser og fokusgrupper tit lyver for at være høflige, kan neuromarketing udnytte den utilslørede sandhed ved målinger af hjernens aktivitet. Forskere måler fx på øjets bevægelser (eye tracking) og på forsøgspersoners hjerneaktivitet, mens disse køber ind i et supermarked. Målingerne har bl.a. betydet, at man i nogle supermarkeder har valgt at placere babyprodukter et andet sted i butikken og har øget omsætningen på disse produkter med 18%. Produkter placeret i øjenhøjde sælger også bedre end produkterne på de lave hylder. Nogle mennesker har paraderne oppe over for reklamer, men reklamefirmaer prøver nu at ramme dem med paraderne nede. Det gør de ved at betale populære mennesker med et stort netværk for diskret at anbefale et produkt til deres venner og bekendte, nævne produktet positivt på deres blogs, gå i et bestemt tøjmærke som Adidas osv., men er det etisk forsvarligt?
Ramt i købehjernen
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR1
Neuromarketing er reklame rettet direkte mod vores førbevidste hjerneaktivitet. Duften af læder fremkalder fx en glad købelyst hos skohandlerens kunder, men i afdelingen for golfsko kombineres duften af læder med duften af frisk græs. Sanseindtryk aktiverer forskellige dele af vores hjerne på en opkvikkende måde, uden at vi er bevidste om det. Lyden af kartoffelchips i en pose gør os lækkersultne, og der designes lyde til bildøre, så de lyder solide og raffinerede. Nogle fjernbetjeninger til tv får lagt metal på, for at de skal være tungere og påvirke følesansen, så de virker "vægtigere" og konnoterer større kvalitet. Mens forsøgspersoner i traditionelle spørgeundersøgelser og fokusgrupper tit lyver for at være høflige, kan neuromarketing udnytte den utilslørede sandhed ved målinger af hjernens aktivitet. Forskere måler fx på øjets bevægelser (eye tracking) og på forsøgspersoners hjerneaktivitet, mens disse køber ind i et supermarked. Målingerne har bl.a. betydet, at man i nogle supermarkeder har valgt at placere babyprodukter et andet sted i butikken og har øget omsætningen på disse produkter med 18%. Produkter placeret i øjenhøjde sælger også bedre end produkterne på de lave hylder. Nogle mennesker har paraderne oppe over for reklamer, men reklamefirmaer prøver nu at ramme dem med paraderne nede. Det gør de ved at betale populære mennesker med et stort netværk for diskret at anbefale et produkt til deres venner og bekendte, nævne produktet positivt på deres blogs, gå i et bestemt tøjmærke som Adidas osv., men er det etisk forsvarligt?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet-
Dansk
-
Fortolkning
-
Bidragsyder
Mette Walsted Vestergaard
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
TV0000019442
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 25 min
Sprog
Dansk, Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
25 min..
TV-dato
5. okt. 2011 kl. 21.25