Du er ikke logget ind
Del


Tilbage
Billede af materialet Lee
Spillefilm
Lee

Scanbox

Den tidligere supermodel Lee Miller rejser til frontlinjen under Anden Verdenskrig som krigsfotograf på en mission for magasinet Vogue for at afsløre skjulte sandheder om Nazityskland. På trods af de udfordringer hun møder som kvindelig krigskorrespondent, tager Lee nogle af de vigtigste billeder fra krigen. Billeder, hvor linsen ofte var drejet mod alle dem som krigen påvirkede uden for krigszonerne, og som siden har vist sig at være afgørende dokumentation for eftertiden.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt

Lee Millers liv var begivenhedsrigt - på godt og ondt. Man kan næsten inddele det i perioder. For en bedre forståelse af det, kan man se dokumentaren "Lee Millers mange liv" eller en af de andre dokumentarer, der findes i mitCFU (se Supplerende materialer)
Fokus i filmen er på de år i Lee Millers liv, hvor hun udviklede sit fotografiske talent, og "endte" som skrivende krigsfotograf - fotojournalist. Denne periode er måske også den mest spændingsfyldte periode i hendes liv, men bestemt ikke den eneste periode, der var med til at definere hende som menneske.
Filmen er i sin komposition og dramaturgiske opbygning et studie værd i sig selv, men den er også et interessant psykologisk studie i såvel individuelle som kollektive fortrængninger. Derudover er filmen et spændende portræt af en krigsfotograf der hellere ville fotografere krigens menneskelige omkostninger end de fysiske ødelæggelser og kamphandlingerne. Og sidst men ikke mindst er den et fint portræt af en person med en unik historie og et fremragende talent, men også et menneske der bliver hårdt ramt af det, hun oplever, det man i dag kalder PTSD.
Filmen vil kunne bruges i flere faglige sammenhænge. I mediefag for sine filmiske kvaliteter, ligeledes i dansk, hvor den også kan indgå i forløb om kvinder med enestående liv og unikke kunstneriske evner. Og ikke mindst vil den være oplagt i et fællesfagligt forløb med et eller begge de nævnte fag og psykologi. Hele fortrængningshistorien kan blive yderligere udfoldet ved at inddrage den ovennævnte dokumentarfilm.
Endelig vil den også kunne bruges i historie i forløb, hvor man undersøger, hvordan krig og krigsforbrydelser dokumenteres. Og som et oplæg til diskussion om, hvordan man fortæller om krig - hvilken synsvinkel er den "almindelige"?
Der er udarbejdet et kapitelsæt, der fokuserer på indhold og sted.

Indholdsmærkning

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:01:14
Kapitelbillede
Åbningsscene
1944, Nordfrankrig, kampscene

02
00:02:21
Kapitelbillede
Fortælletidspunkt
Farley Farm House, England, 1977. Lee Miller interviewes om sit liv og virke.

03
00:04:35
Kapitelbillede
Med kunstnervennerne i landlig idyl
Mougins, Frankrig, 1938. Første møde med Roland Penrose

04
00:16:50
Kapitelbillede
Farley
Samtale om optakten til krigen

05
00:17:18
Kapitelbillede
Hos Roland Penrose
London, England, 1940. Krigen er brudt ud. Jobsøgning hos Vogue.

06
00:22:14
Kapitelbillede
Farley
Krigen og job

07
00:23:14
Kapitelbillede
Blitzen
Skildrer blitzen og krigen for Vogue

08
00:25:34
Kapitelbillede
Farley
Børn?

09
00:26:18
Kapitelbillede
Krigen fortsætter
Tiden går, arbejder stadig for Vogue, men opdager forskellen på mandlige og kvindelige fotografer. Møder David Scherman

10
00:35:54
Kapitelbillede
Krigsfotograf
Normandiet, Frankrig, 1944

11
00:43:17
Kapitelbillede
Midt i krigszonen
Saint-Malo som skulle være pacificeret (også filmens startscene). Genforenes med David Scherman

12
00:49:06
Kapitelbillede
Farley
Om krigen og brug af napalm

13
00:49:36
Kapitelbillede
Tilbage i krigszonen
Saint-Malo. Befrielse og opgør

14
00:52:24
Kapitelbillede
Farley
"Tyskertøser" - skammen, de usynlige sår

15
00:52:46
Kapitelbillede
Befrielse
Paris, Frankrig, 1944. Kvindernes skæbne, gamle venner der er forsvundet...

16
01:07:36
Kapitelbillede
Alle de forsvundne
Hvor er de? Bliver det omtalt?

17
01:09:02
Kapitelbillede
Gensyn med Roland - i Paris
Vil have Lee med hjem, men hun er ikke færdig: De forsvundne...

18
01:12:25
Kapitelbillede
Mod fronten...
Den tyske grænse, 1945, videre 800 km gennem det krigshærgede Tyskland. Selvmordspagter blandt tyskerne

19
01:15:10
Kapitelbillede
Farley
Døden og øjnene

20
01:15:53
Kapitelbillede
De værste rædsler - de forsvundne
Dachau, KZ-lejr, fangetransporterne, ligene, de overlevnde, børnene

21
01:24:05
Kapitelbillede
Farley
Ligene i Dachau

22
01:24:48
Kapitelbillede
Hitlers lejlighed
Munchen. Badekar-fotoet.

23
01:32:49
Kapitelbillede
Farley
Interviewrollen vender. Intervieweren fortæller om sin mor.

24
01:35:39
Kapitelbillede
Hjemme i London
Dvæler ved billederne af rædslerne, men de er ikke blevet bragt i engelske Vogue. Lee på redaktionen - får et sammenbrud

25
01:41:33
Kapitelbillede
En barndomserindring
Hemmeligheden fra barndommen

26
01:43:56
Kapitelbillede
Farley
Sandheden - minder fra interviewerens barndom

Instruktør
Ellen Kuras
Manuskript­forfatter
John Collee
Liz Hannah
Marion Hume
Pædagogisk note
Carsten Landbo-Sørensen
Skuespiller
Alexander Skarsgård
Andy Samberg
Kate Winslet
Udgiver
Scanbox
Udgivelsesår
2023
Faustnummer
CFUFILM1140473
Fysisk beskrivelse
117 min.
Sprog
Engelsk
Undertekster
Dansk
Distributør
Scanbox
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
117 min..