B-Reel Films
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtFilmen er baseret på Bogen af samme navn. Zlatan Ibrahimovitz er elsket og hadet i fodboldverdenen. Fodboldtalentet er vokset op i en svensk "Ghetto". Temperamentet han bærer rundt på kommer til udtryk gennem hele hans karriere. Det har spændt ben for ham, men også bragt ham langt videre end andre talenter.
Sveriges forandring skildres også gennem øjnene på Sveriges største fodboldtalent.
Filmen er oplagt at bruge i danskfaget i forhold til nordisk sprog, biografi, drama. Filmen egner sig også til samfundsfag, når der skal arbejdes med kompetenceområdet sociale og kulturelle forhold.
Kapitelmærkningen til denne film gør gennem spørgsmål, skriverefleksioner og beskrivelser opmærksom på hvordan filmiske virkemidler skaber indre og ydre stemnings- og miljøbeskrivelser.
Det er oplagt at læse uddrag af Jeg er Zlatan samtidig med I ser filmen.
Især de første 3 kapitler, der handler om børne- og ungdomsårene er velegnede. Der er direkte citater og miljø-beskrivelserne er næsten en til en.
Jeg er Zlatan
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:00
Der skal laves matematikprøve. Zlatan regner men sidder også og kigger ud i luften. Hvad synes du der sker?
00:03:49
Magtspillet er i gang mellem Zlatan og Ajax træneren. Man ser Zlatan i sin lejlighed. Hvilke virkemidler bruges der for at understrege sindsstemning og minjø? En tv-reporter kommer med en ret kontroversiel udtalelse, der sender Zlatan tilbage på hans barndomsboldbane. Hvad bliver Zlatan provokeret af?
00:04:38
Zlatan spiller bold i gården. De andre drenge hakker på ham. I starten af dette klip bruges et synsvinkelvirkemiddel. Hvilket indtryk af Zlatan får du når du efter dette klip
00:08:32
Zlatan sidder i skolen. Scenen starter med et nærbillede af uro i foden, der forplanter sig til kroppen, der bliver til et tjat til sidemanden. Indtrykket af drengen Zlatan bliver skabt her. Hvad fortæller denne scene om Zlatans måde at være på/karakter?
00:12:14
Zlatan og hans søster hjælper mor med rengøringen. Hvad fortæller det dig om familiens situation?
00:12:31
Zlatan kigger forgæves efter faren til træning. Træneren snakker om holdsport og sammenspil, men Zlatan tænker kun på at far har lovet at overvære træningen. Hvad gør det ved Zlatan?
00:15:24
Zlatan skal have en ny manager -Mino. Han fortæller Zlatan hvordan han skal opføre sig, hvilken bil han skal køre i. Skriv 2 linjer om hvorfor du tror han gør det.
00:19:04
I skolen møder Zlatan en ny dreng. Han spiller i en anden klub- Balkan. Undersøg hvad navnet betyder og hvor det kommer fra.
00:19:50
Zlatan og søsteren skal hjem til far at bo. Hvorfor tror du de skal det? Kom med 2 gode grunde til hvorfor de nu skal bo hos faderen.
00:23:01
Hvorfor skændes de om hvem der skal ligge på madrassen og hvorfor betyder det noget? Hvad fortæller det om faderen hvad han gør før sønnen?
00:25:22
Hvordan er tonen i den nye klub? Musikken spiller en rolle i denne scene hvad synes du det lægger op til?
00:29:01
Hvad sker der til matematikprøven og hvordan har han det i klassen. Faderen agerer - Hvad synes du om måden lærerne er på? hvad synes du om måden faren er på?
00:34:15
Muhammed Ali er en bokser. Hvad betyder det for forholdet mellem far og søn? Find ud af hvem Muhammed Ali var.
00:37:44
Her får Zlatan en ide. Zlatan har et drive hvor får han det fra? Han må også selv løbe til kamp, når faren ikke kører ham. Hvad gør det ved ham? Beskriv Zlatans mål.
00:44:05
På cykelturen til første træning i Malmö FF ser man hvordan en anden bydel ser ud. Beskriv hvad Zlatan ser på cykelturen.
00:46:31
Temperamentet fornægter sig ikke. Som prof. spiller har Zlatan også temperament. Hvorfor gør han som han gør og hvad bringer det ham? Hvilke klubber betyder noget? Kender du nogle store udenlandske klubber?
00:48:44
Zlatan bliver teenager og ung. Skole, ungdomsliv, kærester og fodbold hvad skal han prioritere? Hvilken rækkefølge synes du det skal stå i? Hvilken rækkefølge tænker du Zlatan har?
00:54:44
Hvordan har Zlatan det derhjemme?
00:57:42
Zlatan bliver provokeret og svigtet. Hvad gør det ved ham på fodboldbanen? Hvordan synes du følelsesliv, og fodbold hænger sammen? Beskriv hvad du synes og find et klip i denne scene der underbygger din holdning.
01:01:41
Hvem bestemmer og hvorfor. Der foregår et magtspil.
01:06:11
Hvorfor laver de en liste og hvad gør det ved Zlatan?
01:07:28
Zlatan går hjem til sin bolig. Beskriv hvad du sr på hans vandring. Hvad går gennem hovedet på ham? Beskriv hvad der sker med forholdet til faren. Hvad bruges af filmiske virkemidler for at fremhæve det?
01:09:43
Træner Åke og Zlatan har en konfrontation. Beskriv hvad du ser.
01:14:40
Zlatan går lige til stregen. Hvad synes du om det gutterne gør?
01:16:15
Der forhandles i klubberne og transfervinduet er åben. Find ud af hvad Juventus er for en klub og hvad et transfervindue er.
01:19:37
Her er flere markører. Tro du når han siger han er ligeglad? og hvordan kan du se det. Hvad sker der når han opdager sin far på tilskuerpladserne?
01:23:02
Hvad betyder faren for Zlatan? Hvad tror du det betyder det råd han får?
01:24:52
Hvad betyder dette citat og hvad får det af afgørende betydning? Denne scene gør brug af klip. Hvormange er der og hvad betyder det for stemningen?
01:28:19
Zlatan står selv og træner. Hvorfor tror du de har valgt det som start på næste fodboldkapitel?
01:31:06
Hvad tænker du om denne slutscene?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
-
Idræt
-
Boldbasis og boldspil
-
-
Samfundsfag
-
Sociale og kulturelle forhold
-
Zlatan Ibrahimovic
Dominic Andersson Bajraktati
Granit Rushiti