Du er ikke logget ind
Tilbage
• Hvem var gerningsmændene under Holocaust?
• Hvad drev disse mennesker til at begå deres handlinger?
• Hvordan hånd gerningsmændene de frygtelige handlinger?
Du kan finde links til en række gratis online ressourcer på både dansk og engelsk, som indeholder øjenvidneberetninger, fotos og øvelser, der hjælper eleverne med at undersøge gerningsmændenes rolle. Særligt skal fremhæves et oplæg på 40 minutter af studielektor på KU og Ph.D. i filosofi, Ditte Marie Munch-Jurisic, der giver eleverne et overblik over gerningsmandsforskningen og diskuterer de udfordringer, der er forbundet med at forstå, hvad der driver folkedrabets gerningsmænd. Det giver et godt afsæt til at lade eleverne reflektere over, hvordan Holocaust kunne finde sted, og hvad der får almindelige mennesker til at begå ekstraordinært grusomme handlinger.
Tema
Holocaust: Gerningsmænd
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
Gerningsmændenes fra Holocaust opfattes af eleverne ofte som uforståelige monstre: Hvordan kunne almindelige mennesker deltage i så ekstreme forbrydelser? Gerningsmænd vækker ofte en naturlig nysgerrighed hos eleverne og udfordrer dem til at stille spørgsmålet: Kan alle blive gerningsmænd? Ved at dykke ned i ikke blot topnazisternes, men også de "almindelige menneskers" handlinger, får eleverne mulighed for at arbejde med de komplekse mekanismer, der gjorde Holocaust muligt, og undersøge, hvilke faktorer der forårsagede gerningsmændenes handlinger. Eleverne kan via programmerne arbejde med:• Hvem var gerningsmændene under Holocaust?
• Hvad drev disse mennesker til at begå deres handlinger?
• Hvordan hånd gerningsmændene de frygtelige handlinger?
Du kan finde links til en række gratis online ressourcer på både dansk og engelsk, som indeholder øjenvidneberetninger, fotos og øvelser, der hjælper eleverne med at undersøge gerningsmændenes rolle. Særligt skal fremhæves et oplæg på 40 minutter af studielektor på KU og Ph.D. i filosofi, Ditte Marie Munch-Jurisic, der giver eleverne et overblik over gerningsmandsforskningen og diskuterer de udfordringer, der er forbundet med at forstå, hvad der driver folkedrabets gerningsmænd. Det giver et godt afsæt til at lade eleverne reflektere over, hvordan Holocaust kunne finde sted, og hvad der får almindelige mennesker til at begå ekstraordinært grusomme handlinger.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtPædagogisk note
Christian Aalborg Frandsen
- Gå til Folkedrabets gerningsmænd - Oplægget er af studielektor på KU og Ph.D. i filosofi Ditte Marie Munch-Jurisic.
- Gå til Gerningsmænd. Folkedrab.dk
- Gå til The Einsatzgrϋppen- Holocaust Education & Archive Research Team (HEART)
- Gå til Perpetrators - United States Holocaust Memorial Museum (USHMM)
- Gå til Holocaust-uddannelse.dk
- Gå til Auschwitz-personalets sociale fritidsliv.
- Gå til United States Holocaust Memorial Museum. Shoah Collection
Faustnummer
CFUTEMA1139700