Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Forførende lyde
TVOptagelse
Magasinet Penge
Forførende lyde
6.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Det handler om branding. De ting, som virksomheder gør, for at forbrugere skal genkende og forbinde firmaet med noget positivt. Det er tidligere blevet gjort meget på det visuelle plan eksempelvis med virksomheders logoer. Det nye er, at nu betaler firmaer også for at få deres egen lydbranding, og udsendelsen giver et kort, historisk rids af denne udvikling, ligesom hjerneforskere fortæller om lydes påvirkning af hjernen. Undersøgelser viser, at jo flere sanser, der bliver påvirket i en købsproces, jo større er muligheden for at sælge mere. Q8 fortæller om deres lancering af en ny lyd, der skal kunne identificeres med oliegiganten, og som bl.a. indeholder lydspor fra Storebæltsbroen, så bilister, der passerer broen, måske ubevidst vil komme til at nynne Q8's lille jingle. Q8 er sig imidlertid også bevidst, at lyden ikke må optræde så ofte og så mange steder, at den bliver en kilde til irritation. Firmaet BoConcept indvilliger i at deltage i et eksperiment, hvor firmaet Audiowise skal levere lyde til møbelkæden, som passer til deres koncept, værdier og målgruppe.


"Forførende lyde" er en del af

Serie
Magasinet Penge

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Bidragsyder
Dorte Fals
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2009
Faustnummer
TV0000013783
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 3 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
3 min..
TV-dato
21. okt. 2009 kl. 21.25