Matador på menuen ( 2 )
DR1
Matador på menuen er i 2 afsnit. Inden gæsterne kan sætte sig ved middagsbordet, må Adam Price og Frederikke Legaard finde riffel og tweed frem til fasanjagt, og køkkenet går i rødt, når Tante Møghes fødselsdagshummere skal tilberedes. Og så må Adam holde tungen lige i munden, når Frederikke får ideen til en morbid dessert.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetI slutningen af tv-udsendelsen laver Frederikke og James en waleskringle. De er inspireret af en scene i andet afsnit af Matador, hvor Regitze spiser en walesbolle på Jernbanekroen, mens Agnes hygger sig med Bold. Lad dine elever undersøge kagelingo i det udvalgte klip ved hjælp af kapitelsættet, som vælges under afspilning. Undersøg det sprog værterne benytter omkring Waleskringlen, som I kan bruge, når I selv skal skrive en tekst. Se klip fra udsendelsen, og noter det som værterne siger eller gør på tre fælles lister: Nominalgruppe/deltagere (hvem eller hvad deltager), verballed/processer (hvad gør deltagerne?) og adverbialled/omstændigheder (hvor, hvornår, hvorfor osv.). Lad eleverne selv bestemme, hvilken type tekst de vil skrive, og hvilken fremstillingsformer du benytter. Find en beskrivende leksikonartikel om Walesstangen under links.
En waleskringle - mange tekster
Hent PDF med kapitelmærkning
00:46:17
I andet afsnit af Matador spiser Regitze en walesbolle på Jernbanerestauranten, mens Agnes hygger sig med Bold. Scenen har været inspiration til desserten, som er en waleskringle. Frederikke maler den i akvarel, mens de taler om, hvordan kagen skal pyntes helt klassisk med glasur og gelefirkanter.
00:47:22
Frederikke viser, hvordan man laver en vandbakkelsesdej i gryden og imens fortæller hun vha. handleverber, hvad hun gør. "Jeg har puttet vand, mælk og smør herned. Så tilføjer jeg sukker og salt og hvedemelet på blusset". Adam fortæller ved hjælp af voiceover, hvordan man koger kagecreme, og han benytter sig af s-passiver, som ofte bruges i opskrifter. "Til kagecremen skrabes kornene ud af to vaniljestænger. Sødmælk lunes med de tomme stænger, og imens piskes æggeblommer med sukker og vaniljekorn.
00:49:43
Hvilke ingredienser deltager i klippet: syltetøj, optøede hindbær, sukker, kornene fra to vaniljestænger, hindbærgele, waleskringle, flormelis, vand, saft, husblas i blød og flødeskum. Hvad gør Frederikke og ingredienserne? koges, varmer op, sætter sig, sis, hælder, tykner, tages ud, er hævet, piskes, samler? Hvor, hvorfor, hvornår? For at give god smag, i ovnen, i køkkenet, i silikoneformen, oven på waleskringlen, til afkøling. Klippet afsluttes med nogle evaluerende kommentarer, hvor Frederikke og Adam vha. beskrivere (adjektiver, adverbier og ledsætninger) roser resultatet.
00:51:31
Se kilippet igen og noter i to kolonner: Hvilke ingredienser deltager? Hvad gør deltagerne (Frederikke og Adam)? Brug ordene fra listen og skriv en kort beskrivende tekst. Hvilke beskrivere (adjektiver, adverbier og ledsætninger) benytter Frederikke og Adam, da de evaluerer kagen?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Kommunikation
-
Frederikke Legaard