Erindringen om holocaust
Den britiske regering har afsat i omegnen af 900 millioner kroner til at opføre et holocaust-mindesmærke i hjertet af London. En 100-årig tidligere KZ-vagt er samtidig på vej på anklagebænken for mord på over 3500 jøder. For selv om der er gået 76 år siden 2. verdenskrigs afslutning, så er vi ikke færdige med at bearbejde traumerne. Men hvem har gavn af, at en ældgammel tidligere KZ-vagt nu trækkes gennem retsmaskineriet? Og har vi virkelig brug for flere mindesmærker for at holde erindringen om holocaust i live?
Det diskuterer Adam Holm med historielektor Sofie Lene Bak og historiker og forfatter Bent Blüdnikow
Spilletid: 57 min.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtHvorfor og hvordan skal vi holde mindet om Holocaust i live?
Gennem behandlingen af tre temaer belyser programmet Holocausts rolle og betydning i dag. Det er muligt at anvende en enkelt del af programmet eller at uddele temaerne til forskellige elever/grupper.
I første del diskuteres Holocausts betydning for den europæiske selvforståelse samt hvilken rolle nutidens retssager mod Holocaust-forbrydere har for vores forståelse og erindringer om Holocaust. I programmets anden og største del er fokus på historieforskning og den erindringskamp, som aktualiseres i takt med, at begivenhederne kommer længere og længere på afstand. Den del er velegnet til både at arbejde med benægtelse og positionerne på den revisionistiske fløj, men kan også bruges til at diskutere, om historiske sammenligninger er meningsfulde. Kan Holocaust sammenlignes med andre folkedrab, og hvilke fordele, ulemper og farer er der ved at relativisere historien om Holocaust?
I den sidste del er fokus på mindekulturen og hvorvidt der er fare for, at erindringen om Holocaust forsvinder, og om manglende viden om Holocaust har betydning for den voksende antisemitisme. Programmet er mest velegnet til ungdomsuddannelserne og fungerer bedst, hvis eleverne har noget kendskab til erindringshistorie. Der er udarbejdet kapitelsæt med spørgsmål til programmet.
CFU
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:04
00:01:44
Hvorfor er det vigtigt fortsat at retsforfølge gerningsmænd fra Holocaust? Hvilken rolle spiller retssagerne for den kollektive erindring og mindet om Holocaust? Hvilken rolle spiller Holocaust for den europæiske selvforståelse?
00:14:12
Hvad betyder revisionisme af Holocaust? Hvilke forhold er historikerne uenige om, og hvor er det ifølge programmet okay at lave en kritisk revision af historien om Holocaust? Hvad er det centrale i Ernst Noltes kritik i 1980'erne, og hvorfor kan historiske sammenligninger være problematiske? Hvad gør Holocaust til noget helt unikt ifølge Bent Blüdnikow? Hvad er det centrale i Holocaustbenægtelse? Hvordan bør man bekæmpe Holocaustbenægtelse?
00:39:00
Hvad kendetegner den danske mindekultur i Danmark? Hvilken fare og udfordring udgør historieløsheden? Hvad er kommercialisering af mindekulturen, og er det problematisk? Hvad er målene med mindesmærker?
00:52:47
Afrunding af programmet
-
Historie
-
Kronologi og sammenhæng
-
Sofie Lene Bak