Du er ikke logget ind
Del


Tilbage
Billede af materialet De frivillige
Spillefilm
De frivillige
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser

SF Studios

Markus Føns er både finansmand og jetsetter. Men han er lige blevet varetægtsfængslet efter mistanke om økonomisk svindel. Han trues og får tæsk af de andre indsatte og han søger tilflugt i frivillig isolation. Her begynder en magtkamp med den specielle korleder Niels.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt

Fængslet og de indsatte som et koncentrat af samfundets magtforhold og personlige relationer er et velkendt greb i mange film, men næppe tidligere så gennemført som i Matthesens topstyrede sangkor, hvor harmonierne i mere end én forstand forstyrres en nytilkommen, magtfuld indsat.
Et stærkt underholdende studie i psykologi, relationer, gruppedynamik - i en mandsverden bag tremmer.
I arbejdet med filmen kan man inddrage elementer af det obligatoriske emne 'Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab', fx ift., at eleverne kan diskutere følelser og relationers betydning for sundhed, trivsel og seksualitet.
En mere alvorlig og indlevet vinkel på temaet kan hentes i et afsnit af Anders Agger Indefra-serie.
Filmens officielle trailer kan ses nederst på siden.

MitCFU logo
MitCFU
Samfundsfag: 8., 9. kl.
Hent PDF
CFU

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:01:56
Kapitelbillede
Plads til undtagelser?
Er I enige med Markus i, at der skal være plads til undtagelser i fængslets regler? Hvad er fordele og ulemper, hvis man laver undtagelser i forhold til reglerne i fængslet?

02
00:04:22
Kapitelbillede
Tortur?
Hvad mener I om, at mennesker kan værre spærret ind i op til to år, uden at have fået en dom for det, de er sigtet for? Er det tortur? Begrund jeres holdning.

03
00:06:26
Kapitelbillede
Frivillig isolation
Hvorfor tror I de voldtægtssigtede og mænd sigtet for pædofili "gemmer sig" i frivillig isolation? Hvor frivilligt er den form for isolation? Er det i orden?

04
00:08:10
Kapitelbillede
Hvis ansvar?
Marcus mener det er fængselsbetjentene, der skal passe på, han ikke får tæsk igen. Er I enige? Er det relevant hvor meget, man har betalt i skat, som fængselsbetjenten indikerer?

05
00:12:38
Kapitelbillede
At være en kælling
Bitten kalder Morten for "kælling". Det ord bliver brugt flere gange senere, til at beskrive personers handlinger/ personer. Hvad tror I, der menes med at være en "kælling"?

06
00:17:24
Kapitelbillede
Frygte for sit liv
Markus mener ikke han hører til blandt pædofile og voldtægtsmænd. Fængselsbetjent Morten mener det er bedre, end at frygte for sit liv. Hvad tænker I om den bemærkning?

07
00:20:51
Kapitelbillede
Hvem skal irettesætte indsatte?
Hvorfor tror I det er så vigtigt for Morten at være den, der irettesætter Simon? Skyldes det alene, at han mener, der er fængselsbetjentens opgave?

08
00:23:26
Kapitelbillede
Forskellige regler?
Er I enige med Niels i, at reglerne må være de samme for alle? Opfører Markus sig lidt som om han er bedre, end de andre, og derfor ikke helt skal holde reglerne? Begrund.

09
00:24:25
Kapitelbillede
Hvem skal straffes?
Linda oplever, at andre ikke vil tale med hende, fordi hun er gift med Niels, der er sigtet og sidder i fængsel. Er det rimeligt? Hvad skal Linda gøre?

10
00:24:53
Kapitelbillede
Det bedste samfund?
Hvad mener Niels med, at det ville være bedre, hvis samfundet udenfor fængslet fungerede som det gør i fængslet?

11
00:32:55
Kapitelbillede
Ligeværdige?
Morten taler om at han og Markus kan tale sammen som ligeværdige, men kort inden siger Morten til Niels/koret, at de ikke skal fortælle ham, hvor han skal være, han har uniformen på. Er det ligeværdigt?

12
00:50:29
Kapitelbillede
Racist eller ej?
Niels mener Simon lyder racistisk. Er I enige? Må en sort gerne selv kalde sig neger? Og kan man ikke være racist, hvis man selv er sort?

13
00:55:24
Kapitelbillede
Hvad er værst?
Hvad synes I er værst - økonomisk kriminalitet eller seksuelle forbrydelser? Er det rigtigt, at økonomisk kriminalitet straffes hårdere? Og i fald, hvorfor?

14
00:56:07
Kapitelbillede
Det usagte
Hvorfor tror I det er så vigtigt, at man ikke taler om, hvorfor man er fængslet?

15
01:12:26
Kapitelbillede
Sønder Omme
Hvorfor beskrives Sønder Omme så positivt blandt de to? Hvorfor er det godt at komme til Sønder Omme, hvis man bliver dømt?

16
01:13:57
Kapitelbillede
Forsvarer Niels eller pædofili?
Synes I at Peter forsvarer pædofili? Eller forsvarer han Niels? Hvad er forskellen?

17
01:19:50
Kapitelbillede
Omvendte verden
Hvad mener Marcus med, at han i fængslet lever i "en omvendt verden"?

18
01:21:13
Kapitelbillede
Chikane?
Bitten mener Mortens opførsel overfor Niels virker som chikane. Er I enige eller ej? Begrund jeres svar.

19
01:27:47
Kapitelbillede
Hvem er Markus?
Der bydes velkommen til forfatter og Marcus Føns. Hvilke andre "titler" kunne han præsenteres med?

20
01:29:01
Kapitelbillede
Et bedre menneske?
Marcus forventer at komme ud af fængslet som et bedre menneske. Som vi har set Marcus under varetægtsfængslingen, hvad tror I så, Marcus kommer ud som efter afsoningen?

  • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Filmfotograf
Louise McLaughlin
Instruktør
Frederikke Aspöck
Manuskript­forfatter
Lars Husum
Pædagogisk note
Astrid Marie Møller Danielsen
Pædagogisk vejledning
Astrid Danielsen
Skuespiller
Anders Brink Madsen
Anders Matthesen
Christophe Læssø
Jacob Hauberg Lohmann
Søren Malling
Udgiver
SF Studios
Udgivelsesår
2019
Faustnummer
CFUFILM1114862
Sprog
Dansk
Undertekster
Dansk
Distributør
SF Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
90 min..
Målgruppe
Tilladt for børn over 11 år