Du er ikke logget ind
Tilbage
Deadline 2. sektion
Lukketid for velfærdsstaten
DR2
"Det er i folkeskolens formålsparagraf, at man finder samfundets trosbekendelse", har tidligere finansminister Knud Heinesen sagt. Og det er bl.a. emnet for en ny bog af professor Ove K. Pedersen, hvor det skitseres, hvorledes vi er på vej væk fra den traditionelle skandinaviske velfærdsmodel med dens individualistiske og humanistiske menneskesyn samt demokratiske dannelsesideal, og hvorledes vi nu gradvis er på vej mod en konkurrencestat. Her er den enkelte skoleelev og borger ikke legitimeret ved alene at være menneske, men skal gennem livslang læring, fleksibilitet og mobilitet vise sig kvalificeret til at være en del af den økonomi og det arbejdsmarked, som i dag er alfa og omega og skiller samfundet i to overordnede grupper: De som er "indenfor" og yder, og så de som via overførselsindkomster osv. er "udenfor" og nyder uden at yde. Målet er at minimere størrelsen af sidstnævnte gruppe, og det kræver, at det nye samfundsideal om "den stærke borger" allerede implementeres i folkeskolen: Kan det fx betale sig for samfundet at give alle den uddannelse, som de måtte drømme om? Der er ikke tale om nogen revolution, for velfærd og demokrati skal stadig være det sociale kit, som gør danskerne særegne, og som kvalificerer dansk arbejdskraft på verdensmarkedet i kraft af nogle særlige dyder. Og her spiller investeringer i den offentlige sektor og bl.a. folkeskolen en stor rolle for stabiliteten i en videreudvikling af det bestående og sunde grundlag. Emnet diskuteres i studiet med rektor Stefan Hermann og professor Jon Kvist.
Lukketid for velfærdsstaten
10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
"Det er i folkeskolens formålsparagraf, at man finder samfundets trosbekendelse", har tidligere finansminister Knud Heinesen sagt. Og det er bl.a. emnet for en ny bog af professor Ove K. Pedersen, hvor det skitseres, hvorledes vi er på vej væk fra den traditionelle skandinaviske velfærdsmodel med dens individualistiske og humanistiske menneskesyn samt demokratiske dannelsesideal, og hvorledes vi nu gradvis er på vej mod en konkurrencestat. Her er den enkelte skoleelev og borger ikke legitimeret ved alene at være menneske, men skal gennem livslang læring, fleksibilitet og mobilitet vise sig kvalificeret til at være en del af den økonomi og det arbejdsmarked, som i dag er alfa og omega og skiller samfundet i to overordnede grupper: De som er "indenfor" og yder, og så de som via overførselsindkomster osv. er "udenfor" og nyder uden at yde. Målet er at minimere størrelsen af sidstnævnte gruppe, og det kræver, at det nye samfundsideal om "den stærke borger" allerede implementeres i folkeskolen: Kan det fx betale sig for samfundet at give alle den uddannelse, som de måtte drømme om? Der er ikke tale om nogen revolution, for velfærd og demokrati skal stadig være det sociale kit, som gør danskerne særegne, og som kvalificerer dansk arbejdskraft på verdensmarkedet i kraft af nogle særlige dyder. Og her spiller investeringer i den offentlige sektor og bl.a. folkeskolen en stor rolle for stabiliteten i en videreudvikling af det bestående og sunde grundlag. Emnet diskuteres i studiet med rektor Stefan Hermann og professor Jon Kvist.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt-
Samfundsfag
-
Økonomi
-
Bidragsyder
Alberte Clement Meldal
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
TV0000018310
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 28 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
28 min..
TV-dato
17. apr. 2011 kl. 23.00