Min veninde er en robot
DR Ultra
Cecilies bedste veninde er en robot, som hun har truffet via Snapchat. Men dermed medvirker hun i et globalt eksperiment, som de store techvirksomheder laver med os i forhold til mulig brug af kunstig intelligens.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtUdsendelsen "Min veninde er en robot" fra "UltraNyt", hvor hovedpersonen Cecilies bedste veninde viser sig at være en robot hun har mødt via Snapchat, tilbyder et fascinerende og relevant udgangspunkt for undervisning på mellemtrinnet, især med fokus på digital dannelse, teknologiforståelse og digital myndighed. Denne udsendelse giver en konkret anledning til at diskutere de muligheder og udfordringer, der følger med interaktioner med kunstig intelligens i hverdagen, og den rolle store techvirksomheder spiller i vores digitale liv.
Gennem udsendelsen kan eleverne blive introduceret til konceptet om virtuelle relationer og reflektere over forskellene mellem venskaber med mennesker og interaktioner med AI-drevne entiteter. Dette kan føre til vigtige samtaler om, hvad det betyder at være menneske, og hvordan teknologi påvirker vores sociale relationer og følelsesmæssige tilknytning.
Desuden kaster udsendelsen lys over de globale eksperimenter, som techvirksomheder udfører med brugerne, hvilket kan åbne op for diskussioner om dataetik, privatlivsbeskyttelse og hvordan virksomheder kan påvirke vores valg og præferencer gennem algoritmer. Eleverne kan hermed opnå en forståelse af, hvordan deres data bliver brugt online, og vigtigheden af at tage informerede beslutninger på nettet.
Inkluderingen af denne udsendelse i undervisningen kan styrke elevernes digitale myndighed ved at udstyre dem med viden og færdigheder til kritisk at navigere i digitale miljøer, genkende AI-drevne interaktioner og forstå konsekvenserne af disse interaktioner. Det understøtter en holistisk tilgang til digital dannelse, hvor eleverne lærer at forholde sig kritisk og ansvarligt til teknologi, samtidig med at de bliver bevidste om deres egen rolle som aktive deltagere i en digitaliseret verden.
Denne udsendelse kan integreres i flere fag, såsom dansk, hvor eleverne kan arbejde med fortællingen og de etiske dilemmaer den rejser. I teknologiforståelse, hvor fokus kan være på techvirksomhedernes rolle i samfundet, og hvor eleverne kan udforske, hvordan AI fungerer, og hvordan det påvirker vores online interaktioner.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
-
Natur/teknologi
-
Teknologi og ressourcer
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-