Du er ikke logget ind
Tilbage
Deadline 2. sektion
Fukushima
DR2
Jes Stein Pedersen interviewer i München den verdensberømte tyske sociolog og filosof Ulrich Beck om konsekvenserne af katastrofen i Fukushima. Beck coinede begrebet "risikosamfundet" i sin bog af samme navn, som blev udgivet i 1986, hvor atomkatastrofen i Tjernobyl fandt sted. Beck påpeger i samtalen med Pedersen, at naturen ikke kender til katastrofer, det gør kun menneskelige civilisationer. Efter jordskælvet i Lissabon i 1755 satte man gud på anklagebænken, men i Fukushima er der ingen at anklage: Teknikerne hævder at have taget hensyn til alle tilgængelige data og sandsynlighedsberegninger, politikerne hævder at have lyttet til teknikerne osv., så alle skubber ansvaret fra sig ved at kalde det en "uforudsigelig naturkatastrofe". Spørgsmålet er så, om man med et verdensomspændende eksperiment som atomkraft ikke bør tænke modsat: Når der faktisk finder "uforudsigelige naturkatastrofer" sted, er det så ikke hybris at bruge teknikker, som indebærer et alt for højt risikoniveau? Fukushima kan måske lære os at tænke anderledes, og Beck er overbevist om, at japanerne nu omsider vil kæde Hiroshima og Fukushima sammen og opgive atomkraft til fordel for alternativ energi og måske nye livstilsformer. På andre områder vil risikosamfundet dog fortsat bestå med sit grundlæggende dilemma: Borgerne bør oplyses mest muligt om fx truslen om svineinfluenza som pandemi, men hvordan undgå at det udvikler sig til hysteri eller omvendt ligegyldighed, når frygten viser sig at have været overdreven? Det er en permanent krise: Vi ved, vi skal handle, men ikke hvordan.
Fukushima
10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Jes Stein Pedersen interviewer i München den verdensberømte tyske sociolog og filosof Ulrich Beck om konsekvenserne af katastrofen i Fukushima. Beck coinede begrebet "risikosamfundet" i sin bog af samme navn, som blev udgivet i 1986, hvor atomkatastrofen i Tjernobyl fandt sted. Beck påpeger i samtalen med Pedersen, at naturen ikke kender til katastrofer, det gør kun menneskelige civilisationer. Efter jordskælvet i Lissabon i 1755 satte man gud på anklagebænken, men i Fukushima er der ingen at anklage: Teknikerne hævder at have taget hensyn til alle tilgængelige data og sandsynlighedsberegninger, politikerne hævder at have lyttet til teknikerne osv., så alle skubber ansvaret fra sig ved at kalde det en "uforudsigelig naturkatastrofe". Spørgsmålet er så, om man med et verdensomspændende eksperiment som atomkraft ikke bør tænke modsat: Når der faktisk finder "uforudsigelige naturkatastrofer" sted, er det så ikke hybris at bruge teknikker, som indebærer et alt for højt risikoniveau? Fukushima kan måske lære os at tænke anderledes, og Beck er overbevist om, at japanerne nu omsider vil kæde Hiroshima og Fukushima sammen og opgive atomkraft til fordel for alternativ energi og måske nye livstilsformer. På andre områder vil risikosamfundet dog fortsat bestå med sit grundlæggende dilemma: Borgerne bør oplyses mest muligt om fx truslen om svineinfluenza som pandemi, men hvordan undgå at det udvikler sig til hysteri eller omvendt ligegyldighed, når frygten viser sig at have været overdreven? Det er en permanent krise: Vi ved, vi skal handle, men ikke hvordan.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtBidragsyder
Jes Stein Pedersen
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
TV0000018152
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk (sporadisk), Tysk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
27. mar. 2011 kl. 23.00