Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
En-to-tre-nu!
8.-9. klasse

Regner Grasten Film

Jeppe går i 1.g på Svendborg Gymnasium, hvor han møder den smukke og mystiske Cecilie, der lige er flyttet dertil fra Odense. Cecilie bliver meget syg af kræft. Jeppe spiller basketball og venter på at blive opdaget, så han kan forfølge sin basketballkarriere i USA.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Historien om, hvordan Jeppe klarer at være kæreste med den syge Cecilie, og samtidig spiller basketball samt holder forbindelsen til gamle venner, er spændende, sørgelig og gribende. Jeppe og Cecilies forhold, og den kamp det indebærer, beskrives flot.
Arbejdet med filmen giver mulighed for at eleverne kan udvikle deres fortolkningskompetence. De kan arbejde med udvikling af et filmsprog og undersøge, hvordan forskellige virkemidler bruges. Før eller efter kan romanen læses. Den kan lånes hos de fleste CFU'er.

MitCFU logo
MitCFU
Dansk: 8., 9. kl.
Hent PDF
En, to, tre - nu!

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:10
Kapitelbillede
Sang
Hvilken sang spilles? Hvad handler sangen om?

02
00:00:51
Kapitelbillede
Kameraets bevægelser
Her bevæger kameraet sig oppe fra og ned. Det kaldes tiltning. Tal om hvorfor filmen starter i himlen.

03
00:01:20
Kapitelbillede
Skrig
Skriget. Kender du det fra andre steder? Hvorfor skriger Cecilie?

04
00:01:40
Kapitelbillede
Jeppe
Hvem er Jeppe? Hvordan er Jeppe? Beskriv det filmen igennem ud fra hvad han siger, og hvordan han handler. Brug dette ark.

05
00:08:29
Kapitelbillede
Tegningerne
Hvorfor hjælper tegningerne Cecilie?

06
00:10:45
Kapitelbillede
Cecilie
Hvem er Cecilie? Beskriv hvem hun er gennem det hun siger, og det hun gør. Følg hendes udvikling gennem filmen.

07
00:11:05
Kapitelbillede
Lys
Læg mærke til, hvordan lyset bruges som virkemiddel.

08
00:11:50
Kapitelbillede
Cecilies sang
Hvad synger Cecilie om?

09
00:19:38
Kapitelbillede
Listen
Et kryds på min liste, siger Cecilie. Lav din egen liste over ting, du gerne vil opleve i livet.

10
00:21:58
Kapitelbillede
Ønsket
Gense replikkerne mellem Jeppe og Cecilie. Cecilie siger, at hun er god til at leve. Hvordan kommer det til udtryk i hendes handlinger i resten af filmen? Hvad tror du, Cecilie ønsker sig?

11
00:24:02
Kapitelbillede
Billede og lyd
Læg mærke til hvad der sker på billede- og lydsiden. Tal om hvorfor.

12
00:25:02
Kapitelbillede
En, to, tre - nu!
Drengene laver sten, saks, papir. Hvorfor tror du, filmen hedder "En, to, tre - nu!"?

13
00:26:07
Kapitelbillede
Drømme
Hvad drømmer Jack om? Læg mærke til hvad der sker på billed- og lydsiden.

14
00:28:45
Kapitelbillede
Hvad fejler Cecilie?
Hvad er det Cecilie fejler? Hvorfor tror du, at hun ikke vil tale med Jeppe?

15
00:34:50
Kapitelbillede
Lægge arm
I scenen lægger Cecilie arm med en til festen. Hvem lægger hun i virkeligheden arm med?

16
00:39:11
Kapitelbillede
Slut
Hvorfor gør Cecilie det forbi?

17
00:41:01
Kapitelbillede
Billed
Nærbillede af Cecilies hår. Hvorfor er det vigtigt at vise et nærbillede af håret? I dette klip er der et set-up, som senere i filmen følges op af et payoff. Find dette payoff.

18
00:43:46
Kapitelbillede
Cecilie
Hvilken betydning har Cecilie for Jeppes basketballspil i denne scene?

19
00:43:56
Kapitelbillede
Lyd
Hvorfor skifter lyden mellem reallyd og effektlyd her?

20
00:47:02
Kapitelbillede
Romeo og Julie
Læs mere om Romeo og Julie på Det Kongelige Teaters hjemmeside: https://kglteater.dk/inspirationsmaterialer/inspirationsmateriale---rj-skuespil/

21
00:50:43
Kapitelbillede
Scener fra de to familieliv
Sammenlign denne scene med den fra Jeppes familie. Hvordan ligner og adskiller de to familier sig?

22
00:59:25
Kapitelbillede
Tro og håb
Hvordan forsøger Jeppe at bevare troen og håbet?

23
01:00:50
Kapitelbillede
Jeppe misser
Jeppe rammer ikke målet. Hvad betyder det på det symbolske plan ift. Cecilie? I dette klip er der et set-up (opgør med Jack), som senere i filmen følges op af et payoff. Find dette payoff.

24
01:04:22
Kapitelbillede
Vending
Cecilie siger: "Jeg tror man skal leve for ikke at være bange for at dø". Hvad mener hun med det?

25
01:06:00
Kapitelbillede
Flugt
Jack hjælper Jeppe med få Cecilie ud fra sygehuset. Hvad sker der efterfølgende?

26
01:06:38
Kapitelbillede
En, to, tre - nu!
Sammenlign dette "en, to, tre -nu!" med de andre i filmen. Hvad er anderledes denne her gang?

27
01:22:14
Kapitelbillede
Cecilie
Hvordan ser Cecilie ud til at have det? Vinder Nono? Hvilken betydning har den måde, der er filmet på ift. dine svar?

28
01:25:39
Kapitelbillede
Valget
Hvorfor holder Jeppe ikke det, han har lovet over for Cecilie?

29
01:26:43
Kapitelbillede
Fuglene
Hvilken symbolsk betydning har fuglene i dette klip?

30
01:27:30
Kapitelbillede
Scene
Sammenlign denne scene med den første scene, hvor vi møder Jeppe i filmen. Hvori består lighederne og forskellene?

31
01:31:24
Kapitelbillede
Spejlet
Undersøg hvad spejlet betyder i symbolsk forstand ift. filmens handling og slutning.

32
01:33:32
Kapitelbillede
Lyd
Læg mærke til at lyden skifter. Hvilken betydning har det for oplevelsen af filmen?

33
01:34:44
Kapitelbillede
Flashback og krydsklipning
Hvad sker der i hallen? Hvad sker der samtidig på sygehuset? Hvordan hænger det sammen med det, vi ser, i flashbacket?

34
01:35:19
Kapitelbillede
Nedtælling
Sammenlign hvordan nedtællingen i dette klip hænger sammen med titlen på filmen "En, to, Tre - nu!"

35
01:40:08
Kapitelbillede
Scene
Sammenlign denne scene med Jeppe med de to tidligere scener fra samme sted. Hvad er sket mellem de forskellige scener?

36
01:45:13
Kapitelbillede
Jack
Hvilken betydning har Jack for Jeppes fremtid?

CFU vejledning
Karina Kiær
Martin Bach Poulsen
Filmfotograf
Henrik Kristensen
Forfatter til forlæg
Jesper Wung-Sung
Instruktør
Barbara Topsøe-Rothenborg
Manuskript­forfatter
Thorvald Lervad
Pædagogisk note
Martin Bach Poulsen
Skuespiller
Clara Rosager
Laura Bach
Lukas Løkken
Nikolaj Groth
Rasmus Hammerich
Udgiver
Regner Grasten Film
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
CFUFILM1072119
Sprog
Dansk
Distributør
LevelK
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
110 min..