Du er ikke logget ind
Tilbage
Læring i praksis
Læseforståelse i praksis
Af Lisbeth Hoff
Forlaget skriver: På mellemtrinnet skal eleverne kunne læse faglige tekster med god forståelse - og det er noget, de skal lære! Læseforståelse i praksis er en bog til læreren og læsevejlederen. Her får man to helt konkrete forslag til undervisning i faglig læsning fra mellemtrinnet og opefter. Til begge programmer er der mange kopiark til brug i undervisningen. Bogen gennemgår de to undervisningsprogrammer: Læsetaktikken og Stil selv spørgsmål.
Læsetaktikken kan bruges fra 3. klasse. Det er dansklæreren, der underviser i programmet, som introducerer fire forskellige læseforståelsesstrategier. Undervisningen bygger på reciprok undervisning med dialog, lærermodellering, selvstændig afprøvning og rollebaseret gruppearbejde. Der arbejdes med før-, under- og efterlæsestrategier, herunder med ordforråd og teksttypekendskab.
I programmet Stil selv spørgsmål fokuseres der på en enkelt læseforståelsesstrategi - at kunne stille de spørgsmål, som den enkelte elev mangler svar på, for at teksten kan give mening. Eleverne bliver fortrolige med strategien gennem en vekslen mellem lærermodellering og selvstændig afprøvning. Stil selv spørgsmål kan bruges i alle tekstbaserede fag fra 4. klasse.
Lisbeth Hoff og Anette Høj Madsen er begge folkeskolelærere og mastere i læse-skrivedidaktik. De to programmer i Læseforståelse i praksis er udviklet på baggrund af forskningsbaseret viden om læseforståelse og er afprøvet i praksis.
Læseforståelse i praksis
3.-6. klasse
Af Lisbeth Hoff
Forlaget skriver: På mellemtrinnet skal eleverne kunne læse faglige tekster med god forståelse - og det er noget, de skal lære! Læseforståelse i praksis er en bog til læreren og læsevejlederen. Her får man to helt konkrete forslag til undervisning i faglig læsning fra mellemtrinnet og opefter. Til begge programmer er der mange kopiark til brug i undervisningen. Bogen gennemgår de to undervisningsprogrammer: Læsetaktikken og Stil selv spørgsmål.
Læsetaktikken kan bruges fra 3. klasse. Det er dansklæreren, der underviser i programmet, som introducerer fire forskellige læseforståelsesstrategier. Undervisningen bygger på reciprok undervisning med dialog, lærermodellering, selvstændig afprøvning og rollebaseret gruppearbejde. Der arbejdes med før-, under- og efterlæsestrategier, herunder med ordforråd og teksttypekendskab.
I programmet Stil selv spørgsmål fokuseres der på en enkelt læseforståelsesstrategi - at kunne stille de spørgsmål, som den enkelte elev mangler svar på, for at teksten kan give mening. Eleverne bliver fortrolige med strategien gennem en vekslen mellem lærermodellering og selvstændig afprøvning. Stil selv spørgsmål kan bruges i alle tekstbaserede fag fra 4. klasse.
Lisbeth Hoff og Anette Høj Madsen er begge folkeskolelærere og mastere i læse-skrivedidaktik. De to programmer i Læseforståelse i praksis er udviklet på baggrund af forskningsbaseret viden om læseforståelse og er afprøvet i praksis.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtForfatter
Anette Høj Madsen
Lisbeth Hoff
Lisbeth Hoff
Udgiver
GYLDENDAL A/S
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
CFUMAT1088587
ISBN-nummer
9788702105445
Materialetype
Bog