Af Sanne Munk Jensen
13-årige Stephanie går til havfruesvømning og vil bare være den bedste, så træneren Tare får øje for hende. Hun mangler bare en rigtig havfruehale. Hvorfor får Selina på holdet bare en?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt'En dygtig havfrue' er ved første vandplask en forholdsvis simpel historie, der under vandoverfladen handler om rigtig mange ting. Og om rigtig mange svære ting.
Det er historien om den første uopnåelige forelskelse. Det er historien om den manglende omsorg fra forældrene, når de er mere optagede af at skabe konflikt imellem hinanden. Det er historien om løgnen, der bliver et symbol for alt det, der er svært og uopnåeligt for Stephanie. Det er historien om ensomheden, og det venskab der lurer et sted forude, men som man ikke kan få øje på gennem svømmebrillerne.
Der er rigeligt at tage fat på danskfagligt i 'En dygtig havfrue'. Både sprogligt og tematisk er der en alvorlig grundtone, og hovedpersonen med mange usympatiske motiver, handlinger og karaktertræk, kræver at man kommer ned i teksten. Både for at man forstår de voldsomme handlinger og dialoger, men også så man finder den nødvendige sympati for Stephanie, så man læser det bedste frem i hende og til sidst opdager, alt det hun også er.
Hovedvægten i den pædagogiske vejledning er lagt på opgaverne til under læsningen, som det vil være en god idé at følge kronologisk samtidig med læsningen af bogen. De afsluttende opgaver lægger både op til kreativt arbejde med bogens tematikker og foreslår forskellige måder at afrunde litteraturarbejdet på. Som supplerende materialer er der linket til en række YouTube-videoer, der kan være med til at synliggøre hvad havfruesvømning er for en størrelse.
I CFU har vi udarbejdet lydbogsrammer med lyttefortåelsesstrategier, som man kan lade sig inspirere af, når man som dansklærer skal sætte "lytteraturen" i scene. Man kan læse meget mere om dette herunder i bjælken "Vejledninger til materialet". Her findes både selve lydbogsrammen til udskolingen og en vejledning i brugen af den. Til netop "En dygtig havfrue" kunne en vej gennem aktiviteterne hedde: Giv lyd(1B) - Gå og lyt (2B)- Giv stemme til en person (3C) - Skab et lyddesign (4E) - Hvis hovedpersonen var min ven (5D).
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-