Af Mette Vedsø
Pi går i 1.g. og føler sig angst og presset. En dag falder hun pludselig besvimet om i klassen og hendes forældre og venner viser omsorg og kærlighed for hende, men Pi har svært ved at mærke noget som helst.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt"Når hjertet er en elpisker" er et godt sted at starte, hvis du ønsker at skabe variation i litteraturarbejdet ved at lytte til et værk. Lydbogen er forholdsvis kort, hvilket gør det muligt at lytte til dette værk i fællesskab på klassen. Oplæseren er tydelig i forhold tempo, pauser, stemmer og accent, og er derfor et godt eksempel, når lydbogen skal introduceres og der fx skal tales om elementer i den gode oplæsning.
I CFU har vi udarbejdet lydbogsrammer med lyttefortåelsesstrategier, som man kan lade sig inspirere af, når man som dansklærer skal sætte "lytteraturen" i scene. Man kan læse meget mere om dette herunder i bjælken "Vejledninger til materialet". Her findes både selve lydbogsrammen og en vejledning i brugen af den. Til netop "Når hjertet er en elpisker" kunne en vej gennem aktiviteterne hedde: 1A - 2C - 3A - 4E - 5D.
Du kan også lade dig inspirere af de pædagogiske vejledninger, der er udarbejdet til den fysiske bogversion af "Når hjertet er en elpisker". Dem finder du ligeledes i bjælken "Vejledninger til materialet".
MitCFU
Dansk: 8., 9., 10. klasse
Hent PDFDansk: 8., 9., 10. klasse
Hent Word-filPædagogisk vejledning i brugen af lydbøger
Hent PDFLydbogsramme - udskoling
Hent PDFGyldendal
Dansk: 8., 9., 10. klasse
Hent PDF-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
Mette Bechmann Westergaard