Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Armadillo
9.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

Fridthjof Film

Vi følger en gruppe danske soldater på udstationering i Afghanistan, fra de tager afsked med familierne hjemme i Danmark, og til de returnerer en række oplevelser rigere, men også med ar på krop og sjæl.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Filmen er velegnet til undervisningsforløb i dansk og samfundsfag. I en danskfaglig sammenhæng er det oplagt at arbejde med genren dokumentarfilm, komposition og virkemidler og med filmens berørte temaer som danskhed, identitet, krig, kulturmøder, livsværdier, magt og afmagt, ære.
Filmen viser soldaternes dagligdag deres indbyrdes snak i formelle og uformelle situationer. Optagelserne fokuserer ofte på soldaternes ansigtsudtryk og lader det være op til beskueren at fortolke, hvad der sker i soldatens bevidsthed. Fortolkning er derfor et centralt læringsmål.
Læringsmål retter sig mod:
Komposition: Filmen er inddelt i kapitler, som følger kompositionen i filmen. Den er bygget op efter bølgemodellen (se: Supplerende materialer), som ofte ses anvendt i dokumentarfilm. Modellen understøtter det autentiske i en dokumentarfilm: flere små episoder, et mindre markant klimaks i sammenligning med fiktionens berettermodel.
Underlægningsmusik spiller en central rolle for oplevelsen og toner filmen i retning af fiktion. Komponist Uno Helmersen lægger en dyster og sørgmodig stemning over hele dokumentarfilmen også i filmens udtoning der viser den glade hjemkomst.
Soldaterne/Personerne: Filmen fokuserer på individet og mennesket inde i soldaten. Man følger især 4 soldater: Kim, Rasmus, Daniel og Mads. Det er til diskussion, hvilken udvikling de hver især gennemløber under deres udsendelse.
Dilemmaer: Filmen antyder en række dilemmaer, som soldaterne skal håndtere. Det er oplagt at arbejde med dem i undervisningen (fx ret/uret, sandhed, retfærdighed, tillid/mistillid).
Tv-versionen, som også er streambar i mitcfu, er forsynet med en pædagogisk vejledning. Den er anvendelig ved brug af spillefilmsversionen.

Filmcentralen logo
Filmcentralen
Gymnasiefag: Psykologi, Samfundsfag, Oldtidskundskab, Mediefag, Dansk og Historie
Link
Kapitler

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:00
Kapitelbillede
intro
fokus på afrejsen og familierne

02
00:02:06
Kapitelbillede
anslag
fokus på flyrejse og modtagelser i lejren

03
00:07:41
Kapitelbillede
intro
titel, instruktør m.v.

04
00:08:47
Kapitelbillede
Point of No Return
Point of No Return, i lejren, opgaver og dagligdag

05
00:09:48
Kapitelbillede
episode 1
1 måned senere, fokus på rutiner og gentagelser af opgaver

06
00:27:27
Kapitelbillede
episode 2
3 måneder senere, fokus på den ulmende vrede mod Taleban

07
00:49:02
Kapitelbillede
episode 3
2 måneder senere, fokus på 3 døde soldater

08
01:02:13
Kapitelbillede
klimaks
2 måneder senere, fokus på ildkamp med sårede

09
01:26:23
Kapitelbillede
episode 4
fokus på debriefing i lejren med ros og kritik

10
01:35:50
Kapitelbillede
udtoning
fokus må hjemkomsten til familierne

Filmfotograf
Lars Skree
Instruktør
Janus Metz
Manuskript­forfatter
Janus Metz
Producer
Ronnie Fridthjof
Sara Stockmann
Pædagogisk note
Hanne Schriver
Udgiver
Fridthjof Film
Udgivelsesår
2010
Faustnummer
CFUFILM1070645
Sprog
Dansk
Undertekster
Dansk
Distributør
Nordisk Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
101 min..
Målgruppe
Tilladt for børn over 15 år