Tilbage
En-to-tre-nu!
Regner Grasten Film
Jeppe går i 1.g på Svendborg Gymnasium, hvor han møder den smukke og mystiske Cecilie, der lige er flyttet dertil fra Odense. Cecilie bliver meget syg af kræft. Jeppe spiller basketball og venter på at blive opdaget, så han kan forfølge sin basketballkarriere i USA.
8.-9. klasse
Regner Grasten Film
Jeppe går i 1.g på Svendborg Gymnasium, hvor han møder den smukke og mystiske Cecilie, der lige er flyttet dertil fra Odense. Cecilie bliver meget syg af kræft. Jeppe spiller basketball og venter på at blive opdaget, så han kan forfølge sin basketballkarriere i USA.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetHistorien om, hvordan Jeppe klarer at være kæreste med den syge Cecilie, og samtidig spiller basketball samt holder forbindelsen til gamle venner, er spændende, sørgelig og gribende. Jeppe og Cecilies forhold, og den kamp det indebærer, beskrives flot.
Arbejdet med filmen giver mulighed for at eleverne kan udvikle deres fortolkningskompetence. De kan arbejde med udvikling af et filmsprog og undersøge, hvordan forskellige virkemidler bruges. Før eller efter kan romanen læses. Den kan lånes hos de fleste CFU'er.

MitCFU
Dansk: 8., 9. kl.
Hent PDFEn, to, tre - nu!
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:10
00:00:10
Sang
Hvilken sang spilles? Hvad handler sangen om?
Hvilken sang spilles? Hvad handler sangen om?
02
00:00:51
00:00:51
Kameraets bevægelser
Her bevæger kameraet sig oppe fra og ned. Det kaldes tiltning. Tal om hvorfor filmen starter i himlen.
Her bevæger kameraet sig oppe fra og ned. Det kaldes tiltning. Tal om hvorfor filmen starter i himlen.
03
00:01:20
00:01:20
Skrig
Skriget. Kender du det fra andre steder? Hvorfor skriger Cecilie?
Skriget. Kender du det fra andre steder? Hvorfor skriger Cecilie?
04
00:01:40
00:01:40
Jeppe
Hvem er Jeppe? Hvordan er Jeppe? Beskriv det filmen igennem ud fra hvad han siger, og hvordan han handler. Brug dette ark.
Hvem er Jeppe? Hvordan er Jeppe? Beskriv det filmen igennem ud fra hvad han siger, og hvordan han handler. Brug dette ark.
05
00:08:29
00:08:29
Tegningerne
Hvorfor hjælper tegningerne Cecilie?
Hvorfor hjælper tegningerne Cecilie?
06
00:10:45
00:10:45
Cecilie
Hvem er Cecilie? Beskriv hvem hun er gennem det hun siger, og det hun gør. Følg hendes udvikling gennem filmen.
Hvem er Cecilie? Beskriv hvem hun er gennem det hun siger, og det hun gør. Følg hendes udvikling gennem filmen.
07
00:11:05
00:11:05
Lys
Læg mærke til, hvordan lyset bruges som virkemiddel.
Læg mærke til, hvordan lyset bruges som virkemiddel.
08
00:11:50
00:11:50
Cecilies sang
Hvad synger Cecilie om?
Hvad synger Cecilie om?
09
00:19:38
00:19:38
Listen
Et kryds på min liste, siger Cecilie. Lav din egen liste over ting, du gerne vil opleve i livet.
Et kryds på min liste, siger Cecilie. Lav din egen liste over ting, du gerne vil opleve i livet.
10
00:21:58
00:21:58
Ønsket
Gense replikkerne mellem Jeppe og Cecilie. Cecilie siger, at hun er god til at leve. Hvordan kommer det til udtryk i hendes handlinger i resten af filmen? Hvad tror du, Cecilie ønsker sig?
Gense replikkerne mellem Jeppe og Cecilie. Cecilie siger, at hun er god til at leve. Hvordan kommer det til udtryk i hendes handlinger i resten af filmen? Hvad tror du, Cecilie ønsker sig?
11
00:24:02
00:24:02
Billede og lyd
Læg mærke til hvad der sker på billede- og lydsiden. Tal om hvorfor.
Læg mærke til hvad der sker på billede- og lydsiden. Tal om hvorfor.
12
00:25:02
00:25:02
En, to, tre - nu!
Drengene laver sten, saks, papir. Hvorfor tror du, filmen hedder "En, to, tre - nu!"?
Drengene laver sten, saks, papir. Hvorfor tror du, filmen hedder "En, to, tre - nu!"?
13
00:26:07
00:26:07
Drømme
Hvad drømmer Jack om? Læg mærke til hvad der sker på billed- og lydsiden.
Hvad drømmer Jack om? Læg mærke til hvad der sker på billed- og lydsiden.
14
00:28:45
00:28:45
Hvad fejler Cecilie?
Hvad er det Cecilie fejler? Hvorfor tror du, at hun ikke vil tale med Jeppe?
Hvad er det Cecilie fejler? Hvorfor tror du, at hun ikke vil tale med Jeppe?
15
00:34:50
00:34:50
Lægge arm
I scenen lægger Cecilie arm med en til festen. Hvem lægger hun i virkeligheden arm med?
I scenen lægger Cecilie arm med en til festen. Hvem lægger hun i virkeligheden arm med?
16
00:39:11
00:39:11
Slut
Hvorfor gør Cecilie det forbi?
Hvorfor gør Cecilie det forbi?
17
00:41:01
00:41:01
Billed
Nærbillede af Cecilies hår. Hvorfor er det vigtigt at vise et nærbillede af håret? I dette klip er der et set-up, som senere i filmen følges op af et payoff. Find dette payoff.
Nærbillede af Cecilies hår. Hvorfor er det vigtigt at vise et nærbillede af håret? I dette klip er der et set-up, som senere i filmen følges op af et payoff. Find dette payoff.
18
00:43:46
00:43:46
Cecilie
Hvilken betydning har Cecilie for Jeppes basketballspil i denne scene?
Hvilken betydning har Cecilie for Jeppes basketballspil i denne scene?
19
00:43:56
00:43:56
Lyd
Hvorfor skifter lyden mellem reallyd og effektlyd her?
Hvorfor skifter lyden mellem reallyd og effektlyd her?
20
00:47:02
00:47:02
Romeo og Julie
Læs mere om Romeo og Julie på Det Kongelige Teaters hjemmeside: https://kglteater.dk/inspirationsmaterialer/inspirationsmateriale---rj-skuespil/
Læs mere om Romeo og Julie på Det Kongelige Teaters hjemmeside: https://kglteater.dk/inspirationsmaterialer/inspirationsmateriale---rj-skuespil/
21
00:50:43
00:50:43
Scener fra de to familieliv
Sammenlign denne scene med den fra Jeppes familie. Hvordan ligner og adskiller de to familier sig?
Sammenlign denne scene med den fra Jeppes familie. Hvordan ligner og adskiller de to familier sig?
22
00:59:25
00:59:25
Tro og håb
Hvordan forsøger Jeppe at bevare troen og håbet?
Hvordan forsøger Jeppe at bevare troen og håbet?
23
01:00:50
01:00:50
Jeppe misser
Jeppe rammer ikke målet. Hvad betyder det på det symbolske plan ift. Cecilie? I dette klip er der et set-up (opgør med Jack), som senere i filmen følges op af et payoff. Find dette payoff.
Jeppe rammer ikke målet. Hvad betyder det på det symbolske plan ift. Cecilie? I dette klip er der et set-up (opgør med Jack), som senere i filmen følges op af et payoff. Find dette payoff.
24
01:04:22
01:04:22
Vending
Cecilie siger: "Jeg tror man skal leve for ikke at være bange for at dø". Hvad mener hun med det?
Cecilie siger: "Jeg tror man skal leve for ikke at være bange for at dø". Hvad mener hun med det?
25
01:06:00
01:06:00
Flugt
Jack hjælper Jeppe med få Cecilie ud fra sygehuset. Hvad sker der efterfølgende?
Jack hjælper Jeppe med få Cecilie ud fra sygehuset. Hvad sker der efterfølgende?
26
01:06:38
01:06:38
En, to, tre - nu!
Sammenlign dette "en, to, tre -nu!" med de andre i filmen. Hvad er anderledes denne her gang?
Sammenlign dette "en, to, tre -nu!" med de andre i filmen. Hvad er anderledes denne her gang?
27
01:22:14
01:22:14
Cecilie
Hvordan ser Cecilie ud til at have det? Vinder Nono? Hvilken betydning har den måde, der er filmet på ift. dine svar?
Hvordan ser Cecilie ud til at have det? Vinder Nono? Hvilken betydning har den måde, der er filmet på ift. dine svar?
28
01:25:39
01:25:39
Valget
Hvorfor holder Jeppe ikke det, han har lovet over for Cecilie?
Hvorfor holder Jeppe ikke det, han har lovet over for Cecilie?
29
01:26:43
01:26:43
Fuglene
Hvilken symbolsk betydning har fuglene i dette klip?
Hvilken symbolsk betydning har fuglene i dette klip?
30
01:27:30
01:27:30
Scene
Sammenlign denne scene med den første scene, hvor vi møder Jeppe i filmen. Hvori består lighederne og forskellene?
Sammenlign denne scene med den første scene, hvor vi møder Jeppe i filmen. Hvori består lighederne og forskellene?
31
01:31:24
01:31:24
Spejlet
Undersøg hvad spejlet betyder i symbolsk forstand ift. filmens handling og slutning.
Undersøg hvad spejlet betyder i symbolsk forstand ift. filmens handling og slutning.
32
01:33:32
01:33:32
Lyd
Læg mærke til at lyden skifter. Hvilken betydning har det for oplevelsen af filmen?
Læg mærke til at lyden skifter. Hvilken betydning har det for oplevelsen af filmen?
33
01:34:44
01:34:44
Flashback og krydsklipning
Hvad sker der i hallen? Hvad sker der samtidig på sygehuset? Hvordan hænger det sammen med det, vi ser, i flashbacket?
Hvad sker der i hallen? Hvad sker der samtidig på sygehuset? Hvordan hænger det sammen med det, vi ser, i flashbacket?
34
01:35:19
01:35:19
Nedtælling
Sammenlign hvordan nedtællingen i dette klip hænger sammen med titlen på filmen "En, to, Tre - nu!"
Sammenlign hvordan nedtællingen i dette klip hænger sammen med titlen på filmen "En, to, Tre - nu!"
35
01:40:08
01:40:08
Scene
Sammenlign denne scene med Jeppe med de to tidligere scener fra samme sted. Hvad er sket mellem de forskellige scener?
Sammenlign denne scene med Jeppe med de to tidligere scener fra samme sted. Hvad er sket mellem de forskellige scener?
36
01:45:13
01:45:13
Jack
Hvilken betydning har Jack for Jeppes fremtid?
Hvilken betydning har Jack for Jeppes fremtid?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
CFU vejledning
Karina Kiær
Martin Bach Poulsen
Martin Bach Poulsen
Filmfotograf
Henrik Kristensen
Forfatter til forlæg
Jesper Wung-Sung
Instruktør
Barbara Topsøe-Rothenborg
Manuskriptforfatter
Thorvald Lervad
Pædagogisk note
Martin Bach Poulsen
Skuespiller
Clara Rosager
Laura Bach
Lukas Løkken
Nikolaj Groth
Rasmus Hammerich
Laura Bach
Lukas Løkken
Nikolaj Groth
Rasmus Hammerich
Udgiver
Regner Grasten Film
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
CFUFILM1072119
Sprog
Dansk
Distributør
LevelK
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
110 min..