Pixar Animation Studios
Hovedpersonen Riley - som mange elever kender fra Inderst Inde 1 - er kommet i puberteten. Pubertetsfølelserne Angst, Flove, Kedsomhed og Misundelse sætter sig nu ved kontrolpulten i Rileys indre, og det giver store udfordringer, både i forhold til gamle og nye relationer. Og ikke mindst i forhold til Riley selv. Det viser sig tydeligt, da hun skal på ishockeylejr, og der pludselig viser sig en mulighed for at blive en del af holdet med de store piger fra High School. Hvor langt er Riley villig til at gå for at blive en del af den populære gruppe, og mister hun sig selv undervejs? Animationsfilm for børn fra ca. 11 år, teenagere og deres forældre.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtDenne film er oplagt at arbejde med, når du vil sætte fokus på de følelsesmæssige forandringer, der sker, når man kommer i puberteten. Filmen er virkelig god til at konkretisere abstrakte tanker og forestillinger om menneskers indre følelsesliv, fordi alle følelser i filmen personificeres og får krop, farve og stemme. Du kan fx sætte tid af i uge sex til at arbejde med filmen - eller du kan bruge den i danskfaglige forløb, der kredser om begreber som identitet, følelser, indre konflikter og relationer.
Hvis du mest ønsker at se filmen og facilitere en hurtig drøftelse i grupper af elevernes oplevelse af den, kan du benytte dig af CFU's Lynbio, som du finder under supplerende materialer. Har du tænkt dig at gå mere i dybden med filmen, findes der her på siden en CFU-vejledning og et kapitelsæt, som trin for trin guider dig gennem et helt forløb målrettet dansk og SSF. Her får eleverne mulighed for at reflektere over deres egen forståelse af filmens 9 grundfølelser, de skal tegne kerneminder og bygge kreative og undersøgende selvopfattelser.
MitCFU
Elevmateriale - gæt en følelse
Hent Word-filElevmateriale - gæt en følelse
Hent PDFElevmateriale - et minde
Hent Word-filElevmateriale - et minde
Hent PDFDansk og SSF 5.- 10. klasse
Hent Word-filDansk og SSF 5.- 10. klasse
Hent PDFInderst inde 2
Hent PDF med kapitelmærkning
00:06:00
De første minutter af filmen går med at genintroducere universet fra "Inderst Inde 1". Hjælp hinanden med at komme i tanke om den grundlæggende handling i 1'eren. Hjælp især de af jeres klassekammerater, som ikke har set 1'eren. I kan fx komme ind på Rileys 5 følelser, personlighedsøerne, kerneminderne, mindeskrotpladsen og tanketoget.
00:12:07
De fem følelser står søvndrukne op til en blinkende pubertetsknap og et håndværkersjak, der insisterer på at bygge kontrolpulten om. Tegn jeres bud på, hvilke knapper og følelser, der findes på en pubertetskontrolpult. Hvilke følelser fylder meget i puberteten?
00:28:34
Glæde, Triste, Frygt, Vrede og Afsky gemmes væk, og de nye følelser tager over. Hvordan tror I, at træningslejren kommer til at forløbe, nu hvor Angst, Flove, Misundelse og Kedsomhed styrer Riley?
01:05:04
Angst, Flove, Kedsomhed og Misundelse er nået ret langt med at bygge den nye orange selvopfattelse. Imens leder de gamle følelser desperat efter den gamle hvide selvopfattelse. Tegn og beskriv den nye og den gamle selvopfattelse ud fra de oplysninger, vi har fået i filmen indtil nu.
01:17:10
Glæde har kæmpet og kæmpet for at bringe den gamle selvopfattelse tilbage i kontrolrummet. Da hun endelig lykkes med det, ender hun med at flå den af piedestalen igen og bare omfavne Rileys tanker. Hvad betyder denne scene for jer? Hvad er det, der sker for Riley?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Meg Lefauve
Fanny Leander Bornedal
Jacob Morild
Lærke Winther
Peter Zhelder
Silan Maria Budak Rasch
Sofia Cukic
Sophia Johar