Snydt for muffin
DR Ramasjang
Ib har ikke spist i over en måned. Heldigvis har Karla fødselsdagsmuffins med, men hun vil først dele dem ud EFTER spisefrikvarteret.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtKarla er en helt almindelig kylling på 8 år med familie, klassekammerater, venner og det hele. Hver dag tager hun skolebussen sammen med kammeraterne. I bussen, i klasselokalet, inde og ude udspiller der sig mængder af både sjove, rørende, søde og overraskende livsbegivenheder i form af alt fra kærlighedserklæringer, at komme til at glemme sin bedste ven, at blive så rasende, at man eksploderer til at blive ekskluderet eller accepteret og det måske lige efter hinanden.
Alt er sådan set som det nogenlunde plejer at være i en børneflok, og når børn er bedst bortset fra, at Karla er en kylling og hendes venner er henholdsvis en meget forsigtig nisse ved navn Ib, en brødrister ved navn Riste, hvor brødet altid popper op og ud af risteren på ham, når han bliver forskrækket, en tomat ved navn Heinz, der meget let bliver vred og hidsig, så hans hoved eksploderer etc.
.
Det fantastiske ved Karlas Fantalastiske Klasse er, at de enkelte figurer indeholder egenskaber, som alle børn kan spejle sig i på den ene eller den anden måde. Og Karla selv kan være både fuldstændig urimelig og virkelig sød, god og betænksom. Hun er meget let at identificere sig med, for hun rummer hele spektret af både følelser og egenskaber.
.
Hvert enkelt afsnit i serien varer omkring 8 minutter. Fortællerammen er enkel og med mange genkendelige elementer og gentagelser. Den enkle hjemme-ude-hjemme komposition giver plads til, at de enkelte små og lidt større livstemaer kan tage form og rundes godt og trygt af igen. I klassefællesskabet er det oplagt at arbejde med temaer, men også med følelserne, som figurerne repræsenterer. For hvorfor er Heinz egentlig en tomat? Og hvorfor er Flemming en kaktus?
En del af dette arbejde kunne være at lade eleverne skrive dagbøger. Se fx afsnittet "Ballondans" og lad eleverne vælge hvem af figurerne, de gerne vil være. I "rollen" som denne figur tegner og skriver eleverne dagbog om, hvordan dagen har været, hvad der er sket, hvad de har set, hørt og oplevet ud netop fra deres perspektiv.
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Tor Fruergaard