Nordisk Film Production Sverige AB
Da Astrid Lindgren var meget ung, skete der noget, som påvirkede hende dybt - en kombination af et mirakel og et uheld, der kom til at forme hendes liv. Det var en hændelse, som gjorde hende til en af de mest nyskabende kvinder i vores tid og til den historiefortæller, hele verden senere skulle elske. Filmen er en fri fortolkning af dengang den unge kvinde, trods tidens forventninger og religiøse påbud, bestemte sig for at bryde med samfundets normer og følge sit hjerte.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtFilmen er en fri fortolkning af fire skelsættende år i Astrid Lindgrens ungdom, som kommer til at præge hendes liv og forfatterskab. Selv siger hun, at 'forfatter var jeg nok blevet alligevel, men ikke en verdensberømt forfatter'. Unge Astrid trodser normerne i Vimmerby, føder i hemmelighed sit barn og efterlader det i København, mens hun får en sekretæruddannelse i Stockholm. Astrid lader sig ikke begrænse af tidens og kirkens snærende bånd og vælger at gøre det rigtige, selvom det er svært. Historien bindes sammen af en start- og slutscene, hvor den ældre Astrid læser fødselsdagshilsner fra sine unge fans. Disse børns stemmer fletter sig ind og ud af handlingen og stadfæster Lindgrens store betydning. Filmen er dansk produceret og skrevet af manuskriptparret Pernille Fischer Christensen og Kim Fupz Aakeson. Hovedparten af manuskriptet på svensk og kan indgå i nabosprogsundervisning og desuden opgives som drama. Filmmanus findes i nedenstående link.
I den pædagogiske vejledning er der fokus på miljø, karakterudvikling og dramaturgi, men også ideer til, hvordan eleverne kan arbejde med fremstilling, kommunikation og nabosprog. I filmens stramme dramaturgi er der ikke plads til svindeærinder. Det er der til gengæld i Jens Andersens beretning om Astrids Lindgrens barndom og ungdom i tv-udsendelsen 'De ensomme børn', hvor han kobler Astrid Lindgrens liv og værker til centrale lokationer. Sammenlign evt. film og tv-udsendelse og undersøg ligheder og forskelle.
Til baggrund og yderligere indførelse i Astrid Lindgrens lange liv kan anbefales dokumentarserien i 3 dele "Astrid Lindgren - sorgfugl", den omfattende, svenske skildring af Astrid Lindgrens 94 år lange liv fra 1907-2002.
I tv-programmet "Tjugotallet 1920-1929" berettes populært om levevilkår, tøj, mad og fritid i 19920'ernes Sverige.
Filmens officielle trailer kan ses nederst på siden.
MitCFU
CFU-kapitelsæt
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:52
Filmen er pakket ind i en klassisk rammefortælling, hvor den aldrende Astrid Lindgren starter og slutter med at læser fødselsdagshilsner fra unge fans. Undervejs fletter disse nutidige børnestemmer sig ind i historien. Hvilken rolle spiller røsten af disse børn i filmen?
00:02:55
En scene i starten, midten og slutningen af filmen forgår i forbindelse med et kirkebesøg. Astrid har få replikker i disse scener, men hvad siger hendes ydre, ansigtsudtryk og kropssprog under og efter gudstjenesten om, hvordan hun har det, og hvad viser de tre scener om identitetsudvikling og mor-datter-relation?
00:16:51
Den biografiske spillefilm er ikke 1:1-gengivelse af Astrid Lindgrens ungdomsliv. Manuskriptet er skruet sammen som en motor, der driver handlingen frem og formidler centrale temaer, relationer og problemer i hovedpersonens liv. Se scenen fra kartoffelmarken og undersøg dramaturgien (handlingslære). Hvad fortæller scenen om Astrids nære fremtid, forfatterskab og familierelationer? Vimmerbys Selma Lägerlöft – hvorfor kalder broren Astrid det? Historie om dreng i flagstangen – hvor kender I den historie fra? Pige der har spist tændstikker – hvad varsler det? Moren tysser på Astrid – hvad fortæller det om mor/datter-forholdet? Familien kaster med kartofler – hvad fortæller det om familie/far?
00:23:33
I magasinet "Die neue Frau", som ligger på redaktion læser Astrid om hårmoden bland moderne frisindede kvinder i 20'ernes Berlin. Hvorfor klipper Astrid sit hår? Hvad er omgivelsernes reaktion? Hvorfor er scenen hos frisøren vigtig, hvad viser den om Astrid?
00:57:25
Anden scene som forgår før og under gudstjeneste i Vimmerby Kirke. Astrid har få replikker i disse scener, men hvad siger hendes ydre, ansigtsudtryk og kropssprog om, hvordan hun har det, og hvad viser de tre scener om identitetsudvikling og mor-datter-relation?
01:09:43
Endelig kan Astrid få Lasse hjem, som hun har længdes efter. Blomstrøms skilsmisse og retssag er overstået, og han tilbyder hende kærlighed, økonomisk tryghed og moderskab. Hvorfor sig hun nej tak til forårsbryllup, familieidyl og nyt køkken?
01:49:41
Astrids mor bærer Lasse på armen op ad kirkegulvet. Hvad siger Astrids ydre, ansigtsudtryk og kropssprog om, hvordan hun har det, og hvad viser de tre kirkescener om identitetsudvikling og mor-datter-relation?
01:51:11
Astrid er forud for sin tid og træffer nogle modige valg i sit liv, der i dag bliver karakteriseret som rebelske og feministiske. Skriv lige som børnene i filmen et brev til unge Astrid, hvor du måske stiller hende spørgsmål, giver hende gode råd eller siger tak. Fortæl også gerne om dit eget liv og reflekter over, hvordan tidens normer og samfundsforhold både dengang og nu påvirker ens muligheder eller mangel på samme.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Kommunikation
-
Temaer
-
-
Historie
-
Historiebrug
-
Kildearbejde
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Pernille Fischer Christensen
Maria Bonnevie
Trine Dyrholm