Scanbox
Den tidligere supermodel Lee Miller rejser til frontlinjen under Anden Verdenskrig som krigsfotograf på en mission for magasinet Vogue for at afsløre skjulte sandheder om Nazityskland. På trods af de udfordringer hun møder som kvindelig krigskorrespondent, tager Lee nogle af de vigtigste billeder fra krigen. Billeder, hvor linsen ofte var drejet mod alle dem som krigen påvirkede uden for krigszonerne, og som siden har vist sig at være afgørende dokumentation for eftertiden.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtLee Millers liv var begivenhedsrigt - på godt og ondt. Man kan næsten inddele det i perioder. For en bedre forståelse af det, kan man se dokumentaren "Lee Millers mange liv" eller en af de andre dokumentarer, der findes i mitCFU (se Supplerende materialer)
Fokus i filmen er på de år i Lee Millers liv, hvor hun udviklede sit fotografiske talent, og "endte" som skrivende krigsfotograf - fotojournalist. Denne periode er måske også den mest spændingsfyldte periode i hendes liv, men bestemt ikke den eneste periode, der var med til at definere hende som menneske.
Filmen er i sin komposition og dramaturgiske opbygning et studie værd i sig selv, men den er også et interessant psykologisk studie i såvel individuelle som kollektive fortrængninger. Derudover er filmen et spændende portræt af en krigsfotograf der hellere ville fotografere krigens menneskelige omkostninger end de fysiske ødelæggelser og kamphandlingerne. Og sidst men ikke mindst er den et fint portræt af en person med en unik historie og et fremragende talent, men også et menneske der bliver hårdt ramt af det, hun oplever, det man i dag kalder PTSD.
Filmen vil kunne bruges i flere faglige sammenhænge. I mediefag for sine filmiske kvaliteter, ligeledes i dansk, hvor den også kan indgå i forløb om kvinder med enestående liv og unikke kunstneriske evner. Og ikke mindst vil den være oplagt i et fællesfagligt forløb med et eller begge de nævnte fag og psykologi. Hele fortrængningshistorien kan blive yderligere udfoldet ved at inddrage den ovennævnte dokumentarfilm.
Endelig vil den også kunne bruges i historie i forløb, hvor man undersøger, hvordan krig og krigsforbrydelser dokumenteres. Og som et oplæg til diskussion om, hvordan man fortæller om krig - hvilken synsvinkel er den "almindelige"?
Der er udarbejdet et kapitelsæt, der fokuserer på indhold og sted.
Indholdsmærkning
Hent PDF med kapitelmærkning
00:01:14
1944, Nordfrankrig, kampscene
00:02:21
Farley Farm House, England, 1977. Lee Miller interviewes om sit liv og virke.
00:04:35
Mougins, Frankrig, 1938. Første møde med Roland Penrose
00:16:50
Samtale om optakten til krigen
00:17:18
London, England, 1940. Krigen er brudt ud. Jobsøgning hos Vogue.
00:22:14
Krigen og job
00:23:14
Skildrer blitzen og krigen for Vogue
00:25:34
Børn?
00:26:18
Tiden går, arbejder stadig for Vogue, men opdager forskellen på mandlige og kvindelige fotografer. Møder David Scherman
00:35:54
Normandiet, Frankrig, 1944
00:43:17
Saint-Malo som skulle være pacificeret (også filmens startscene). Genforenes med David Scherman
00:49:06
Om krigen og brug af napalm
00:49:36
Saint-Malo. Befrielse og opgør
00:52:24
"Tyskertøser" - skammen, de usynlige sår
00:52:46
Paris, Frankrig, 1944. Kvindernes skæbne, gamle venner der er forsvundet...
01:07:36
Hvor er de? Bliver det omtalt?
01:09:02
Vil have Lee med hjem, men hun er ikke færdig: De forsvundne...
01:12:25
Den tyske grænse, 1945, videre 800 km gennem det krigshærgede Tyskland. Selvmordspagter blandt tyskerne
01:15:10
Døden og øjnene
01:15:53
Dachau, KZ-lejr, fangetransporterne, ligene, de overlevnde, børnene
01:24:05
Ligene i Dachau
01:24:48
Munchen. Badekar-fotoet.
01:32:49
Interviewrollen vender. Intervieweren fortæller om sin mor.
01:35:39
Dvæler ved billederne af rædslerne, men de er ikke blevet bragt i engelske Vogue. Lee på redaktionen - får et sammenbrud
01:41:33
Hemmeligheden fra barndommen
01:43:56
Sandheden - minder fra interviewerens barndom
Liz Hannah
Marion Hume
Andy Samberg
Kate Winslet