Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet TV!TV!TV! ( 11 )
TVOptagelse
TV!TV!TV! ( 11 )
product placement
6.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR2

Der er fart over feltet, når vært Ane Cortzen giver sin meget subjektive, underholdende og intelligente vurdering af tidens forskellige tv-genrer i Danmark og det store udland. Der er ganske korte indslag blot til lyst, men også længere og mere seriøse analyser. Denne gang går Cortzen i dybden med "product placement", som har fundet sted i amerikansk tv lige siden 1950'erne, men nu også finder indpas på dansk tv. I starten var firmaerne bare sponsorer af populære tv-programmer, og faktisk stammer betegnelsen "soap opera" fra det faktum, at det i starten var sæbeproducenter, der sponsorerede romantiske tv-serier for hjemmegående, amerikanske husmødre. Snart begyndte produkterne dog at dukke "tilfældigt" op midt i tv-seriernes univers som en del af handlingens sætstykker, og i dag kan man digitalt sætte produkterne ind i tv-serierne i post-produktionen. I Danmark findes eksempler som Kanal 4's "Shop Amok" (Vero Moda), TV2's "Alt om løb" (Puma), TV3's "2900 Happiness" (Netto) osv. Eksperten Peter Hansen mener, at product placement i Danmark ikke må være for påtrængende, for så bliver seerne negative over for produktet. Marketingsdirektør Jakob Olsen fortæller, at et par sekunders eksponering af et produkt giver en dansk tv-kanal ca. 1000 kroner, et par minutters eksponering op til 10.000 kroner (fx tv-værtens tøjmærke), samtale om produktet op til 30.000 kroner, og produktet som fast bestanddel af serien op til 300.000 kroner. Cortzen giver også en meget positiv anmeldelse af Kanal 5's "Rollatorbanden", hvor de gamle gi'r den gas.


"TV!TV!TV! ( 11 )" er en del af

Serie
TV!TV!TV!

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Bidragsyder
Ane Cortzen
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
TV0000018236
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 30 min
Sprog
Dansk, flere sprog (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
30 min..
TV-dato
18. apr. 2011 kl. 20.00